E-commerce w Europie - realia, trendy, szanse
2017-11-15 12:12
Zakupy w sieci © fotofabrika - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Na potrzeby badania zebrano opinie ponad 100 partnerskich sklepów ShopAlike, które reprezentowały 13 europejskich państw: Austrię, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Niemcy, Polskę, Słowację, Szwecję, Węgry oraz Włochy. Wśród ankietowanych znaleźli się przedstawiciele różnych branż. Najsilniejszą reprezentację (58% respondentów) miały sklepy handlujące artykułami modowo-obuwniczo-tekstylnymi oraz wnętrzarskimi (26%).E-commerce w Europie, czyli zadowolenie, optymizm i świadomość ograniczeń
Rezultaty badania ShopAlike dowodzą, że zdecydowana większość przedstawicieli europejskiej branży e-commerce nie znajduje większych powodów do narzekania. 56% ankietowanych sklepów jest umiarkowanie zadowolona ze stanu branży w swoim kraju, a 31% deklaruje po prostu zadowolenie. Dobrze oceniany jest również dalszy rozwój e-commerce - optymizm lub umiarkowany optymizm w tej kwestii towarzyszy 78% badanych.
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z e-commerce
Wśród barier utrudniających prowadzenie biznesu ankietowani wymieniają przede wszystkim obecność dużych międzynarodowych graczy (37% ocenia ją jako znaczącą, 20% jako bardzo znaczącą), a także otoczenie prawne i podatkowe (dla 27,27% - znaczące, dla 12,12% - bardzo znaczące). Niska popularność zakupów online oraz ograniczenia technologiczne mają mniejsze znaczenie.
Respondenci zidentyfikowali także główne czynniki powstrzymujące konsumentów od dokonywania zakupów online. Są to przede wszystkim: bezpieczeństwo płatności, brak fizycznego kontaktu z produktem, czy brak odpowiedniej komunikacji ze sklepem przed i po transakcji.
fot. mat. prasowe
Oceny rozwoju e-commerce
W pogoni za młodym konsumentem
Biorące udział w badaniu sklepy przyznają, że tzw. pokolenie milenijne to dla nich istotna grupa docelowa. Tak można bowiem wytłumaczyć podejmowane przez nich działania promocyjne. 86% z nich wskazuje na rozbudowaną obecność w mediach społecznościowych, 70% - na marketing treści (poza wideo) i na dedykowane kampanie displayowe, 62% natomiast współpracuje z influencerami. Nieco mniej popularne są wideo marketing (48%) czy własna aplikacja (37%).
fot. mat. prasowe
Czynniki utrudniające prowadzenie biznesu
W mediach społecznościowych króluje Facebook (korzysta z niego 90% sklepów biorących udział w badaniu), Instagram (76%) i Twitter (41%). Wykorzystanie Snapchata deklaruje zaledwie 15% biorących udział w badaniu sklepów.
fot. mat. prasowe
Co powstrzymuje klientów od zakupów w sieci?
Trendy
83% biorących udział w badaniu uważa, że ich rynek podąża za obecnymi trendami, przy czym według 39% jedynie umiarkowanie. Przedstawiciele odpowiedzieli także na pytanie o trendy, które wdrażają lub planują wdrożyć w najbliższych 3 latach w swoich biznesach. 70% wskazało innowacyjne metody płatności, również 70% poszerzenie działalności na kanały offline, 65% użycie Big Data, 64% nowe opcje dostawy, a 37% chatboty do komunikacji z klientami.
fot. mat. prasowe
Komunikacja z Milenialsami
Operacje transgraniczne
72% respondentów deklaruje, że prowadzi sprzedaż za granicą, a 50%, że aktywnie promuje swoje usługi na zagranicznych rynkach. Zapytani o bariery utrudniające ekspansję zagraniczną, wymieniają przede wszystkim trudności z logistyką dostaw, silną konkurencję na rynku zagranicznym, czy adaptację strony do innych języków.
fot. mat. prasowe
E-commerce a podążanie za trendami
fot. mat. prasowe
Bariery rozpoczęcia sprzedaży za granicą
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)