Po co aplikacje mobilne kandydatowi do pracy?
2017-12-01 11:19
Kandydaci w Polsce szukają pracy przez aplikacje mobilne © NOBU - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nieprzyjazna rekrutacja pracowników naraża na straty finansowe
Przed nami rezultaty opracowanego przez ManpowerGroup raportu „Swipe Right: Preferencje kandydatów dotyczące korzystania z nowych technologii w procesie rekrutacji”. Czego dowodzi ta publikacja? Okazuje się, że kandydaci do pracy zgłaszają wzmożone zainteresowanie aplikacjami mobilnymi i możliwościami, jakie dają one w zakresie poszukiwania pracy. Jednym z czynników, który odpowiada za rosnącą popularność aplikacji mobilnych, jest wygoda. Kandydat do pracy wyszukuje oferty pracy za pomocą smartfona, co uniezależnia go od ekranu komputera i daje możliwość prowadzenia poszukiwań pracodawcy dosłownie wszędzie. Ten trend zdają się zauważać serwisy z ogłoszeniami o pracę, które sukcesywnie rozszerzają swoją ofertę przez aplikacje.Wśród 19 przebadanych państw widać znaczne różnice w stopniu zainteresowania kandydatów korzystaniem z aplikacji. Kostaryka (76%), Peru (74%), Meksyk (71%) i Panama (71%) – to kraje z największą liczbą kandydatów, którzy chcą aplikować na oferty pracy za pomocą smartfonów. Na drugim końcu rankingu znajdują się Japonia (23%) i Niemcy (29%) – państwa, w których znajduje się najmniejsza liczba potencjalnych pracowników zainteresowanych aplikacjami.W Polsce przez smartfony chciałoby aplikować o pracę 45% osób, czyli nieco mniej niż średnia na świecie (52%).
Najczęściej przez aplikacje mobilne poszukują pracy millenialsi, czyli osoby w wieku 19-34 (64%). Z badania wynika także, że osoby, które chcą korzystać ze smartfonów w procesie rekrutacji są bardziej otwarci na relokację do innego miasta (30%), czy kraju (31%), podczas gdy średnia światowa wynosi odpowiednio 27% i 26%. Jest również znacznie bardziej prawdopodobne, że te same osoby postrzegają możliwość awansu jako bodziec do natychmiastowej zmiany pracy. Wynagrodzenie i rodzaj pracy pozostają głównymi czynnikami motywującymi, jednak możliwość awansu jest prawie dwukrotnie ważniejsza (17%) dla osób korzystających z aplikacji, niż dla tych, którzy tego nie robią (10%).
fot. mat. prasowe
Rozbieżność dotycząca aplikacji
Badanie porusza także temat wideokonferencji używanych coraz częściej w procesie rekrutacji. Jest to preferowana forma „spotkania” w Indiach (17%), Kolumbii (15%) i Peru (13%), natomiast dużo mniej osób wybiera ją jako korzystniejszą w Japonii (4%), Niemczech i Polsce (po 5%). Wideokonferencje są szczególnie przydatne przy rekrutacji kandydatów spoza obszarów miejskich. Podczas gdy państwa takie jak Chiny, Australia i Stany Zjednoczone mogą odnieść znaczne korzyści z technologii wideo, ten sposób rekrutacji może być mniej przydatny w mniejszych państwach lub krajach o wysokiej koncentracji ludności miejskiej. Jednak należy pamiętać, że na niektórych rynkach wciąż cenione jest bezpośrednie, osobiste zaangażowanie w proces rekrutacji. Ponadto występuje spora różnica między płciami w kwestii wideokonferencji – aż 58% kobiet nie czuje się swobodnie podczas rozmów wideo, z kolei dla 56% mężczyzn jest to preferowana metoda rekrutacji.
Inna ważna preferencja kandydatów dotycząca technologii odnosi się do komunikacji email od pracodawcy. Badanie pokazuje, że średnio 42% kandydatów na całym świecie nie uważa wygenerowanych automatycznie komunikatów informacyjnych o stanowiskach za rzeczywiście do nich skierowanych, a takie które podważają wiarygodność pracodawcy. Ponad połowa badanych rynków przekroczyła średnią światową. 48% respondentów w Polsce uważa, że wygenerowane automatycznie wiadomości szkodzą reputacji pracodawcy.
fot. mat. prasowe
Preferowane formy rozmowy o pracę
fot. mat. prasowe
Porównanie rynków na całym świecie
Jak pokazuje raport, preferencje kandydata i korzystanie z różnych rodzajów technologii (aplikacji, wideokonferencji, itp.) są odwrotnie skorelowane z pasywnymi kandydatami (tymi, którzy aplikowali do maksymalnie dwóch miejsc pracy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy). Tylko 42% pasywnych kandydatów jest skłonna korzystać z aplikacji mobilnych do wyszukiwania pracy (przy średniej krajowej na poziomie 52%). Zaledwie 8% z nich wykorzystuje je do aplikowania na oferty, a tylko 7% preferuje rozmowy o pracę w formie wideokonferencji.
Informacje o badaniu
Swipe Right: Preferencje kandydatów dotyczące korzystania z nowych technologii w procesie rekrutacji to czwarty z serii raportów z badania preferencji kandydatów w Polsce i na świecie. W badaniu wzięło udział 14.000 aktywnych zawodowo osób, w wieku 18-65 lat z 19 krajów na świecie.
Raport uzupełnił obecną wiedzę na temat technologicznych preferencji kandydatów, w tym światowych trendów i różnic typowych dla danego kraju. Okazało się również, że wdrażanie technologii rekrutacyjnej znajduje się lata świetlne za technologią marketingu konsumenckiego. Oczekiwania osób poszukujących pracy są częściej kształtowane przez nowoczesne aplikacje randkowe niż tradycyjną ścieżkę szukania pracy. Raport podkreśla potrzeby, pragnienia i oczekiwania kandydatów wobec technologii w procesie szukania pracy i podpowiada nowe strategie, które pracodawcy mogą wykorzystać do przyciągania, rozwijania i utrzymania wykwalifikowanych talentów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)