Polskie firmy chcą walczyć o egzotyczne rynki
2018-01-19 12:23
Dokąd chcą eksportować polskie firmy? © WrightStudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Eksporterzy chcą więcej, lokalni wolą to, co jest
Potwierdzeniem powyższego mogą być chociażby statystyki prowadzone przez GUS, z których wynika, że pomiędzy styczniem a sierpniem minionego roku wartość polskiego eksportu osiągnęła 562,5 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 7,7 proc. rdr. Za taki obrót spraw możemy podziękować przede wszystkim koniunkturze zagranicznej, a zaraz potem walutom, które obrały kurs pozwalający naszym towarom na walkę z konkurencją. Okazuje się także, że polskie firmy walczą o klientów już nie tylko ceną, ale i jakością oferowanych produktów.Zrealizowane przez Deutsche Bank badanie wyraźnie potwierdza, że polskie firmy coraz częściej rozglądają się za nowymi kierunkami ekspansji zagranicznej. Plany dotyczące podbicia nowych rynków ma już 27 proc. polskich eksporterów. Przypomnijmy, że w analogicznym badaniu z minionego roku odsetek ten wynosił 21 proc.
– Polska gospodarka w dużej mierze jest zorientowana na eksport, nadal jednak jest on głównie domeną średnich i dużych firm. To też głównie u nich widoczna jest większa skłonność do zdobywania nowych rynków. Niemal co trzecie średnie i duże przedsiębiorstwo uczestniczące w badaniu zadeklarowało, że w ciągu najbliższego roku chce rozszerzyć swoją eksportową działalność na nowe rynki – komentuje Arkadiusz Krześniak, główny ekonomista Deutsche Bank.
Eksportowa mapa polskich firm
Polskie firmy traktują eksport strategicznie – nie tylko skupiają się na tym, co i czy eksportować, ale też gdzie sprzedawać swoje towary i usługi. Jeszcze w 2016 r., w poprzedniej edycji badania Deutsche Bank, 95 proc. polskich eksporterów odpowiedziało, że wysyła swoje towary na europejskie rynki. Co ciekawe, w nowej edycji raportu widać wyraźnie, że polskie firmy przykładają coraz większą uwagę do dywersyfikacji geograficznej eksportu. Jak zauważa Maciej Sus, Dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank, z każdym rokiem przybywa firm, które stawiają na ekspansję zagraniczną, także na te najbardziej odległe rynki.
– Jeszcze rok temu Azję jako nowy kierunek eksportu wymieniło 10 proc. badanych firm, Afrykę – 11 proc. Z kolei w tegorocznej edycji Azję wskazało 29 proc., Afrykę – 21 proc. ankietowanych firm – mówi Maciej Sus.Nawiązanie współpracy handlowej z nowymi partnerami spoza Europy to dobry krok, ponieważ pozwala firmom uniezależnić się od zmienności koniunktury na pojedynczych rynkach.
fot. mat. prasowe
Kierunki eksportu polskich firm
Uniezależnienie się od wahań lokalnego rynku to bardzo perspektywiczny sposób myślenia. Tym bardziej, że jak wynika z raportu, aby lepiej sobie radzić na rynku, trzeba rosnąć. Średnie i duże przedsiębiorstwa są rentowne znacznie częściej niż te mniejsze.
Jaka przyszłość czeka polskich eksporterów
Jak prognozuje główny ekonomista Deutsche Bank, w 2018 roku gospodarka Polski prawdopodobnie zwiększy się realnie o 3,6 proc., gospodarka strefy euro powinna wzrosnąć o 2 proc. a niemiecka – o 1,8 proc.
– Wzrost gospodarczy w otoczeniu Polski będzie więc tylko nieco niższy niż w 2017 r. Dobre fundamenty makroekonomiczne, wciąż silny popyt na polski eksport oraz dodatnia różnica stóp procentowych w stosunku do strefy euro powinny skutkować umiarkowanym umocnieniem złotego wobec EUR i CHF oraz nieco silniejszą (ok. 5 proc.) aprecjacją złotego wobec USD – mówi Arkadiusz Krześniak.
Wchodzenie rodzimych firm na zagraniczne rynki i wzmocnienie ich pozycji w eksporcie pozwoli na skrócenie dystansu, jaki dzieli Polskę od innych rozwiniętych gospodarek europejskich. Trudno jednak być konkurencyjnym na rynkach, szczególnie tych zagranicznych, najbardziej rozwiniętych, bez inwestycji w innowacje. Jak pokazuje jednak raport Deutsche Bank, rodzimi przedsiębiorcy są bardziej skłonni do ich wdrażania niż jeszcze rok temu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)