Koniunktura konsumencka X 2017
2017-10-19 11:21
Jakie nastroje konsumentów? © fotomek - Fotolia.com
Z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w październiku bieżącego roku nastroje polskich konsumentów nie były jednolite. Gorsze niż przed miesiącem okazały się m.in. wskaźnik obrazujący bieżące dokonywanie ważnych zakupów oraz ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Lepsze niż poprzednio były nastroje odnośnie przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej naszego kraju.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2017
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,6*.W porównaniu do października 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,3 p. proc.
Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla wskaźników dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,4 p. proc.). Obniżyła się także (o 0,9 p. proc.) ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Natomiast wyższe wartości wystąpiły dla składowych odnoszących się do przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 i 2,3 p. proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 1,6*.
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 11,9 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2016 r.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,7 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,6 p. proc.) Niższe wartości, niż przed miesiącem, odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (spadki o 2,4 i 1,0 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003 – styczeń 2004”.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)