Promocja w segmencie B2B
2006-04-27 14:03
Niewątpliwie, promocja w segmencie B2B wymaga marketingu wręcz snajperskiego - odpowiednio skonstruowanego komunikatu, który pozwoli dotrzeć do wszystkich. Ten rynek i sposoby dotarcia wciąż ewoluują - warto więc im się przyjrzeć. Podstawową różnicą między dobrami potrzebnymi do zaspokojenia potrzeb życiowych i biznesowych, a co za tym idzie różnicami w segmentach B2B (biznes to biznes) i B2C (biznes to consumer), jest ich charakter.
Przeczytaj także: Sklepy internetowe: jak zwiększyć skuteczność sprzedaży?
O ile w życiu codziennym większość dóbr, które użytkujemy, ma charakter konsumpcyjny lub tzw. podmiotowy, tak w biznesie są to narzędzia i środki inwestycyjne o charakterze przedmiotowym (przedmioty służące realizacji jakichś celów).Współczesny marketing z punktu widzenia przeznaczenia produktu wyodrębnił dwa segmenty B2B (biznes to biznes) i B2C (biznes to consumer). Z punktu widzenia rynku, podstawowa różnica polega – powtórzmy raz jeszcze – na charakterze i przeznaczeniu dóbr. Z punktu widzenia psychologii zachowań konsumenckich, leżących u podstawy decyzji zakupowych, najistotniejsza różnica leży w motywacjach zakupowych. Jakkolwiek jednak nie definiowalibyśmy obu segmentów, odbiorcą ich produktów jest człowiek, reprezentujący określoną strukturę – np. firmę. I to właśnie jego potrzeby, zachowania i postawy będą przesądzały o sukcesie lub porażce produktów zarówno B2B, jak i B2C.
CHARAKTERYSTYKA B2B: POPULARNI I OBLEGANI
Segment B2B to rynek ogromnej wartości w stosunku do ilości podmiotów na nim występujących. W przeciwieństwie do B2C, za bardzo duże zakupy odpowiedzialna jest tu stosunkowa mała grupa decydentów.
W ramach tego segmentu można wyodrębnić trzy grupy decyzyjne – w zależności od roli, jaką pełnią w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Będą to kolejno: decydenci, motywatorzy i użytkownicy.
Decydenci
Jest to grupa najbardziej interesująca nadawcę komunikatu promocyjnego, gdyż to oni podejmują decyzję zakupową. Ale grupa ta jest niezmiernie trudna do zdefiniowania i zidentyfikowania. W zależności od struktury organizacyjnej firmy i istotności dobra może to być zarówno prezes firmy, jak i dyrektor handlowy czy kierownik biura. Na poziomie marketingu często popełniany bywa duży błąd w definicji. Grupa traktowana jako decydencka w bazach danych jest w rzeczywistości grupą inicjującą zakup i ewentualnie go akceptującą.
W wielu firmach bowiem osoba decydująca o zakupie wcale nie musi być tym, kto kupuje. Na przykład dyrektor techniczny wydaje decyzję o zakupie nowego komputera, ale to menedżer działu informatycznego odpowiedzialny jest za jego zakup. Prezes firmy podejmuje decyzję o zakupie określonych badań rynku, zaś zleceniem zajmować się może pracownik działu marketingu i to on wybiera odpowiednią firmę.
Motywatorzy
Grupa ta nie podejmuje bezpośrednich decyzji zakupowych, jednak może wpływać na zakup przez definiowanie swoich potrzeb i oczekiwań oraz wygłaszanie opinii na temat ofert, jakie zostały złożone firmie. Może to być zarówno przedstawiciel handlowy, menedżer techniczny, informatyk czy księgowa. Z punktu widzenia marketingu jest to niezmiernie istotna, acz niedoceniana grupa docelowa komunikatów B2B. Szum komunikacyjny skierowany do tych osób jest stosunkowo niższy, mimo że są one żywotnie zainteresowane wyborem.
Przeczytaj także:
Zakupy online: potencjał niekupujących
oprac. : A. Gołębicka, M. Musioł / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
marketing i reklama, promocja produktu, preferencje nabywców, badania konsumentów