Czego najczęściej dotyczy fake news?
2018-01-18 00:25
![Czego najczęściej dotyczy fake news? [© onepony - Fotolia.com] Czego najczęściej dotyczy fake news?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/fake-news/Czego-najczesciej-dotyczy-fake-news-201460-200x133crop.jpg)
Czego najczęściej dotyczy fake news? © onepony - Fotolia.com
Przeczytaj także: Fake news okiem polskich dziennikarzy
Czego najczęściej dotyczy fake news? Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że są to najczęściej:- show-biznes (73%),
- politykę (69%) oraz
- lifestyle (27%).
Z kolei najrzadziej odnoszą się do technologii (5%) i sportu (6%). Jeżeli chodzi o źródła, z których pochodzą fałszywe informacje, to są to przeważnie:
- media (54%),
- politycy i osoby publiczne (41%) oraz
- celebryci (40%).
Wśród mediów publikujących fake newsy dominują portale internetowe (76%) oraz w media społecznościowe (70%). Znaczne rzadziej to zjawisko odnosi się do przekazu telewizyjnego (30%) oraz prasowego (16%).
fot. onepony - Fotolia.com
Czego najczęściej dotyczy fake news?
Fake news najczęściej pojawiają się w show-biznesie i polityce.
Chęć manipulacji i zwrócenia na siebie uwagi głównymi powodami powstawania fake news
Głównym powodem pojawiania się fake newsów w opinii ankietowanych jest chęć manipulacji odbiorcami (65%). W dalszej kolejności wymieniane były chęć zwrócenia na siebie uwagi przez polityków czy gwiazdy (50%) oraz chęć zarobku przez podmiot lub osobę publikującą nieprawdziwą informację (47%). Przy tej okazji ankietowani wskazywali również na dużą konkurencję wśród mediów i spowodowany tym wyścig w jak najszybszym publikowaniu newsów (35%).
Większość uczestników badania (71%) uważa też, że skala pojawiających się fake newsów stanowi zagrożenie dla postrzegania mediów, jako wiarygodnego źródła informacji, a zjawisko publikowania fake newsów będzie się pogłębiać (83%). 72% postrzega rozpowszechnianie fake newsów jako niebezpieczne, a ponad połowa potwierdza, że powinny pojawić się zewnętrzne regulacje i/lub instytucje monitorujące media pod kątem potencjalnie nieprawdziwych informacji. Co druga osoba jest zdania, że rozpowszechnianie fake newsów powinno być karalne.
Weryfikacja informacji w innych mediach ochroną przed fake news
Blisko 40% osób zapytanych przez PAYBACK nigdy nie dało się nabrać na fake news. Z kolei blisko 1/3 uczestników badania zdarzyło się uwierzyć w fałszywą informację, pomimo że zdecydowana większość (97%) ankietowanych deklaruje, że weryfikuje informacje w innych mediach. Co druga osoba robi to tylko, gdy nie jest pewna prawdziwości przekazu. Ponadto 57% respondentów zwraca uwagę na źródło informacji tylko wtedy, gdy jej treść wzbudza wątpliwości, a tylko 22% robi to zawsze.
O PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 10-15 listopada 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1 221 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
![COVID-19 nasilił medialną dyskusję o fake newsach [© pixabay.com] COVID-19 nasilił medialną dyskusję o fake newsach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/fake-news/COVID-19-nasilil-medialna-dyskusje-o-fake-newsach-236330-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)