Najczęściej odwiedzane ulice handlowe w Europie
2018-01-02 12:17
Oxford Street © AnnaMoskvina - Fotolia.com
Londyńska Oxford Street, monachijska Kaufingerstraße, Calle de Preciados w Madrycie, Zeil we Frankfurcie oraz Pola Elizejskie to topowa piątka najbardziej atrakcyjnych ulic handlowych naszego kontynentu. W czołowej trzydziestce przygotowanego przez BNP Paribas Real Estate zestawienia na próżno jednak szukać jakiejkolwiek polskiej nazwy.
Przeczytaj także: Najdroższe ulice handlowe świata 2017
Kluczowe fakty i liczby
- Wśród 30 najpopularniejszych ulic handlowych Europy dominują adresy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii i Francji.
- Liderem zestawienia okazała się londyńska Oxford Street z 13 560 osobami odwiedzającymi zlokalizowane w jej obrębie sklepy.
- Badanie wyraźnie dowodzi silnej pozycji stolic niemieckich landów - w TOP 5 zestawienia znalazły się Monachium i Frankfurt.
- W pierwszej dziesiątce znalazło się aż pięć hiszpańskich adresów (Calle de Preciados, Avinguda del Portal de l'Àngel, Passeig de Gràcia, Gran Vía oraz Calle Fuencarral).
- Pierwszą piątkę zestawienia zamykają osławione Pola Elizejskie w Paryżu, gdzie pojawia się 10 300 osób na godzinę.
- W topowej dwudziestce najbardziej luksusowych ulic handlowych, pierwsze 5 znajduje się we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Danii.
- Ulice te to kultowe pasaże chętnie odwiedzane przez turystów.
- Główne prawdziwie luksusowe ulice znajdują się przede wszystkim we Włoszech; doskonałym przykładem jest rzymska Via Condotti.
Struktura śródmiejskich obszarów handlowych
Istnieje związek między liczbą odwiedzających sklepy, a strukturą przestrzenną śródmieść. W miastach z jednym obszarem handlowym, skoncentrowanym na 2 - 3 głównych ulicach, największa liczba odwiedzających sklepy występuje właśnie na nich (np. Monachium, Dublin, miasta skandynawskie, Praga i Zurych). Miasta jak Londyn, Berlin i Paryż posiadają duże rejony intensywnie odwiedzanych sklepów i wiele mniejszych obszarów handlowych. Dlatego też osiągają one rekordowe liczby odwiedzających sklepy na dwóch najważniejszych, najbardziej widocznych ulicach, podczas gdy „skromniejszy” ruch – który wciąż jednak jest bardzo dobry dla sprzedawców – występuje w pozostałych skupiskach handlowych..
Węzły transportowe i rewitalizacja obszarów miejskich mają istotny wpływ na liczbę odwiedzających sklepy. Najważniejsze ulice położone w pobliżu węzłów transportowych – np. Oslo i Helsinki – wykorzystują płynący z nich ruch. Rewitalizacja obszarów miejskich nie tylko sprzyja rozwojowi handlu, lecz także ożywia podaż tworząc nowe punkty sprzedaży i przyciągając inwestorów. Dobrym przykładem jest tutaj Warszawa, Wiedeń czy Lizbona. Przepływ osób odwiedzających punkty sprzedaży detalicznej zwiększają także nowe projekty handlowe, które mogą stać się popularniejsze od dotychczasowych, jak ma to miejsce w Amsterdamie.
Rola turystyki
Obok głównych obszarów wielkomiejskich, dużą liczbą osób odwiedzających sklepy może się poszczycić też kilka mniejszych miast. Są to m.in. Wiedeń, Dublin, Zurych i Sztokholm, których główne ulice sklepowe ukierunkowane na odbiorców masowych należą do czołowej 20-tki.
Specyficzna dla poszczególnych lokalizacji charakterystyka gospodarcza i kulturowa powyższych miast wywiera znaczący wpływ na przedmiotowe wartości. Niemniej jednak, turystyka wyróżnia się jako główny czynnik napędzający ruch pieszych, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, iż obliczenia zostały dokonane w czerwcu, czyli na początku okresu najbardziej natężonego ruchu turystycznego, kiedy dzień w Skandynawii jest najdłuższy.
fot. mat. prasowe
Najczęściej odwiedzane ulice handlowe
Odwiedzalność najważniejszych luksusowych ulic handlowych
Jeśli chodzi o główne luksusowe ulice, 5 najpopularniejszych znajduje się we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Danii. Pięć najważniejszych ulic to kultowe pasaże z największą koncentracją ruchu turystycznego.
Poza tym nie są one „czysto” luksusowe, ponieważ niektóre oferty wchodzą w zakres rynku masowego. Stąd też tamtejsze sklepy są odwiedzane przez klientów o różnym profilu, miejscowych i turystów. Najważniejsze prawdziwie luksusowe ulice znajdują się głównie we Włoszech: rzymska Via Condotti, która prowadzi do Piazza di Spagna, to ośrodek luksusu o największej liczbie odwiedzających sklepy.
Analiza rynku warszawskiego
Ulica Marszałkowska odnotowuje najwyższą liczbę odwiedzających ze względu na swoją strategiczną lokalizację na przecięciu dwóch najważniejszych warszawskich arterii. Przepływ odwiedzających jest wysoki ze względu na obecność adresowanego do masowego odbiorcy domu towarowego Wars Sawa Junior, w którym znajdziemy marki takie jak TK Maxx, H&M, Zara, Home&You, Carrefour, Mango, Empik oraz C&A.
Nowy Świat odnotowuje drugą, co do wielkości liczbę osób odwiedzających. Dawny trakt królewski, a teraz niezmiernie popularny szlak turystyczny, prowadzi do atrakcyjnego dla przyjezdnych Starego Miasta i czerpie korzyści z bezpośredniego sąsiedztwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Plac Trzech Krzyży jest dzielnicą najbardziej ekskluzywną ze względu na bliskość Sejmu, Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, ambasad oraz konsulatów. Stanowi on destynację o mieszanej funkcji zarówno rekreacyjnej, restauracyjnej, jak i handlowej ze szczególnym uwzględnieniem marek luksusowych w prestiżowej lokalizacji.
Metodologia
Niniejsze, pierwsze w historii badanie zostało skoordynowane przez zespoły ds. Badań i Analiz Rynku oraz Powierzchni Handlowych BNP Paribas Real Estate, działające w 23 miastach europejskich. Badanie przeprowadzono w sobotę, 10 czerwca 2017 r. od godz.14:00 do 16:00 lub w godzinach szczytu, biorąc pod uwagę różnice kulturowo-handlowe występujące w przedmiotowych miastach. Każde miasto zostało podzielone kategorie „rynek masowy – rynek wyższej klasy” i „rynek luksusowy”. Wybrano też od 3 do 10 ulic, zależnie od wielkości i populacji miasta. Analizie poddano następujące 23 miasta: Amsterdam, Ateny, Barcelona, Berlin, Bruksela, Budapeszt, Kopenhaga, Dublin, Frankfurt, Helsinki, Lizbona, Londyn, Madryt, Mediolan, Monachium, Oslo, Paryż, Praga, Rzym, Sztokholm, Wiedeń, Warszawa, Zurych.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)