Koniunktura konsumencka XI 2017
2017-11-23 13:01
Konsumenci w dobrych nastrojach © Robert Kneschke - Fotolia.com
Polscy konsumenci w znacznie lepszych nastrojach. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w listopadzie poprawiły się wszystkie wskaźniki obrazujące przyszłe i obecne nastroje konsumenckie.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2017
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,4.W porównaniu do listopada 2016 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,8 p. proc.
Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,4 p. proc.) a w dalszej kolejności obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,0 p. proc.). Niższa niż przed miesiącem wartość wystąpiła dla wskaźnika obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 1,6 p. proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,4.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 8,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2016 r.
Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 4,3 p. proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 3,4 p. proc.)
Obniżyła się natomiast ocena dotycząca możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 0,8 p. proc.).
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
Przeczytaj także:
Lepsze nastroje konsumentów w grudniu 2024
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)