Jak nam upłynęła pierwsza niedziela bez handlu?
2018-03-16 11:40
Pierwszą niedzielę bez handlu spędziliśmy na spacerach © Wioletta - Fotolia.com
Zakaz handlu stał się faktem, a pierwsza ustawowo wolna niedziela już za nami. Jak Polacy poradzili sobie z wolnym czasem? Jakie aktywności zastąpiły im zakupy? Odpowiedzi na te pytania poszukiwała firma Selectivv Mobile House. Z przeprowadzonej przez nią analizy wynika, że piękna pogoda sprzyjała wypoczynkowi na świeżym powietrzu - w ten sposób wolną niedzielę spędziło przeszło 40% z 511 221 przebadanych osób. Co piąty Polak nie omieszkał też odwiedzić stacji benzynowej. Zauważalny był również większy ruch generowany przez smartfony. 11 marca korzystanie z aplikacji i stron www wzrosło niemal dwukrotnie.
Przeczytaj także: Zakaz handlu w niedziele a odwiedzalność centrów handlowych
Krajobraz po pierwszej niedzieli bez handlu
Selectivv zajmuje się pozyskiwaniem, analizą oraz profilowaniem danych na temat użytkowników urządzeń mobilnych. W posiadaniu firmy znajduje się obecnie zbiór informacji odnośnie 82 mln właścicieli smartfonów i tabletów, z czego aż 14 mln to Polacy. I to właśnie z części polskiej bazy wyodrębniono 511 221 osób, które na przestrzeni ostatniego roku przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu poświęcały na wizytę w obiektach handlowych, zarówno w dużych galeriach handlowych, jak i sieciowych supermarketach typu Tesco czy Kaufland.
W tym roku czekają nas jeszcze 22 niedziele bez handlu. W przyszłym roku handlować będzie można tylko w jedną niedzielę w miesiącu, a w 2020 - w zaledwie siedem niedziel na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy. Czy to może oznaczać, że Polacy zaczną szturmować sklepy internetowe? Przykład 11 marca br. nie wskazuje raczej, aby tak miało się stać. Z analizy Selectivv wynika, że w pierwszą wolną niedzielę w tym roku na zakupy online zdecydowało się zaledwie 3% osób ujętych w badaniu. W porównaniu z poprzednimi niedzielami z ostatnich 12 miesięcy wzrost sięgnął jedynie 5%.
− Pierwsza niedziela bez handlu za nami. Z naszych obserwacji wynika, że osoby przyzwyczajone do zakupów w niedzielę nie zaczęły masowo korzystać z e-commerce. Z kolei ponad pięciokrotnie wzrosła liczba osób, które wybrały się na spacery, odwiedziły parki lub place zabaw. Niewątpliwie przyczyniła się do tego pogoda, która sprzyjała aktywnościom na świeżym powietrzu. Był to pierwszy ciepły weekend od dłuższego czasu. Można domniemać, że gdyby aura była inna, zaobserwowalibyśmy wzrost w pozostałych aktywnościach z naszego panelu. Czy czeka nas zakupowa rewolucja? Myślę, że pokaże nam to dopiero analiza, którą przeprowadzimy w skali roku. Z pewnością podzielimy się z Państwem jej wynikami. – zapewnia Dominik Karbowski, co-CEO Selectivv Mobile House.
fot. mat. prasowe
Niedziela bez handlu
Ogromny wzrost odwiedzin parków i…stacji paliw
Selectivv ma możliwość nie tylko przenalizować dane użytkownika, jego zachowania czy preferencje, dane z kanału mobile pozwalają również na oszacowanie, ile osób o określonym profilu znajduje się w pobliżu wybranego punktu czy w danej strefie. W ten sposób firma sprawdziła jak kształtował się ruch na stacjach benzynowych w obszarach miejskich w całym kraju w ostatni dzień świąteczny. Z danych wynika, że o 302% wzrósł ruch na stacjach paliw w porównaniu ze średnią odnotowaną w niedziele za ostatnie 12 miesięcy. Pod lupę wzięto również zewnętrzne punkty rekreacyjne (parki, place zabaw, tereny spacerowe) – gdzie stwierdzono wzrost rzędu 189%.
fot. mat. prasowe
Niedziela bez handlu
Gdzie robiliśmy zakupy w niedzielę?
Blisko pół miliona Polaków przynajmniej jedną niedzielę w miesiącu spędzało dotąd na zakupach w obiektach handlowych. Przynajmniej jedną, bo część z tych osób odwiedzała galerie w każdą niedzielę. Selectivv sprawdził dokładnie preferencje zakupowe tych osób. W większości (56%) były to Panie. Co ciekawe największy odsetek osób odwiedzających punkty handlowe w niedziele to rodziny z dziećmi – 33% rodzice dzieci w wieku 1-4 lata, i 39% rodzice dzieci w wieku 5-10 lat. Największy odsetek osób, bo aż 63% odwiedziło dyskonty – Biedronkę, Lidla, Kaufland, 36% – galerie handlowe, 11% – sklepy typu DIY jak Castorama czy Leroy Merlin, a 6% – drogerie (Rossmann, Hebe, SuperPharm).
fot. mat. prasowe
Niedziela bez handlu
Czy kolejna niedzielna bez handlu upłynie pod znakiem pospolitego ruszenia Polaków do parków? To okaże się już wkrótce.
Przeczytaj także:
Jak zakaz handlu zmienił zwyczaje zakupowe?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zakaz handlu, wolne niedziele, zakaz handlu w niedziele, zachowania konsumentów, zakupy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)