Pokolenie 55+ zwiększa zakupy w internecie
2017-10-23 11:06
![Pokolenie 55+ zwiększa zakupy w internecie [© Robert Kneschke - Fotolia.com] Pokolenie 55+ zwiększa zakupy w internecie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-w-Internecie/Pokolenie-55-zwieksza-zakupy-w-internecie-198346-200x133crop.jpg)
Pokolenie 55+ będzie wydawać więcej w sieci © Robert Kneschke - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 najważniejszych dat dla e-commerce
Z danych agencji KERRIS wynika, że w sieci codziennie surfuje już 7 na 10 internautów powyżej 55 roku życia. Okazuje się również, że sposób, w jaki starsze pokolenie wykorzystuje internet, niewiele różni się od zachowań młodszych osób. Dowodem na to mogą być chociażby statystyki dotyczące użytkowników Facebooka, wśród których znajdziemy już przeszło milion profili osób 50+. Wyraźnie widać, że nowe technologie ułatwiają życie już nie tylko millenialsom, ale również reprezentantom pokolenia baby boomers oraz seniorom.Opracowane przez ARC Rynek i Opinia "25 trendów konsumenckich. Raport 2017" dowodzi, że 35 proc. osób 57+ zamierza już teraz zwiększyć swoje wydatki na zakupy w internecie kosztem zakupów w sklepach tradycyjnych, a w przyszłości taki krok planuje kolejne 17 proc. badanych.
Internet to już nie tylko narzędzie służące porównywaniu cen. Zakupy online robi już co czwarta osoba 57+, uważając tego rodzaju shopping za wygodniejszy od stacjonarnego. Ta grupa docelowa jest również zainteresowana nowoczesnymi formami płatności. Co prawda, obecnie tylko 9 proc. badanych w wieku 57+ płaci komórką za zakupy, ale w przyszłości chce to robić kolejne 14 proc. ankietowanych. Co ważne, to grono użytkowników, jest otwarte na cyfrowe wersje różnych grup produktów czy usług. Np. w przyszłości liczba seniorów, która czyta książki na elektronicznych czytnikach, ma wzrosnąć z 20 do 30 proc.
fot. Robert Kneschke - Fotolia.com
Pokolenie 55+ będzie wydawać więcej w sieci
Jak wynika z danych ARC Rynek i Opina, jedna czwarta użytkowników w wieku 57+ kupuje online, a jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki na zakupy w Internecie.
– Warto zauważyć, że grupa starszych użytkowników sieci i usług internetowych, będzie w przyszłości charakteryzowała się największą dynamiką wzrostu, podczas gdy inne grupy wiekowe cechuje już duże nasycenie. Z danych CBOS wynika, że liczba właścicieli smartfonów w wieku 65+ wzrosła z 6 proc. w roku 2015 do 14 proc. obecnie. Dla porównania, wśród pokolenia 35-44, liczby te wynosiły odpowiednio 69 i 75 proc. Widać więc wyraźnie, że dynamika wzrostu jest dużo mniejsza – mówi Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizującej się w tworzeniu aplikacji mobilnych i rozwiązań technologicznych dla e-handlu.
Seniorzy chcą korzystać z e-usług, ale czy rynek jest gotowy?
Pojawia się jednak pytanie, czy strony internetowe i aplikacje, których odbiorcami są osoby w grupie wiekowej powyżej 55 lat, są dostosowane do ich potrzeb. Firma Nielsen Norman Group zaprosiła do przetestowania witryn internetowych dwie grupy użytkowników. W jednej z nich znaleźli się seniorzy, druga stanowiła grupę kontrolną w wieku 21-55 lat. Badanie pokazało duże różnice w sposobie, w jaki te dwie grupy korzystają z e-usług. Przykładowo, średni czas wykonania danej czynności za pośrednictwem strony wyniósł 7 min 49 sek. w grupie seniorów i ponad 2 min mniej w grupie kontrolnej. W starszej grupie większa była też ilość błędów napotykanych przez użytkowników, a jej członkowie częściej rezygnowali z dokończenia zadania, jeśli napotykali na trudności. Średnia ocena testowanych stron w skali od 1 do 7, wyniosła 4,1 w grupie starszych użytkowników i 4,6 w grupie kontrolnej.
– Najważniejsza i największa dysproporcja uwidoczniona w badaniu to jednak odsetek wejść na stronę, które zakończyły się pomyślnym dokończeniem procesu zakupowego. W grupie kontrolnej było to aż 74,5 proc., podczas gdy w grupie seniorów zaledwie 55,3 proc. Jak wynika z wyliczeń Nielsen Norman Group, przeprojektowanie strony internetowej, tak aby zapewniała równy komfort użytkowania młodszym i starszym klientom, może skutkować nawet 35 proc. wzrostem wskaźnika sfinalizowanych transakcji – komentuje Marek Safiejko, 9bits.
Przejrzystość i dobra architektura informacji
Jak wskazują eksperci, myśląc o projektowaniu dla starszych użytkowników, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na przejrzystość sposobu, w jaki prezentowane są treści. Warto zadbać nie tylko o odpowiednią wielkość czcionki, ale także o to, żeby jej kolor kontrastował z kolorem tła. Z kolei aktywne hiperłącza powinny być wyraźnie oddzielone od siebie, co zapobiegnie kliknięciu w niewłaściwy link.
– Tak naprawdę dobrze zaprojektowany sklep online pomoże w przyciągnięciu i utrzymaniu klientów z różnych grup wiekowych. Na przykład zadbanie o odpowiednią wielkość i czytelność czcionek docenią też użytkownicy z grupy 40+, którzy często używają okularów do czytania i korzystania z komputera. Intuicyjność, dobra architektura informacji i rezygnacja z niepotrzebnych kroków, z pewnością przełożą się korzystnie na ogólny odsetek finalizowanych zakupów w internecie – dodaje Marek Safiejko, 9bits.
![4 kroki, jak sprawdzić sklep internetowy [© Freepik] 4 kroki, jak sprawdzić sklep internetowy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sklep-internetowy/4-kroki-jak-sprawdzic-sklep-internetowy-264688-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)