Internetowe zakupy za granicą to już standard?
2017-12-14 12:05
Przeczytaj także: KE: zagraniczne zakupy przez internet coraz popularniejsze
E-handel bez granic
Na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy internetowe zakupy za granicą zrobiło 41% kupujących w sieci. Niemal 6 na 10 z nich przyznało, że takiej transakcji dokonuje minimum raz w miesiącu. Okazuje się również, że duże odległości i granice nie stanowią w e-commerce żadnego problemu - najpopularniejszym kierunkiem e-shoppingu są Chiny, co jest efektem niezwykle dużej popularności AliExpress. Chińskie Allegro jest znane aż 72% osób, które robią zakupy za granicą. Popularnością polskich e-kupujących cieszą się również niemieckie, brytyjskie (po 29%) oraz amerykańskie sklepy internetowe (20%).
Internetowe zakupy za granicą cieszą się coraz większą popularnością. Prognozy zakładają, że do 2020 roku transgraniczna będzie aż jedna trzecia globalnego rynku e-commerce - mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU w Polsce. Zachowania konsumentów z Polski są odzwierciedleniem światowych tendencji. Kluczowymi czynnikami, które mogą skłonić Polaków do jeszcze częstszych zakupów w zagranicznych sklepach internetowych są niższe ceny produktów, połączone z darmową dostawą, a także możliwość skorzystania z dobrze znanych, lokalnych metod płatności.
fot. mat. prasowe
Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych
Do zagranicznych zakupów przyznaje się już 4 na 10 respondentów.
Internetowe zakupy za granicą muszą być bezpieczne
85% badanych uważa bezpieczeństwo za najważniejszą cechę, którą powinny charakteryzować się internetowe zakupy za granicą. Biorąc pod uwagę, że 53% osób, które kupują w sieci, ufa zagranicznym sklepom w takim samym stopniu, jak tym krajowym, można wnioskować, że zagraniczni sprzedawcy dobrze radzą sobie ze spełnieniem tego wymagania. Jedną z gwarancji bezpieczeństwa jest dla konsumentów możliwość skorzystania ze znanego sposobu płatności, np. PayU. Kupujący z Polski najchętniej płacą w zagranicznych sklepach internetowych szybkim przelewem za pośrednictwem operatora (35% wskazań) lub kartą (34,6% wskazań).
Handel transgraniczny to zdecydowanie jedno z najciekawszych i bardzo dynamicznie rozwijających się̨ zjawisk w branży e-commerce na całym świecie. Jak wynika z raportu PayU polscy konsumenci są klientami zagranicznych e-sklepów, ufają im. Cross - border już ma znaczący wpływ na lokalny e-commerce, dlatego w e-Izbie wsparcie polskich przedsiębiorców w ekspansji międzynarodowej traktujemy priorytetowo, zarówno w obszarze aktywności legislacyjnej jak i edukacyjnej – mówi Patrycja Sass- Staniszewska, Prezes Zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.
fot. mat. prasowe
Kraje, w których badani robią zakupy
W czołówce krajów, w których najchętniej robimy zakupy znalazły się Chiny, Niemcy oraz Wielka Brytania.
Unikalne i tanie produkty
Kupując w zagranicznych e-sklepach Polacy szukają przede wszystkim unikalnych produktów, które są niedostępne w kraju. Do zakupów transgranicznych skłaniają ich także atrakcyjne ceny i szeroki asortyment. Jak wynika z badania PayU, w zagranicznych sklepach internetowych polscy e-konsumenci wydają średnio 1 282 zł miesięcznie. Najchętniej kupują ubrania (42%) – to najpopularniejszy wybór w każdej grupie wiekowej. Na drugim miejscu plasuje się drobna elektronika (24%) i biżuteria, w tym zegarki (24%).
fot. mat. prasowe
Znajomość zagranicznych sklepów online
Najbardziej znany z zagranicznych sklepów to AliExpress.
fot. mat. prasowe
Zachęty do skorzystania z zagranicznych sklepów online
Zachęty do skorzystania z zagranicznych sklepów online są przede wszystkim ceny.
Wnioski w skrócie
- 53% internautów ma tak samo duże zaufanie do zagranicznych sklepów i serwisów internetowych, jak do polskich sklepów i serwisów internetowych.
- Cztery na dziesięć osób kupujących w internecie dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym na przestrzeni ostatniego półrocza. Odsetek ten, podobnie jak ogólna częstość zakupów, spada wraz z wiekiem.
- Kraje, z których badani najczęściej zamawiają produkty to Chiny, Wielka Brytania oraz Niemcy. W podziale na grupy wiekowe popularność zakupów w różnych krajach układa się odmiennie - np. w najmłodszej grupie Chiny i USA są bardziej popularne niż w pozostałych grupach, zaś w grupie najstarszej widoczna jest większa różnorodność krajów.
- Głównym powodem zagranicznych zakupów internetowych jest poszukiwanie produktów niedostępnych w Polsce (81%).
- Do zakupów skłania także niższa cena (76%) oraz szerszy asortyment sklepów (76%).
- Do zakupów w zagranicznych sklepach internetowych najmocniej przekonałyby badanych argumenty finansowe: tańsza lub bezpłatna dostawa, niższe ceny oraz znany system płatności.
- Zagranicą badani kupują najczęściej ubrania, drobną elektronikę oraz biżuterię. Różnice pomiędzy grupami wiekowymi determinują dominujące grupy produktów - najstarsi kupują częściej niż pozostałe grupy kosmetyki i perfumy, najmłodsi ubrania, biżuterię, meble i zabawki. Osoby pomiędzy 35 a 55 r.ż. drobną elektronikę oraz gry i oprogramowanie komputerowe.
- W zagranicznych sklepach internetowych badani wydają miesięcznie średnio 1 282,28 zł.
- PayU jest najczęściej wykorzystywanym systemem płatności (41%) wśród osób robiących zakupy online (zarówno w polskich jak i zagranicznych sklepach internetowych wybieranych przez badanych).
- Wiodącymi metodami płatności w zagranicznych sklepach internetowych są szybkie przelewy internetowe (35%) za pośrednictwem operatora (np. PayU) lub płatność kartą (34,6%).
- Wśród głównych przyczyn niekupowania w zagranicznych e-sklepach najczęściej wymieniane są: brak takiej potrzeby, możliwość zakupu wszystkich potrzebnych produktów w polskich sklepach oraz zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę. Popularność poszczególnych powodów jest różna w grupach wiekowych - przykładowo długi czas oczekiwania na przesyłkę jest zdecydowanie częściej wymieniany w najmłodszej grupie wiekowej, zaś brak takiej potrzeby w najstarszej grupie wiekowej.
fot. mat. prasowe
Płatności internetowe w sklepach zagranicznych
Za zakupy transgraniczne najczęściej płacimy kartą.
fot. mat. prasowe
Powody niekorzystania z zagranicznych sklepów online
Nie kupujemy za granicą, ponieważ wszystko, czego potrzebujemy znajdujemy w Polsce.
Informacje o badaniu
Badanie zwyczajów zakupowych polskich e-konsumentów w zagranicznych sklepach i serwisach internetowych „Cross-border e-commerce” zostało przeprowadzone przez firmę badawczą SW Research, na zlecenie PayU. Badanie przeprowadzano metodą CAWI na grupie 1 250 respondentów w październiku 2017 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)