E-grocery w Polsce. Jak robimy zakupy spożywcze online?
2018-02-11 00:50
Jak robimy zakupy spożywcze online? © schantalao - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co 4 internauta robi zakupy spożywcze w Internecie
Eko i duży wybór napędzają e-grocery
Dlaczego Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy spożywcze online? Okazuje się, że główną motywacją nie jest tu cena, ale szeroki wachlarz produktów. Takiej odpowiedzi udzieliło 47 proc. osób, które kupują żywność w sieci. Pierwsze miejsce wśród najczęściej kupowanych artykułów zajmują napoje (34 proc.). Za nimi plasują się kolejno alkohol (26 proc.) oraz ex aequo pieczywo, a także warzywa i owoce (25 proc.). E-kupujący chętnie również sięgają po produkty ekologiczne. Konsumenci podkreślają również, że w sklepach internetowych łatwiej jest o produkty dietetyczne, specjalistyczne i związane z danym rodzajem kuchni.
Ta kategoria zakupów w sieci jest stosunkowa młoda jeśli chodzi o zwyczaje zakupowe polskich konsumentów, ale 20 proc. tempo rozwoju e-grocery w Polsce wskazuje, że to perspektywiczna gałąź e-handlu. Biorąc pod uwagę, że 1 / 3 kupujących żywność w sieci, robi to w niedziele - zakaz handlu w 2 niedziele w miesiącu, który wejdzie w życie w marcu i nie obejmie e-commerce - z dużym prawdopodobieństwem przyczyni się do wzrostu realizacji zakupów online w każdej kategorii, w tym FMCG - podkreśla Patrycja Sass - Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Kluczowe korzyści dla kupujących żywność w sieci
Zakupy spożywcze online to według badanych wygoda związana z możliwością kupowania „z kanapy”, korzystania z gotowych list zakupowych, oszczędnością czasu i brakiem konieczności dźwigania, bądź co bądź, ważących zwykle sporo produktów żywnościowych. 23 proc. wskazuje, że kupując żywność w sieci zyskuje więcej czasu dla bliskich. Ponadto dzięki tej formie zakupów 1⁄4 kupujących deklaruje, że mniej denerwuje się swoimi obowiązkami zakupowymi.
fot. mat. prasowe
Dlaczego robisz zakupy przez internet?
Kupiłem z ciekawości, kupię ponownie
Ciekawość - to jej najczęściej zawdzięczamy pierwsze doświadczenia zakupu żywności w siec (26 proc. wskazań). Drugim co do popularności czynnikiem okazał się brak w sklepach stacjonarnych specjalistycznych produktów (16 proc. wskazań), a następnie przygotowania do konkretnej okazji, np. przyjęcia (14 proc. wskazań).
Potencjał rozwoju internetowego handlu żywnością jest ogromny – szacuje się, że penetracja tej kategorii w Polsce to obecnie ok. 0,7% rynku FMCG, a według danych Euromonitor International średnie tempo wzrostu e-grocery wynosi 15-20% rok do roku. Rozwój Frisco.pl wskazuje na to, że e-zakupy spożywcze cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W ciągu ostatnich dwóch lat baza klientów Frisco.pl wzrosła o ponad 70%, odnotowaliśmy również 100% wzrost sprzedaży. Zostaliśmy też liderem warszawskiego rynku zakupów spożywczych online, który odpowiada za ok. 40% całego polskiego rynku e-grocery. Wierzymy więc, że ma on przed sobą szanse na dynamiczny rozwój – jak wskazują wyniki raportu, już 16% Polaków deklaruje kupowanie produktów spożywczych online – mówi Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl.
fot. mat. prasowe
Co dla Ciebie oznacza”wygoda” zakupów spożywczych online?
Warto podkreślić, że 57 proc. osób, które skorzystały z e-zakupów spożywczych deklaruje, że po pierwszym zakupie postanowiły go ponowić. Częściej na taką postawę wskazały kobiety (67 proc.), a także osoby w grupie 25-34 lata oraz mieszkańcy dużych miast. Są to najbardziej lojalne grupy jeśli chodzi o zakupy spożywcze w sieci.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Veronica / 2018-03-05 09:36:01
Prawie wszystko kupuję online - i od niedawna nawet artykuły spożywcze. Wcześniej miałam do tego mieszany stosunek, bo była to opcja związana z konkretnymi sieciami hipermarketów. Teraz coraz częściej można trafić na firmy, które robią zakupy w marketach typu Lidl czy Biedronka. We Wrocławiu działa szopi.pl, nie wiem, jak to wygląda w innych miastach, ale tego typu opcja wydaje mi się być najbardziej rozwojową i przyszłościową. [ odpowiedz ] [ cytuj ]