eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiatTydzień 16/2006 (17-23.04.2006)

Tydzień 16/2006 (17-23.04.2006)

2006-04-22 21:55

Przeczytaj także: Tydzień 15/2006 (10-16.04.2006)

  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy w kolejnym raporcie opublikował półroczną analizę sytuacji w światowej gospodarce. We­dług MFW globalny PKB powinien wzrosnąć o 4,9%. W opinii ekspertów MFW szybciej niż oczekiwano rozwija się gospodarka chińska, in­dyjska i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Optymistycznie patrzą oni też na wzrost gospodarczy w Japonii oraz w strefie euro. Motorem rozwoju dla całej światowej gospodarki w ocenie MFW pozostanie jednak Azja.
  • Według ekspertów MFW niebezpieczeństwem dla stabilności wzrostu gospodarczego są dziś : wysokie ceny nieruchomości w Sta­nach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii oraz zbyt wysoki deficyt budżetowy i na rachunku bieżącym Stanów Zjednoczonych.
  • Ceny konsumpcyjne w USA w marcu wzrosły o 0,4% m/m i o 3,4% r/r. Eksperci przewidują też wzrost gospodarczy w USA na po­ziomie 3,4%.
  • Dotąd Amerykanie samowolnie ustalali, które kraje stosują dumping i stosowali wobec nich sankcje według własnego uznania. Teraz organ rozjemczy Światowej Organizacji Handlu orzekł, że jest to niezgodne z obowiązujacymi międzynarodowymi reguła­mi handlowymi. Dotychczas Bruksela zakwestionowała w WTO 31 stawek ceł antydumpingowych nałożonych przez Amery­kanów.
  • Ministrowie handlu 53 krajów Afryki obradujący w Nairobi obarczyli bogate kraje odpowiedzialnością za malejące szanse na poro­zumienie w ramach WTO w sprawie liberalizacji światowego handlu. Do uzgodnionego terminu zakończenia negocjacji, czyli do 30 kwietnia pozostało niewiele dni, a róznice punktów widzenia są duże.
  • Wzrost gospodarczy w Chinach w pierwszym kwartale tego roku wyniósl 10,2% r/r (w czwartym kwartale 2005 roku był na po­ziomie 9,9%). To wysokie tempo wzrostu gospodarki trwa już kilkanaście lat (średnio rocznie ponad 7%). Bank Światowy prognozu­je tegoroczny wzrost gospodarczy na poziomie 9,2%, a MFW nawet na 8,2%.
  • W pierwszym kwartale do Chin napłynęło 14 mld USD bezpośrednich inwestycji zagranicznych (w 2005 napłynęło 60 mld USD).
  • Chińskie PKB na osobę wynosi obecnie ponad 2 tys USD (w USA ponad 30 tys. USD), a 70% obywateli tego kraju żyje w ubóstwie.
  • Deficyt handlowy Stanów Zjednoczonych w obrotach towarowych z Chinami wyniósł w 2005 roku 201,6 mld USD (wzrost o 25% r/r). Oznacza to, że ubiegłoroczna kilkuprocentowa "rewaluacja" wartości juana wobec USD nic nie zmieniła w tym zakresie.
  • Powoli zbliżają się do końca negocjacje Rosji w sprawie przystapienia do Światowej Organizacji Handlu (WTO). Na przeszkodzie stoi jeszcze zawarcie ugody z USA. Jeszcze kilkanaście dni temu Biały Dom postawił na ostrzu noża spełnienie swoich warunków (otwar­cie swojego rynku bankowego i ubezpieczeniowego i zrównanie cen surowców energetycznych w Rosji i w eksporcie). Dzisiejsze in­formacje sa bardziej optymistycze i wskazują, że porozumienie zostanie zawarte do końca roku.
  • Gazprom sprzedaje gaz w Unii po cenach do 250USD/1000 m sześciennych. Jest też zainteresowany wejściem na rynek brytyjski, gdzie gaz sprzedaje się po cenach znacznie wyższych. Mówi się, że zainteresowany jest zakupem jednej z brytyjskich spółek dystry­bucyjnych (Centrika). Równocześnie z kół rzadowych (za Financial Times) nadeszła informacja, że Wielka Brytania planuje wprowa­dzenie ustawy umożliwiającej zablokowanie transakcji tego typu, jeśli „zagraża ona bezpieczeństwu dostaw surowców energetycz­nych”.
  • W 2008 r. Ford zamknie dwie amerykańskie fabryki. Plan restrukturyzacji koncernu zakłada likwidację do 2012 roku aż 14 zakładów i zwolnienia z pracy 25 - 30 tys. osób.
  • Straty General Motors w I kwartale wyniosły 323 mln USD (w 2005 były na poziomie 1,3 mld USD). Obroty wzrosły o 14% r/r, do 52,2 mld USD, bo wzrosła sprzedaż (o 4,4% r/r, do 2,2 mln sztuk).

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

KIEDY JAPOŃSKIE KONCERNY ZDOMINUJĄ SWIATOWY RYNEK SAMOCHODOWY?

Rynek samochodowy to jedna z branż o dużym znaczeniu w światowej gospodarce. To także branża, która integruje kilka dziedzin po­wszechnie uznawanych za nośniki postępu technicznego, technologicznego i organizacyjnego. Na szczytach tej branży toczy się morder­cza walka o pozycję lidera. Od szeregu lat zajuje ją amerykański gigant General Motors. Jednak japońska Toyota jest coraz bliżej i nie ma już pytania czy Japończycy wyprzedzą amerykańsi koncern, ale kiedy to zrobią. Wiele wskazuje na to, że zmiana na fotelu lidera do­kona się już w tym roku.

W 2005 roku Japończycy sprzedali 7,6 mln sztyk samochodów, a w tym roku planują sprzedaż 8,5 mln sztuk, a ich przewaga na koniec tego roku wyniesie 0,5 mln sztuk! Już pierwsze dwa miesiace roku (z założenia słabsze) wykazały, że ich plan jest realny, bo sprzedali 1,3 mln sztuk aut i był to wzrost o 12% r/r. Podczas gdy Toyota co roku zwiększa zyski (w 2005 roku wyniosły ok. 10 mld USD), GM przygniata ciężar corocznych strat i długów (w ubiegłym roku straty wyniosły 10,5 mld USD).

Europejska pozycja Toyoty też jest obiecująca. W 2005 roku Toyota sprzedała 980 tys. aut co oznacza dwukrotny wzrost wobec 1998 roku. Kluczem do dzisiejszego sukcesu jest wieloletnia dbałość o jak nowoczesniejszą stylistykę i wysoką jakość. Bez odpowiedzi pozo­staje jednak pytanie, czy tak wysokie tempo rozwoju wielkości produkcji nie odbije się negatywnie na jakości.

Japoński potentat wprowadził na rynek samochód hybrydowy Toyota Prius (ma dwa silniki: spalinowy i elektryczny). Toyota jest światowym liderem na rynku aut o tym napędzie, do 2010 r. koncern zamierza wyprodukować milion takich pojazdów, z czego 600 tys. chce sprzedać w USA. Teraz zapowiada nowy hit, a będzie nim samo­chód z silnikiem napędzanym wodorem.

W obecnym roku finansowym Toyota zainwestuje 12 mld USD. Główne wysiłek inwestycyjny jest skierowany na rynek amerykański, gdzie konsumenci szukają teraz oszczędnych aut. W fabrykę w Teksasie koncern zainwestuje 950 mln USD, natomiast w Kanadzie wy­buduje fabrykę a za 700 mln USD. Obie fabryki zostana uruchomione w końcu 2008 roku. Za 128 mln USD koncern wybuduje fabrykę w Rosji. W Polsce japoński koncern zainwestował już 600 mln euro, większość w dwa zakłady należące do Toyota Manufacturing Poland. W Wałbrzychu produkowane są skrzynie biegów do corolli, yarisa i avensis, a w Jelczu Laskowicach powstają skrzynie biegów i silniki dla fabryki w czeskim Kolinie. W najbliższym otoczeniu zakładów Toyoty inwestują teraz mniejsze firmy należące do Grupy Toyoty (Boshoku Toyoda i Toyota Tsusho).

Na Starym Kontynencie nieźle wiedzie się także innym japońskim producentom aut. W ubiegłym roku Honda sprzedała 285 tysięcy (+12%r/r), Mitsubishi- 270 tysięcy (+20% r/r), a Suzuki -265 tysięcy (+11% r/r).

Pozostaje pytanie, w jaki sposób na ten frontalny atak japońskich koncernów samochodowych (wspomagany koreańskimi koncernami) odpowiedzą europejskie firmy.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: