eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyE-commerce w Europie - realia, trendy, szanse

E-commerce w Europie - realia, trendy, szanse

2017-11-15 12:12

E-commerce w Europie - realia, trendy, szanse

Zakupy w sieci © fotofabrika - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Jak miewa się europejski rynek e-commerce? Z badania zrealizowanego latem bieżącego roku przez zespół ShopAlike wynika, że jego kondycja przedstawia się całkiem dobrze. Na to przynajmniej wskazują odpowiedzi udzielone przez ponad 100 sklepów internetowych reprezentujących 13 krajów Starego Kontynentu, w tym również Polskę.

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Na potrzeby badania zebrano opinie ponad 100 partnerskich sklepów ShopAlike, które reprezentowały 13 europejskich państw: Austrię, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Niemcy, Polskę, Słowację, Szwecję, Węgry oraz Włochy. Wśród ankietowanych znaleźli się przedstawiciele różnych branż. Najsilniejszą reprezentację (58% respondentów) miały sklepy handlujące artykułami modowo-obuwniczo-tekstylnymi oraz wnętrzarskimi (26%).

E-commerce w Europie, czyli zadowolenie, optymizm i świadomość ograniczeń


Rezultaty badania ShopAlike dowodzą, że zdecydowana większość przedstawicieli europejskiej branży e-commerce nie znajduje większych powodów do narzekania. 56% ankietowanych sklepów jest umiarkowanie zadowolona ze stanu branży w swoim kraju, a 31% deklaruje po prostu zadowolenie. Dobrze oceniany jest również dalszy rozwój e-commerce - optymizm lub umiarkowany optymizm w tej kwestii towarzyszy 78% badanych.

fot. mat. prasowe

Zadowolenie z e-commerce

56% ankietowanych to osoby deklarujące umiarkowane zadowolenie.


Wśród barier utrudniających prowadzenie biznesu ankietowani wymieniają przede wszystkim obecność dużych międzynarodowych graczy (37% ocenia ją jako znaczącą, 20% jako bardzo znaczącą), a także otoczenie prawne i podatkowe (dla 27,27% - znaczące, dla 12,12% - bardzo znaczące). Niska popularność zakupów online oraz ograniczenia technologiczne mają mniejsze znaczenie.

Respondenci zidentyfikowali także główne czynniki powstrzymujące konsumentów od dokonywania zakupów online. Są to przede wszystkim: bezpieczeństwo płatności, brak fizycznego kontaktu z produktem, czy brak odpowiedniej komunikacji ze sklepem przed i po transakcji.

fot. mat. prasowe

Oceny rozwoju e-commerce

W ocenach rozwoju e-commerce dominuje optymizm.


W pogoni za młodym konsumentem


Biorące udział w badaniu sklepy przyznają, że tzw. pokolenie milenijne to dla nich istotna grupa docelowa. Tak można bowiem wytłumaczyć podejmowane przez nich działania promocyjne. 86% z nich wskazuje na rozbudowaną obecność w mediach społecznościowych, 70% - na marketing treści (poza wideo) i na dedykowane kampanie displayowe, 62% natomiast współpracuje z influencerami. Nieco mniej popularne są wideo marketing (48%) czy własna aplikacja (37%).

fot. mat. prasowe

Czynniki utrudniające prowadzenie biznesu

Sporą przeszkodą okazuje się niska popularność zakupów.


W mediach społecznościowych króluje Facebook (korzysta z niego 90% sklepów biorących udział w badaniu), Instagram (76%) i Twitter (41%). Wykorzystanie Snapchata deklaruje zaledwie 15% biorących udział w badaniu sklepów.

fot. mat. prasowe

Co powstrzymuje klientów od zakupów w sieci?

Spora grupa badanych obawia się o bezpieczeństwo danych.


Trendy


83% biorących udział w badaniu uważa, że ich rynek podąża za obecnymi trendami, przy czym według 39% jedynie umiarkowanie. Przedstawiciele odpowiedzieli także na pytanie o trendy, które wdrażają lub planują wdrożyć w najbliższych 3 latach w swoich biznesach. 70% wskazało innowacyjne metody płatności, również 70% poszerzenie działalności na kanały offline, 65% użycie Big Data, 64% nowe opcje dostawy, a 37% chatboty do komunikacji z klientami.

fot. mat. prasowe

Komunikacja z Milenialsami

W komunikacja z Milenialsami sklepy stawiają na media społecznościowe.


Operacje transgraniczne


72% respondentów deklaruje, że prowadzi sprzedaż za granicą, a 50%, że aktywnie promuje swoje usługi na zagranicznych rynkach. Zapytani o bariery utrudniające ekspansję zagraniczną, wymieniają przede wszystkim trudności z logistyką dostaw, silną konkurencję na rynku zagranicznym, czy adaptację strony do innych języków.

fot. mat. prasowe

E-commerce a podążanie za trendami

Co 10 ankietowany uważa, że e-commerce raczej nie podąża za trendami.

fot. mat. prasowe

Bariery rozpoczęcia sprzedaży za granicą

Pewną barierą dla ekspansji zagranicznej jest spora konkurencja.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

FinTech w III kw. 2017 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: