eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySieci handlowe znów promują zdrowe produkty

Sieci handlowe znów promują zdrowe produkty

2018-03-30 12:41

Sieci handlowe znów promują zdrowe produkty

Zdrowa żywność © missmimimina - Fotolia.com

Otyłość, cukrzyca i nowotwory zbierają coraz to bardziej pokaźne żniwo. Nic więc dziwnego, że w takich realiach coraz większe znaczenie zyskują zdrowe produkty. Zdają sobie z tego sprawę najwięksi producenci żywności, kosmetyków oraz sieci handlowe, które po raz kolejny już przystąpiły do promującej prozdrowotne zachowania inicjatywy The Consumer Goods Forum. W ramach prowadzonych działań w minionym roku zmiany składu na zdrowszy doczekało się 33,7 tys. produktów.

Przeczytaj także: Sieci handlowe promują zdrowe produkty

Jak wynika z najnowszej edycji „Health & Wellness Progress Report”, wspólnego raportu Deloitte oraz The Consumer Goods Forum, liczba członków zrzeszonych w tej ostatniej sięga dziś 83, a w minionym roku jej szeregi zasiliło kolejnych 15 organizacji. Ich łączne przychody szacowane są na 3,1 biliona dolarów, a liczba zatrudnianych przez nie pracowników na 6,8 mln osób. Wśród organizacji należących do Forum znajdują się tacy giganci rynkowi jak: Carrefour, Coca-Cola, Danone, Ferrero, Heineken, Henkel, Jeronimo Martins, Johnson-Johnson, L'Oreal, Nestle, P&G, PepsiCo, Unilever, Tesco czy Walmart.

Naprzeciw oczekiwaniom konsumentów


– Prawie połowa firm, które należą do The Consumer Goods Forum to producenci żywności i napojów. Z kolei sieci handlowe stanowią 39 proc. członków tej inicjatywy. Z roku na rok zwiększa się grono firm, które rozumieją, że zdrowie i dobre samopoczucie ich klientów to jeden z czynników, który będzie decydował o przewadze konkurencyjnej – mówi Magdalena Jończak, Lider Zespołu ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w Dziale Konsultingu Deloitte. – Jest to tym ważniejsze, że świadomość konsumentów rośnie. Wśród nich z jednej strony mamy coraz większą grupę starszych osób cierpiących na choroby cywilizacyjne, z drugiej strony dominujący głos na rynku zaczyna należeć do milenialsów, których wymagania wobec sprzedawców i producentów są znacznie większe niż wcześniejszych pokoleń – dodaje.

Społeczna odpowiedzialność


Działalność, którą prowadzi The Consumer Goods Forum, znajduje bardzo duży oddźwięk społeczny. 6 na 10 należących do inicjatywy firm (58 proc.) angażują się w akcje, których cele jest zwalczanie głodu. W ciągu ostatniego roku przekazały one potrzebującym 77 ton żywności i 180 mln posiłków.

fot. missmimimina - Fotolia.com

Zdrowa żywność

W 2017 roku w trosce o zdrowie konsumentów zmodyfikowano skład ponad 33,5 tys. produktów spożywczych.


Z danych wynika, że w ubiegłym roku w programach prozdrowotnych, zainicjowanych przez członków Forum na całym świecie uczestniczyło ponad 527 tys. szkół, czyli 37 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 85 proc. firm działających w CGF przyznało, że w aktywnościach tych wspierają je społeczni partnerzy (rok wcześniej 72 proc.).

The Consumer Goods Forum działa nie tylko na rzecz konsumentów, ale również pracowników firm przystępujących do inicjatywy. Jedno ze zobowiązań dotyczy bowiem uruchomiania programów prozdrowotnych dla zatrudnionych w nich osób. W 2017 uczestniczyło w nich 1,6 mln pracowników, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Realne działania


Jak wynika z raportu w ubiegłym roku producenci żywności zmienili skład 33,7 tys. produktów, tak, aby były one zdrowsze i bardziej wartościowe. Aż 88 proc. firm ma w swojej ofercie produkty, których skład został zmodyfikowany z myślą o zdrowiu konsumentów. Z kolei połowa członków CGF przeformułowała składy swoich produktów z myślą o mieszkańcach niektórych regionów, w których działa. W przypadku żywności zmiany składu dotyczyły przede wszystkim redukcji ilości soli i cukru. Zadeklarowało je odpowiednio 75 i 68 proc. firm. Połowa producentów zdecydowała się na zmniejszenie ilości tłuszczów w swoich produktach, w tym szczególne tłuszczów nasyconych i trans.

W kategorii kosmetyków i produktów higieny osobistej 13 firm zmieniło skład prawie 100 produktów. Eliminowano głównie szkodliwe parabeny i mikrogranulki.

Coraz szerszy zasięg


Uczestnicy The Consumer Goods Forum co roku podpisują zobowiązania oraz rezolucje, które są związane z ideami przyświecającymi jego powstaniu. Pierwsza z rezolucji dotyczy oferowania klientom szerokiej gamy produktów wspierających zdrowy styl życia. Aż 97 proc. firm zadeklarowało, że wdrożyło programy, które wspierają takie działania. Kolejna rezolucja dotyczy udzielania klientom przejrzystych i transparentnych, a także opartych na faktach informacji handlowych, a także odpowiedzialnego marketingu. Aż 97 proc. firm aktywizowało programy, mające na celu wprowadzenie w życie tej rezolucji. Aż 94 proc. uważa, że wprowadzone przez nich zmiany wykraczają poza lokalne prawo na rynkach, na których działają.

Trzecia z rezolucji dotyczy komunikacji z klientami i edukacji na temat diet i zdrowego stylu życia. Aż 92 proc. firm członkowskich w ankietach zadeklarowało, że działa zgodnie z tą rezolucją. Jest to ogromna poprawa w ciągu ostatnich dwóch lat. Po raz kolejny w zdecydowanej większości przypadków (85 proc.), społeczeństwo ma dostęp do polityk korporacyjnych dotyczących tych programów, nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych kanałów, ale także poprzez dobrowolne publikowanie ich na stronach internetowych czy przedstawienie raportów dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu.

Reklamy tak, ale nie skierowane do dzieci


Zrzeszone w The Consumer Goods Forum firmy zobowiązały się również, że zostaną ujednolicone zasady etykietowania produktów i informacji dla klientów. Już 37 proc. firm wdrożyło w tym celu odpowiednie procedury i procesy, a 20 proc. chce tego dokonać w ciągu najbliższego roku.

Podobnie jak rok temu jedno z zobowiązań dotyczyło zaprzestania reklamowania produktów uznawanych za niezdrowe wśród dzieci i młodzieży poniżej 12. roku życia. Aż 58 firm ogłosiło, że zaprzestało tego typu praktyk. W ubiegłym roku taką deklarację złożyło 51 proc. członków CGF. Jednocześnie połowa firm, które proces ten mają jeszcze przed sobą, przyznała, że nie wiedzą od czego zacząć.
– Obszary, na które stawia The Consumer Goods Forum, takie jak: reformulacja produktów, transparentna komunikacja na temat składu żywności, zaprzestanie reklamowania produktów uznawanych za niezdrowe wśród dzieci, czy w końcu komunikacja i edukacja na temat diet i zdrowego stylu życia, leżą u podstaw odpowiedzialności tego sektora i to te obszary powinny być drogowskazem przy wyborze strategicznych priorytetów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy powinny też dzielić się z rynkiem najlepszymi praktykami z tych obszarów, a tym samym inspirować inne firmy. To z korzyścią nie tylko dla konsumentów, ale też całego środowiska biznesowego – mówi Irena Pichola, Partner, Lider Sustainability Consulting w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte. – Aktywność takich organizacji jak The Consumer Goods Forum to także wywieranie presji na wszystkich uczestników rynku, którzy wcześniej czy później będą musieli grać według tych samych zasad, co firmy, które uważają, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko slogan, ale szansa na realny wpływ na dalszy rozwój ludzkości – dodaje.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: