E-sport ma twarz polskiej kobiety
2018-03-21 11:56
E-sport © Gorodenkoff - Fotolia.com
Przeczytaj także: Generacja e-sport, czyli kto?
Rosja z najwyższymi dochodami
Najnowsza fala badania PayPal i SuperData dowodzi, że europejski e-sport był w minionym roku wart już 253 mln dolarów. Największymi, sięgającymi 38 mln dolarów zyskami mogła pochwalić się Rosja. Szacunki wskazują, że w tym roku jego wartość podskoczy do 325 mln dolarów.
Polska z rynkiem wartym 10 mln dolarów uplasowała się na pierwszej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej, w tyle zostawiając m.in. Holandię, Hiszpanię i Włochy. W 2018 roku wartość polskiego e-sportu ma wzrosnąć o 22%. Wprawdzie jest to wynik nieco poniżej średniej europejskiej (29%), ale i tak wyprzedzić powinniśmy Francję (19%), Włochy (15%) czy Danię (18%).
Jak wynika z badania, w europejski e-sport zaangażowanych jest już 27 milionów osób, z czego 924 tysiące to Polacy. Zdaniem analityków liczby te będą ciągle rosnąć, a Polska nie jest tu wyjątkiem: do końca 2019 roku liczba e-graczy ma wzrosnąć aż o 56% (w porównaniu z 2017 r.), podczas gdy średni wzrost w Europie wyniesie 21%.
fot. mat. prasowe
Rynek e-sportu w Polsce
E-sport zwykle postrzegany jest jako domena ludzi młodych. Nie jest więc zaskoczeniem fakt, że prawie połowa polskich e-graczy i fanów (43%) jest w wieku od 18 do 24 lat. Drugą największą grupę wiekową stanowią osoby między 25 a 34 rokiem życia (27%). Widzowie poniżej 18 lat i powyżej 55 roku życia byli marginalną grupą w badaniu.
fot. mat. prasowe
Odbiorcy rynku
Polski e-sport staje się coraz bardziej kobiecy
Zgodnie z powszechną opinią gry komputerowe i e-sport to domena mężczyzn, jednak z każdym rokiem wirtualnymi rozgrywkami interesuje się coraz więcej kobiet. W 2017, wśród polskich graczy i widzów na każdych trzech mężczyzn przypadała jedna kobieta (24%). W badanych krajach tylko Szwedki wykazują większe zainteresowanie e-sportem (25% wszystkich graczy), a średnia w Europie wynosi 18%. Największą dysproporcję zauważono w Bułgarii, Hiszpanii i Włoszech – w tych krajach wśród miłośników e-sportu jest zaledwie od 11% do 13% kobiet. Co ciekawe, nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest więcej miłośniczek wirtualnych rozgrywek (14% to kobiety).
fot. mat. prasowe
Rynek e-sportu w Polsce - płeć
„Jak widać e-sport w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, ale mnie najbardziej cieszy szybko rosnąca liczba kobiet, które same grają lub aktywnie śledzą rozgrywki” – mówi Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Północnej i Środkowej Europie. „Jestem pewien, że nowych graczy będzie wciąż przybywać. PayPal jest dla nich naturalnym partnerem, bo może im zapewnić szybkie i bezproblemowe płatności w ponad 200 krajach świata – dzięki temu zakup nowego artefaktu czy skina w ulubionej grze już nie będzie problemem. A gdyby jakiś jednak się pojawił możemy pomóc graczom dzięki naszym programom ochrony kupujących.”
fot. mat. prasowe
Rynek e-sportu w Polsce - dochód
Metodologia
Dane SuperData zostały oparte na wynikach ogólnokrajowych ankiet z października 2017 roku (n=1000 dla każdego kraju) i danych dotyczących oglądalności e-sportu zebranych z Twitch oraz YouTube. Badanie przeprowadzono w: Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, we Włoszech i w ZEA.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)