![Nadchodzi windykator idealny? [© Alexander Raths - Fotolia.com] Nadchodzi windykator idealny?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/windykacja-naleznosci/Nadchodzi-windykator-idealny-201576-200x133crop.jpg)
Jaki powinien być windykator? © Alexander Raths - Fotolia.com
Przeczytaj także: Windykator twój przyjaciel?
Windykator idealny
Jakimi cechami powinien charakteryzować się windykator? Połowa przebadanych przez Ipsos uważa, że jest to przede wszystkim umiejętność rozmowy, dla 40% kluczowe są zdolności negocjacyjne. Trzeba przyznać, że istotne są obie kompetencje, ponieważ to właśnie dzięki nim maksymalizują się szanse na kompromisowe rozwiązanie problemu.
– Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania pomiędzy obiema stronami, a także dbania o dobrą reputację na rynku od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą – mówi Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska. – Warto zauważyć, że główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm zmiana podejścia dłużników do windykatorów jest niezwykle trudna – dodaje.
Ankietowani - zupełnie zresztą słusznie - wspominają również o odporności na stres. Na ten aspekt pracy windykatora wskazała ponad 1/3 badanych. Podobna grupa twierdzi, że pracownik windykacji powinien legitymować się rzetelną wiedzą na tematy finansowe.
fot. Alexander Raths - Fotolia.com
Jaki powinien być windykator?
Połowa przebadanych przez Ipsos uważa, że powinien umieć rozmawiać, dla 40% kluczowe są zdolności negocjacyjne.
– Nasze badania pokazują, że w oczach polskiego społeczeństwa jest to zawód, który powinna wykonywać kompetentna osoba, znająca wysokie standardy pracy i szanująca innych. Wiele firm stawia właśnie na te aspekty przy rekrutacji swoich pracowników. Świadczenie wysokiej jakości usług windykacyjnych to także nasz priorytet – podkreśla Zbigniew Ćwikliński z Wonga Polska. – W Wonga stosujemy tzw. miękką windykację. Do każdego klienta zalegającego ze spłatą, podchodzimy w sposób indywidualny i staramy się znaleźć rozstrzygnięcie korzystne dla obu stron. Zależy nam na rozmowie z naszymi klientami, a także wspólnym i polubownym rozwiązaniu ich problemów z zadłużeniem – dodaje.
Jako cechy profesjonalnego pracownika windykacji Polacy wymieniają również konsekwencję, która pozwoli doprowadzić sprawę do końca (26 proc.), empatię (22 proc.) oraz stanowczość (22 proc.). Tylko 5 proc. respondentów wskazało, że dobrze widziana jest surowość oraz bycie niemiłym.
– Co pocieszające, powoli negatywny portret ustępuje miejsca pozytywnemu postrzeganiu tego zawodu. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i już przy wyborze firmy, od której chcą uzyskać finansowanie, zwracają uwagę na to, w jaki sposób będzie prowadzona ewentualna windykacja. Szukają podmiotów, które cechują zachowania proklienckie i przyjazna obsługa klienta, gdzie pracują kompetentni i fachowi konsultanci – zauważa Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga.
![O windykacji ciągle wiemy zbyt mało [© Voyagerix - Fotolia.com] O windykacji ciągle wiemy zbyt mało](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/windykacja-naleznosci/O-windykacji-ciagle-wiemy-zbyt-malo-223036-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)