HR przyszłości. Zarządzanie zasobami ludzkimi "po nowemu"
2018-01-25 10:59
HR © Egor - Fotolia.com
Najnowsze badanie ADP i IDC dowodzi, że współczesny HR nie jest jeszcze gotowy, aby stawić czoła czwartej rewolucji przemysłowej. Ankieta, w której wzięło udział 2022 specjalistów z 8 europejskich krajów, w tym również z Polski, dowiodła, że 22% procesów HCM nadal wprowadzana jest ręcznie.
Przeczytaj także: Relacje na rynku pracy. 4 wizje przyszłości po COVID-19
Dzisiejsza rzeczywistość stawia przed niemal każdym sektorem ciągłe wyzwania. Nie inaczej jest w przypadku działów HR i to niezależnie od kraju, branży czy wielkości i zasięgu przedsiębiorstwa, w którym działają. Za jeden z największych ich problemów uważana jest transformacja cyfrowa. W tym miejscu warto podkreślić, że niemal każde przedsiębiorstwo potrzebuje zintegrowanego systemu dla funkcjonowania całej organizacji, a nie tylko dla wycinkowego elementu biznesu, tj. finansów, księgowości czy właśnie HR. Rola HR jest bezdyskusyjna również w przypadku walki o talenty.Dynamika zmian zachodzących na rynku pracy, w tym regulacje prawne, narzuca menedżerom zupełnie inne podejście do zarządzania. Pracownicy chcą korzystać z nowych technologii i unikać rutynowych działań. Szczególnie pokolenie wyżu demograficznego stawia na technologię, która w ich życiu obecna jest na każdym kroku. Globalizacja procesów zarządzania generuje potrzebę standaryzacji we wszystkich aspektach, począwszy od kultury organizacyjnej po rekrutację. Przyszłość zarządzania kapitałem ludzkim będzie więc kształtowana przede wszystkim przez automatyzację procesów oraz orientację na zadania strategiczne generujące dużą wartość.
Badanie przeprowadzone wspólnie przez ADP oraz IDC wyodrębniło najważniejsze obszary, którymi powinny zająć się działy HR:
- Szkolenia i rozwój są najważniejsze dla wszystkich firm; 50% specjalistów HR potwierdza, że to ich główny cel na przyszłość.
- Zarządzanie talentami w czasach niedoboru umiejętności i cyfrowej transformacji będzie kluczowe dla całej organizacji (43%).
- Znaczący wpływ na rekrutację i zarządzanie zasobami ludzkumi ma ogólna marka pracodawcy, występuje więc potrzeba rozwoju działań z zakresu employer brandingu.
W dobie orientacji na pracownika i tzw. rynku pracownika istotne jest tworzenie zintegrowanych systemów do zarządzania kadrami przy wykorzystaniu najnowszych technologii takich jak np. platformy do komunikacji. Działy HR zdają sobie sprawę z tego, że aby dostarczać strategicznych danych technologia jest niezbędna. Jak okazuje się działy IT i HR mają sporo pracy przed sobą, co potwierdzają wyniki badania ADP i IDC. Liderzy HR zapytani o to, które z nowych technologii wydają im się szczególnie ważne, 68% odpowiedziało, że całkowite zintegrowanie wszystkich systemów HR i systemu zarządzania talentami; 64% uznało, że panel kontrolny HR i analityka są bardzo istotne. Co więcej, 56% powiedziało, że równie ważne są platformy komunikacji. Konfrontując duże potrzeby technologiczne z aktualnym postępem, gdzie prawie 1/5 procesów związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim jest ciągle obsługiwana ręcznie można śmiało powiedzieć, że kluczowym działaniem w najbliższej przyszłości będzie polepszenie relacji między działami HR i IT.
– “Dzisiaj pracownicy oczekują od procesów związanych z HR-em, bezproblemowego działania, które zmniejszy nakład pracy po ich stronie. Chcieliby, aby korzystanie z narzędzi w pracy było równie proste, jak korzystanie z podobnych narzędzi w domu. Wprowadzając nowe technologie, takie jak platformy komunikacji do codziennego życia pracowników spełniamy ich oczekiwania.” – dodaje Iwona Kubeczek, Menedżer ds. rozwoju, ADP Polska.
fot. mat. prasowe
Najważniejsze obszary, którymi powinny zająć się działy HR
Trudna droga do digitalizacji
Aż 28% respondentów badania odpowiedziało, że dział IT tylko w niewielkim stopniu bierze udział w podejmowaniu decyzji o rozwiązaniach HCM, a 3% uważa, że całkowicie nie mają w tej kwestii żadnej roli.
– “To bardzo niepokojące wyniki, zwłaszcza, że stale rozwijająca się cyfrowa rzeczywistość wymaga od działów HR doświadczenia w obsługiwaniu nowych technologii. Rozwiązania IT mogą wpłynąć na efektywność procesów, oferując wyniki poparte danymi i zautomatyzowanie powtarzających się procesów. Firmy wszystkich rozmiarów powinny zaakceptować cyfrowe rozwiązania HCM, które dostarczają najwięcej wartościowych informacji. Zespoły HR i IT muszą pracować blisko, aby z sukcesem wprowadzić te zmiany.” – dodaje Iwona Kubeczek, Menedżer ds. rozwoju, ADP Polska.
Potrzeby na nowoczesne technologie w Polsce
Niewielu uczestnikom rynku systemów do zarządzania zasobami ludzkimi udało się osiągnąć stabilną pozycję lidera. Na polskim rynku dostawców rozwiązań HCM dominują podmioty lokalne. Sytuacja ta może się jednak zmienić, ponieważ między 37 a 49% polskich przedsiębiorstw planuje w najbliższym czasie zainwestować w aktualizację lub zakup całkowicie nowych systemów HCM. Dodatkowo wśród wszystkich badanych krajów, Polscy pracodawcy zadeklarowali największe zainteresowanie kompleksową integracją systemów zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie, jak również rozwiązaniami do przeprowadzenia analiz dotyczących kadr oraz panelami kontrolnymi.
Ponad 2000 liderów ds. HR jednoznacznie twierdzi, że podległe im działy powinny spełniać bardziej strategiczną rolę w przedsiębiorstwie. Podobnie jak wiele innych działów muszą generować wyniki biznesowe. Aby móc rozwijać się w tym kierunku, potrzebują dostępu do zaawansowanych narzędzi technologicznych, które zautomatyzują ich pracę. Dzięki temu będą mogły skupić się na strategicznych zadaniach. Pracownicy chcą mieć istotne znaczenie dla organizacji. W związku z tym działy kadr powinny znacznie poszerzyć spektrum swoich zadań po za tradycyjne tworzenie listy płac czy planów szkoleń. Jednocześnie powinny stać się ciałem doradczym dla zarządów i brać czynny udział w tworzeniu strategii dla całości funkcjonowania przedsiębiorstwa.
O badaniu
Ankieta ADP i IDC na temat rozwiązań do zarządzania kapitałem ludzkim (ang. human capital management ― HCM), została przeprowadzona w 2017 roku, w ośmiu krajach europejskich (Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoszech). W ankiecie wzięły udział 2022 osoby podejmujące decyzje dotyczące zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie lub mające na nie wpływ. Ponadto przeprowadzono 15 wywiadów jakościowych z przedstawicielami wyższej kadry kierowniczej odpowiedzialnymi za zarządzanie kadrami we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Przeczytaj także:
Social media w pracy rekrutera. Są zalety, są wady
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)