eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycjeCentra handlowe w Europie nie hamują

Centra handlowe w Europie nie hamują

2017-11-16 10:45

Centra handlowe w Europie nie hamują

Zakupy w centrum handlowym © carol_anne - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jak wynika z danych opublikowanych przez Cushman & Wakefield, w pierwszym półroczu bieżącego roku na europejski rynek trafiło niemal 1,17 mln mkw. nowoczesnej powierzchni zlokalizowanej w galeriach handlowych, do czego w głównej mierze (825 tys. mkw) przyczynili się deweloperzy działający na terenie Europy Środkowo-Wschodniej (za niemal połowę podaży odpowiadała Turcja). W efekcie u schyłku czerwca łączne zasoby powierzchni w europejskich centrach handlowych osiągnęły 160,8 mln mkw.

Przeczytaj także: Centra handlowe ciągle na pierwszym planie

Europejskie centra handlowe rosną w siłę. Najnowsze opracowanie autorstwa Cushman & Wakefield dowodzi, że w I połowie br. ich powierzchnia powiększyła się o 1,17 mln mkw., z czego 825 tys. m kw., a więc przeszło 2/3, przypadało na galerie zlokalizowane w Europie Środkowo-Wschodniej, a tylko 344 tys. mkw. - na obiekty usytuowane na zachodzie kontynentu. Łącznie realizacji doczekały się 34 inwestycje, z czego 84% to zupełnie nowa podaż.

Liderem pod względem powierzchni oddanych do użytkowania centrów handlowych (566 tys. mkw.) okazała się Turcja. Ten wynik sprawił, że odpowiadała za niemal połowę (48%) łącznej podaży w Europie. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Rosja (186 tys. m kw.) i Włochy (107 tys. m kw.).

Łączna ilość powierzchni dostarczonej na rynek w pierwszym półroczu była jednak o 11% mniejsza niż w analogicznym okresie 2016 r. Na aktywność deweloperską wpłynęły czynniki takie jak rosnąca konkurencja, zmiany zachowań konsumentów oraz rozwój kanału sprzedaży on-line. W budowie pozostaje obecnie 6,8 mln m kw. powierzchni handlowej, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r.

Silvia Jodlowski, autorka raportu z firmy Cushman & Wakefield, powiedziała:
„Centra handlowe przechodzą okres istotnych zmian wobec zmieniającego się oblicza handlu. Obecnie właściciele obiektów handlowych w większym stopniu koncentrują się na tworzeniu atrakcyjnego i inspirującego otoczenia, gwarantującego klientom doznania, których nie jest w stanie zapewnić sfera wirtualna. Z tego względu rozbudowują i przebudowują istniejące galerie oraz dbają o zróżnicowany skład najemców kompletowany w oparciu o potrzeby lokalnych społeczności. W wielu obiektach poszerzono gamę usług kierowanych do tych społeczności oraz wprowadzono nowe rozwiązania technologiczne. Z kolei najemcy testują nowe koncepty i formaty”.

fot. mat. prasowe

Podaż powierzchni handlowej w I poł. 2017

Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w Turcji.


Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„Doskonałym przykładem transformacji na rynku handlowym jest galeria Westgate Oxford w Wielkiej Brytanii – największego obiektu handlowego otwartego w tym roku w Europie Zachodniej. W miejscu przestarzałego już centrum handlowego z lat 70. powstały cztery odrębne, inspirowane dziedzictwem architektonicznym miasta budynki, z których każdy został zaprojektowany przez innego architekta. Dzięki tej inwestycji w Oksfordzie znaleźć można teraz sklepy największych światowych marek. Znajdująca się na dachu obiektu strefa gastronomiczna z popularnymi restauracjami, z poziomu której można podziwiać panoramę miasta oraz obejmująca przestrzeń do organizacji wydarzeń publicznych, to oferta tak atrakcyjna, że wprost nie sposób z niej nie skorzystać. Za podobny przykład może posłużyć galeria The Lexicon Bracknell w Wielkiej Brytanii – kolejna ważna inwestycja ukończona w tym roku, która ożywiła centrum miasta i sprawiła, że Bracknell zaistniało jako miejsce zakupów i rozrywki”.

Europa Zachodnia


Łączne zasoby powierzchni handlowej w tym regionie w połowie roku wyniosły 109,1 mln m kw. Pomimo niewielkiej aktywności deweloperskiej na trzech największych rynkach centrów handlowych, tj. Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemiec, rynki południowoeuropejskie nadal rozwijały się dynamicznie. Największą dynamikę odnotowano we Włoszech, gdzie powstało ponad 100 tys. m kw. nowej powierzchni, czyli przeszło 30% łącznej powierzchni handlowej dostarczonej w Europie Zachodniej w pierwszym półroczu 2017 r.

Z kolei w krajach nordyckich, które charakteryzują się wysokim wskaźnikiem nasycenia powierzchnią handlową, silny wzrost liczby mieszkańców w aglomeracjach i rosnąca konsumpcja przyczyniają się do dalszego rozwoju rynku centrów handlowym w tym regionie. W budowie pozostaje ponad 500 tys. m kw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku do końca 2018 r., z czego około 40% w stolicach.

Europa Środkowo-Wschodnia


Największą aktywność deweloperską w Europie odnotowano w Stambule, na który przypadło 35% nowej podaży powierzchni handlowej w Turcji. Wysoka dynamika na rynku centrów handlowych w tym kraju powinna się utrzymać pomimo spadku popytu ze strony najemców.

Najwięcej powierzchni handlowej w przygotowaniu w Europie na drugie półrocze 2017 r. i 2018 r. znajduje się obecnie w Rosji – 1,7 mln m kw., co stanowi ok. jednej trzeciej łącznego wolumenu. W związku z coraz szybszym rozwojem rynku nieruchomości handlowych w odleglejszych rejonach Rosji takich jak Władywostok, Chabarowsk i Grozny, jedynie 13% powierzchni w przygotowaniu przypada na Moskwę.

W Polsce, pomimo wolniejszego tempa rozwoju rynku centrów handlowych w pierwszej połowie bieżącego roku, obecnie w budowie znajduje się 600 tys. m kw. powierzchni, z czego prawie jedna trzecia w Warszawie, gdzie podaż na poziomie przekraczającym średni nie wpłynęła negatywnie na aktywność deweloperów.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych Cushman & Wakefield, Polska, powiedziała:
„Po stosunkowo spokojnej pod względem budowy nowych centrów handlowych pierwszej połowie 2017 roku, druga połowa obfitowała w wejścia na polski rynek średnich i dużych projektów. Główne otwarcia drugiej połowy 2017 roku to: Galeria Północna w Warszawie (64 000 m kw. GLA), Wroclavia we Wrocławiu (64 000 m kw. GLA) oraz Serenada w Krakowie (42 000 m kw. GLA). Wejście tak dużych i nowoczesnych projektów na rynki o i tak już stosunkowo wysokim nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową wymusza przeprowadzenie zmian w wybudowanych już wcześniej obiektach. Obserwowanym na całym rynku trendem jest obecnie przebudowa i modernizacja powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz rozszerzanie oferty gastronomicznej i rozrywkowej.”

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: