Hotele w Polsce - dwucyfrowy rozwój
2018-02-08 13:00
Przeczytaj także: Hotele w Polsce: większy ruch, a co z zyskami?
Nie jest żadnym zaskoczeniem, że wśród lokalizacji, które w latach 2017-2019 wyjątkowo obrodzą w nowe pokoje hotelowe liderem jest Wybrzeże. Na drugim miejscu plasuje się Łódź, która - jak wskazują szacunki Emmerson Evaluation - powiększy swoją podaż o 43%, a za nią - Poznań i Warszawa ze wzrostem o odpowiednio 36% i 31%. Na drugim biegunie znaleźć ma się południe Polski, w tym Kraków, Katowice oraz górskie miejscowości (Zakopane, Karpacz, Wisła, Ustroń, Szczyrk), gdzie nowa podaż wzrośnie o niecałe 11%.fot. mat. prasowe
Przyrost nowej podaży pokoi hotelowych do 2019 r.
Najwięcej nowych pokoi hotelowych ma powstać w pasie nadmorskim.
- Pod względem liczby nowych pokoi hotelowych liderem pozostaje niezmiennie Warszawa, w której do dostępnej na koniec 2016 r. bazy prawie 13 tys. miejsc do 2019 r. ma dołączyć kolejnych 3,9 tys. Wzrost inwestycji hotelowych na Wybrzeżu przyniesie z kolei 2,7 tys. pokoi w Trójmieście i 1,8 tys. w pasie nadmorskim obejmującym takie kurorty, jak Kołobrzeg, Świnoujście, Jurata, Jastarnia, Chałupy. Część z nowych obiektów już trafiła na rynek, ale inne są dopiero w budowie i zostaną oddane do użytku w ciągu najbliższych miesięcy. Planując nowe projekty inwestorzy powinni więc staranie analizować potencjał obecnej oraz powstającej bazy hotelowej w poszczególnych lokalizacjach. W popularnych kurortach, takich jak Trójmiasto, rynek już jest mocno nasycony i kolejne realizacje mogą doprowadzić do nadpodaży – komentuje Dariusz Książak, Prezes Zarządu Emmerson-Evaluation.
fot. mat. prasowe
Nowa podaż pokoi hotelowych do 2019 r.
Największa nowa podaż pokoi hotelowych charakteryzować ma Warszawę.
Wysoka rentowność kusi inwestorów
Inwestorów na rynek hotelowy przyciąga przede wszystkim coraz wyższy popyt na usługi hotelowe oraz wizja wysokich stóp zwrotu. Z wyliczeń Emmerson Evaluation wynika, że
wskaźnik rentowności EBITDA, mierzony relacją do całkowitego przychodu, dla hoteli kategorii 3, 4 i 5 gwiazdek waha się od ok. 20% do 40%. Największą efektywność biznesową wykazują obiekty hotelowe o najwyższym standardzie. W ich wypadku wskaźnik rentowności przyjmuje wartości od 29% do nawet 42% dla najlepiej zarządzanych obiektów. Średnia dla obiektów 3 i 4-gwiazdkowych wynosiła odpowiednio 29% i 33%.
fot. mat. prasowe
EBIDTA-przychody
Wskaźnik rentowności EBITDA, mierzony relacją do całkowitego przychodu, dla hoteli kategorii 3, 4 i 5 gwiazdek waha się od ok. 20% do 40%.
Ile kosztuje inwestycja w hotel?
Analitycy Emmerson Evaluation przeanalizowali także koszty budowy 3, 4 i 5-gwiazdkowych obiektów hotelowych w Polsce. Ich wysokość została określona w przedziałach, co wynika ze zróżnicowanego wyposażenia, standardu wykończenia oraz funkcjonalności obiektów. W przypadku hoteli 3-gwiazdkowych koszt budowy 1 pokoju zaczyna się od 160 tys. zł, ale może wynieść nawet do 360 tys. zł. W przypadku obiektów 4-gwiazdkowych rozbieżności w kosztach są jeszcze większe i wahają się od 250 do 600 tys. zł. Inwestycja w najwyższej klasy hotele 5-gwiazdkowe wymaga nakładów sięgających od 350 do 730 tys. zł na jeden pokój.
fot. mat. prasowe
Koszt budowy/pokój
W przypadku hoteli 3-gwiazdkowych koszt budowy 1 pokoju zaczyna się od 160 tys. zł

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)