Pierwszy bank w modelu ASP
2003-03-31 00:39
Bank Spółdzielczy w Brodnicy, jako pierwszy w Polsce, wdrożył system bankowości internetowej w modelu ASP (Application Service Provider - udostępnianie oprogramowania za pośrednictwem Internetu lub łącz dzierżawionych). Rozwiązanie dostarczone przez Wonlok udostępniła za pośrednictwem własnego ośrodka przetwarzania danych firma Incenti. System wdrożono w czasie jednego miesiąca. Od 29 marca bank internetowy został udostępniony do użytku klientom.
Przeczytaj także: Rośnie popularność bankowości elektronicznej
Na mocy umowy podpisanej na okres pięciu lat, firma Incenti będzie odpowiedzialna za udostępnienie systemu informatycznego, jego obsługę oraz administrację, a także ewentualną rozbudowę w przyszłości. Incenti będzie również przekazywać całościowe raporty informujące o wydajności i poprawności działania internetowego oddziału banku. Dla zapewnienia ciągłości pracy banku zostanie uruchomiony help desk (pomoc techniczna polegająca na bieżącym udzielaniu informacji i porad) pozwalający na błyskawiczne uzyskanie pomocy. Umowa zobowiązuje Incenti do udostępnienia systemu w trybie całodobowym 24/7/365. Klienci korzystający z systemu będą mogli realizować transakcje przy wykorzystaniu haseł jednorazowych lub tokenów."Udostępnienie systemu bankowości elektronicznej w modelu ASP to pierwszy, tego typu projekt w Polsce. Z punktu widzenia oferty bankowej rozwiązanie posiada dokładnie taką samą funkcjonalność jak bank internetowy wdrożony tradycyjnie w placówce bankowej. Jednocześnie model ASP jest znacznie bardziej atrakcyjny finansowo, bo bank nie musi inwestować w kosztowną infrastrukturę informatyczną i system bankowości elektronicznej, a jedynie wnosić miesięczne, z góry ustalone opłaty." – powiedział Janusz Bronowski, Wiceprezes Banku Spółdzielczego w Brodnicy.
Za pośrednictwem banku internetowego użytkownicy mają dostęp do pełnej informacji na temat produktów bankowych. Istnieje możliwość przeglądania historii rachunku, zakładania lokat oraz występowania o przyznanie kart płatniczych i kredytowych. Klienci mają również szansę założenia konta, składania stałych zleceń i wniosków kredytowych oraz dokonywania przelewów, w tym do ZUS-u i urzędów skarbowych.
Sprzęt oraz oprogramowanie niezbędne do poprawnego działania banku internetowego znajduje się w ośrodku przetwarzania danych Incenti. Transmisja danych oraz realizacja transakcji odbywa się za pośrednictwem łącz dzierżawionych i specjalnego kanału VPN pozwalającego na bezpieczną, szyfrowaną wymianę informacji między centralą banku, jego oddziałami a ośrodkiem Incenti.
Rozwiązanie zostało oparte na serwerach firmy Intel i systemie operacyjnym Windows. W projekcie tym została wykorzystana baza danych dostarczona przez firmę Oracle, również udostępniana w modelu ASP.
Przeczytaj także:
10 kluczowych zasad korzystania z bankowości elektronicznej
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl