eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyEksport okiem polskiego przedsiębiorcy

Eksport okiem polskiego przedsiębiorcy

2018-02-19 10:07

Eksport okiem polskiego przedsiębiorcy

Eksport © masterart2680 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ostatnia, 14. fala Bibby MSP Index, badania realizowanego cyklicznie przez Bibby Financial Services, dowiodła, że eksportem trudni się już ponad 1/4 rodzimych przedsiębiorców. W ostatnim czasie wzrost wysyłki towarów za granicę odnotowało blisko 30% firm. Mogłoby się zatem wydawać, że w przyszłość eksporterzy powinni spoglądać wyłącznie z optymizmem. Tymczasem jest inaczej. Z 6,9% do 8,8% podniósł się odsetek ankietowanych przekonanych o spadkach swojej działalności eksportowej, a o rozszerzeniu swej działalności o eksport myśli zaledwie 9% ankietowanych. Ta niepewność może być pokłosiem sytuacji politycznej i gospodarczej w UE.

Przeczytaj także: Handel międzynarodowy. To nie jest sposób na rozwój firmy?

Jak dowodzi ostatni Bibby MSP Index, danych na temat sytuacji na zagranicznych rynkach i potencjalnych zagranicznych partnerów dostarcza polskim przedsiębiorcom przede wszystkim internet. To właśnie tam informacji poszukuje 60% eksporterów. 28% uzupełnia swoją wiedzę dzięki uczestnictwu w targach i innych międzynarodowych wydarzeniach branżowych, a przeszło 19% zdobywa informacje na skutek zaangażowania w działalność izb branżowych i stowarzyszeń. Dla 17% reprezentantów MŚP źródłem danych są lokalne wywiadownie gospodarcze, a prawie 9% przyznaje się do pozyskiwania regionalnych raportów rynkowych.

Jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych, zagranicznych kontaktów biznesowych, to służy temu uczestnictwo w wydarzeniach branżowych (prawie 24%) oraz w lokalnych wywiadowniach gospodarczych (ponad 13%). Polscy przedsiębiorcy partnerów poszukują także poprzez izby branżowe i rozmaite stowarzyszenia (więcej niż 12%), korzystanie z misji gospodarczych organizowanych przez instytucje rządowe i izby gospodarcze, w tym bilateralne np. polsko-niemiecką, polsko-brytyjską itp. (ponad 11%). Warto zauważyć, że prawie co dziesiąta ankietowana firma weryfikacje potencjalnych kontrahentów i zdobywa wiedzę o nowych rynkach od partnera finansowego.

Jak pokazują wyniki ostatniej fali Bibby MSP Index ponad połowa przedsiębiorców finansuje swoją działalność eksportową poprzez udostępnioną linię kredytową lub też debet na rachunku bankowym. Więcej niż 48% respondentów deklaruję, że korzysta z własnych środków, a ponad 5% używa faktoringu eksportowego.
Faktoring jest metodą finansowania przedsiębiorstwa, która nie tylko gwarantuje firmie płynność finansową, ale co ważne, nie zwiększa jej zadłużenia. Szukając odpowiedniego partnera finansowego, przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę nie tylko korzystne warunki faktoringu, ale również przeanalizować zakres dodatkowych świadczeń oferowanych przez faktora. Klienci Bibby Financial Services mogą liczyć na pomoc opiekuna klienta na każdym etapie współpracy oraz wsparcie firmy przy weryfikacji potencjalnych kontrahentów z całego świata. Międzynarodowy zespół może usprawnić również komunikację z obcojęzycznym partnerem biznesowym i pomóc w poznaniu kultury biznesu panującej w danym kraju, co znacznie ułatwi współpracę z nowym kontrahentem – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Oceniając możliwości odniesienia sukcesu w eksporcie, prawie ¾ przedsiębiorców wskazuje, że najważniejsza jest jakość oferowanych produktów, czy też usług, a 3 na 5 respondentów wymienia wśród istotnych czynników dobre relacje z kontrahentami. Dla prowadzących biznesy ważna jest także sprawna logistyka (ponad 27%), konkurencyjne ceny (prawie 25%) oraz pozyskanie stałych partnerów biznesowych (prawie 23%). Aby uatrakcyjnić swoją ofertę i zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku, ponad 17% respondentów odpowiada , że jest w stanie zaproponować swoim klientom długie terminy płatności, a prawie 9% badanych przedsiębiorców deklaruje, że to dostęp do finansowania jest w stanie zwiększyć prawdopodobieństwo triumfu w eksporcie.

fot. mat. prasowe

Eksport okiem polskiego przedsiębiorcy

Zdaniem respondentów miara sukcesu jest m.in. jakość oferowanych towarów.


O badaniu
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw z sektora MSP. 14. fala została zrealizowana we wrześniu 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. Wskaźnik Bibby MSP Index obrazuje kondycję firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiębiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport i pozostałe.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • boleklapski / 2018-02-20 11:13:16

    Dziwi mnie tak duża dysproporcja między tymi którzy korzystają z linii kredytowej, a tymi z faktoringiem. Wydawało mi się, że ten drugi jest bardziej dopasowany do potrzeb eksporterów odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Albert771 / 2018-02-20 18:30:56

    Jest to o tyle zaskakujące w sumie, że jest faktoring jest wygodniejszy ale i zwyczajnie tańszy i łatwiejszy do oszaczowania w kosztach. Może jeszcze nie przyszedł czas na większą skalę tego rozwiązania. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: