W MŚP brakuje rąk do pracy
2017-11-09 11:55
Brakuje rąk do pracy © doomu - Fotolia.com
Sektor MŚP potrzebuje rąk do pracy. Ostatnie badania pokazują, że zwiększenie zatrudnienia w ciągu nadchodzących 12 miesięcy planuje 4 na 10 przedsiębiorców. Redukcję etatów ma planach zaledwie co dwudziesty z nich. Wszystko wskazuje zatem na to, że pracownicy powinni spać spokojnie.
Przeczytaj także: Niska stopa bezrobocia. Za mały powód do radości?
Przed nami wyniki najnowszego badania Diners Club „Kondycja polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw”. Opracowanie dowodzi, że w sektorze MŚP popyt na pracowników nie maleje. Odsetek firm, które planują wzrost zatrudnienia w nadchodzących 12 miesiącach sięga 41 proc., co jest wynikiem niemal trzykrotnie wyższym od uzyskanego w minionym roku. Natomiast o zwolnieniach mówi dziś zaledwie 5 proc. badanych, czyli czterokrotnie mniejsza rzesza niż rok wcześniej. 43 proc. ankietowanych jest z kolei przekonanych, że w najbliższym czasie liczba zatrudnianych przez nich pracowników nie ulegnie zmianie.Miniony rok stabilny pod względem zatrudnienia
Niemal 2/3 przedsiębiorców przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy (od września 2016 r. do września 2017 r.) zatrudnienie w ich organizacji nie uległo żadnym zmianom. Powstanie dodatkowych miejsc pracy zadeklarowało co piąte przedsiębiorstwo (21 proc.). W porównaniu do poprzedniego roku, obecnie dwukrotnie mniej właścicieli zmniejszyło liczbę pracowników - redukcja etatów odbyła się tylko w co dziesiątej firmie.
- Polskie MŚP są w dobrej kondycji finansowej – ponad 67 proc. właścicieli pozytywnie oceniło sytuację swojego przedsiębiorstwa. Dodatkowo, co trzeci jest optymistycznie nastawiony do najbliższej przyszłości. Pracownicy nie powinni obawiać się redukcji etatów, jednak w przeciwieństwie do zeszłego roku, zwiększenie zatrudnienia nie jest obecnie priorytetem przedsiębiorców – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
fot. mat. prasowe
Zatrudnienie w ciągu najbliższych 12 mcy
Najważniejszym zadaniem, jakie stawia przed sobą ponad połowa (50,9 proc.) właścicieli to pozyskanie nowych klientów. 14,4 proc. skupi się natomiast na utrzymaniu obecnych. Niecałe 13 proc. deklaruje, że nadrzędnym celem dla ich firmy są inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania, a 8 proc. przede wszystkim skoncentruje się na ograniczeniu wydatków.
fot. mat. prasowe
Zatrudnienie w ciągu ostatnich 12 mcy
– Małe i średnie firmy chcą się rozwijać i będą intensywnie szukać nowych klientów, to może pociągnąć za sobą wzrost zatrudnienia. Wciąż jednak dość wąska grupa zamierza inwestować w nowe moce przerobowe – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc., poziom ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Dobra sytuacja na rynku pracy pogrąży polskie firmy?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)