Polski rynek nieruchomości handlowych 2016
2018-01-17 13:29
Centrum handlowe © Roman Milert - Fotolia.com
Jak miewa się polski rynek nieruchomości handlowych? Z podsumowania przygotowanego przez firmę JLL wynika, że w minionym roku powiększył się o kolejne centra handlowe, których całkowita powierzchnia sięgnęła 330 tys. mkw. W związku z otwarciami nowych placówek w naszym kraju zadebiutowało 20 nowych, zagranicznych marek. Całkowita powierzchnia handlowa, którą oddano do użytkowania na przestrzeni 12 miesięcy to 466 000 mkw., co jest wynikiem niemal identycznym z osiągniętym w 2016 roku.
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych 2016
Jak wynika z danych przedstawionych przez JLL, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju osiągnęła 13,8 mln mkw., w czym największy udział mają centra handlowe – 408 powstałych nad Wisłą galerii handlowych oferuje obecnie niemal 9,8 mln mkw. Pozostała część powierzchni handlowej zajmowana jest przez parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln mkw.).„Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach. Najwięcej, bo 331 000 mkw. powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70% powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach”, komentuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.
fot. mat. prasowe
Największe centra handlowe oddane do użytku w 2017 r.
Czwarty kwartał 2017 okazał się najbardziej dynamicznym okresem minionego roku. Na przestrzeni trzech ostatnich miesięcy rynek powiększył się o 236 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów handlowych, co odpowiadało za przeszło połowę (51%) całej zeszłorocznej podaży. W okresie październik-grudzień 217 otwarcia doczekało siępięć nowych centrów handlowych, a cztery kolejne zostały rozbudowane.
W wyniku ostatnich otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 mkw./ 1 000 mieszkańców, jednak wciąż utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 mkw./ 1 000 mieszkańców).
„W 2018 roku na rynek trafić może 361 000 mkw. w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 000 mkw. jest już w budowie. Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach”, informuje Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.
fot. mat. prasowe
Największe inwestycje w fazie realizacji
Popyt i czynsze
„W ubiegłym roku działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 różnych krajów, czyli o trzy więcej niż w 2016 r. Dowodzi to, że Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla najemców. Co ciekawe, nowe marki reprezentują w większości segment średni i wysoki, co świadczy o tym, że sieci dostrzegają potencjał zakupowy oraz zapotrzebowanie wśród polskich konsumentów na towary wyższej jakości”, podsumowuje Anna Wysocka.
Najgłośniejsze debiuty minionego roku to otwarcie sklepu z pełną ofertą amerykańskiej marki Victoria’s Secret w Arkadii, wejście do Polski brytyjskiego sklepu z zabawkami Hamley’s oraz premiery rosyjskich marek modowych z grupy Melon: Befree, Zarina, Love Republic w Galerii Północnej, a także uruchomienie hiszpańskiej Sfery w centrum Wroclavia.
Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). Stawki na pozostałych głównych rynkach znajdują się na poziomie od 45 do 60 euro za mkw. miesięcznie, z perspektywą stabilizacji w okresie krótko- i średnioterminowym.
Rynek inwestycyjny
“W ubiegłym roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła ponad 1,93 mld euro. Finalizacja kilku dużych umów kupna/sprzedaży przesunęła się na na początek 2018, zapowiadając w ten sposób silny I kwartał tego roku. Jedna z takich transakcji – sprzedaż portfela 28 nieruchomości handlowych za około 1 mld euro - już się wydarzyła na początku stycznia”, informuje Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.
Największe ubiegłoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż centrum Magnolia Park we Wrocławiu przez Blackstone na rzecz Union Investment za ok. 380 mln euro; sprzedaż czterech parków handlowych - dwóch w Aglomeracji Warszawskiej, po jednym w Katowicach i Poznaniu - przez IKEA Centres do Pradera European Retail Parks; zakup centrów wyprzedażowych (Aglomeracja Warszawska, Gdańsk i Sosnowiec) z portfolio Fashion House przez niemiecki fundusz Deutsche Asset Management; a także sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu czy sprzedaż Alfy w Białymstoku.
Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w kraju wynoszą obecnie 4,9%, a za najlepsze parki handlowe ok. 7,0%.
Przeczytaj także:
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, nieruchomości handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)