eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeDlaczego własna nisza jest tak ważna?

Dlaczego własna nisza jest tak ważna?

2003-03-31 22:10

Spójrzmy prawdzie w oczy. Wielkie dot-comy tracą pieniądze i upadają, największe portale ledwo utrzymują się na rynku, a rekiny tradycyjnego biznesu nie odniosły sukcesu w rzeczywistości wirtualnej. Co się z nimi stało? Prawidła znane im z realnego świata nie sprawdziły się w sieci. "Geniusze" marketingu zawiedli się na Internecie, który nagle "przestał działać". Jednak wśród tego chaosu wyłonił inny trend... tzw. skupiony marketing (ang. focus marketing). Nadeszła więc era małych e-biznesów, które w czasach, gdy najwięksi ledwo sobie radzą, prosperują świetnie.
Cechują się one wąską grupą odbiorców (tzw. target) i maksymalnym wykorzystaniem tego faktu w tworzeniu towaru, jego promocji i sprzedaży. Poprzez zawężenie grupy docelowej są w stanie o wiele lepiej zidentyfikować potrzeby klientów i sprawniej je zaspokoić.

Nisza rynkowa...
To najlepszy sposób na rozpoczęcie własnej działalności. Chodzi o znalezienie dziury, luki w rynku, którą można wypełnić. Gdyby taka luka była wykorzystywana przez inną firmę, przestała by być luką... Być może nadal by nią była, gdyby ta firma robiła to źle.

Musisz mieć świadomość że nisza rynkowa zawsze wynika z ludzkich problemów. Zazwyczaj jest to zapotrzebowanie na konkretny produkt, którego rynek jeszcze nie dostarczył. Często nie jest to łatwe, albo nikomu na tym nie zależy.

W ten sposób tworzą się dziury rynkowe - ludzie potrzebują towar, ale jego nie ma, więc powstaje dziura. Cała sztuka polega na znalezieniu takiej dziury i jej umiejętnym wykorzystaniu.

To właśnie cała prawda o skupionym marketingu. Jest on nastawiony na wąską, często bardzo wąską grupę odbiorców. Taka grupa musi mieć konkretnąpotrzebę, którą trzeba zaspokoić i w ten sposób stworzyć swoją własną niszę
rynkową.

Najtrudniejsze w tym wszystkim jest znalezienie odpowiedniej luki. A gdy już ją znajdziesz, musisz nad nią umiejętnie zapanować. Tzn. sprawić, żeby przestała być luką i stała się dziedziną Twojej działalności - Twoją własną niszą rynkową.

Jak to wygląda w praktyce?
Działalność niszową można podzielić na kilka istotnych etapów:

ETAP 1.
Musisz określić na czym się dobrze znasz i co umiesz robić.

ETAP 2.
Teraz musisz znaleźć jakiś problem, który nie został jeszcze rozwiązany, a jest powiązany z tym, co określiłeś w pierwszym etapie. Ten etap to identyfikacja potrzeb twojej grupy docelowej.

ETAP 3.
Musisz teraz określić, jak chcesz rozwiązać problem swojej grupy docelowej.
Ale nie bierz się jeszcze za tworzenie towaru. Najpierw przystąp do etapu czwartego.

ETAP 4.
Na tym etapie musisz dokładnie zbadać grupę docelową. Określić jej mentalność, specyficzne cechy i światopogląd. Musisz dokładnie wiedzieć, czego się spodziewa po produkcie rozwiązującym jej potrzeby. Nie zawsze da się wszystko dokładnie określić, ale Twoje zadanie to zdobycie jak największej ilości informacji.

ETAP 5.
Możesz już przystąpić do tworzenia produktu, który określiłeś na etapie trzecim.

ETAP 6.
Przyszedł czas na sprzedaż. To już czysty marketing... więc przyda Ci się głębsza wiedza na ten temat.

ETAP 7.
Po ciężkiej pracy możesz cieszyć się zarobionymi pieniędzmi.

Jak znaleźć problem, który można rozwiązać?
Jedną z dróg do znalezienia problemu, który można rozwiązać są dyskusje w internecie... lecz nie na chatach, czy ircu. Obserwuj przede wszystkim grupy dyskusyjne (usenet), oraz tematyczne fora dyskusyjne.

Notuj każdy problem, który umiałbyś rozwiązać i sprawdzaj, czy powstało już jakieś jego rozwiązanie. Jeżeli nie, to wszystko przed tobą.

Gdy już znajdziesz problem, nie ograniczaj się tylko do niego. Staraj się dowiedzieć, jak najwięcej na różne związane z nim tematy. Z czym się wiąże i co jest ważne dla grupy docelowej? Im więcej informacji uda Ci się uzyskać, tym lepiej dla Ciebie.

oprac. : Bartek Dymecki / e-sukces.net e-sukces.net

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: