Jakie nastroje ma azjatycki sektor MŚP?
2018-04-03 12:18
Jakie nastroje ma azjatycki sektor MŚP? © fotofabrika - Fotolia.com
Przeczytaj także: Turcja ma problem: waluta na dnie, rating w dół
Sedno biznesu przedsiębiorców dalekiego wschodu
Jeżeli przyjrzeć się rodzajowi działalności, którą trudnią się przedstawiciele sektora MŚP z Hongkongu, to okaże się, że pokaźne ich grono zajmuje się importem, eksportem oraz handlem hurtowym. Za pokaźną część PKB i znaczną część zatrudnienia odpowiada również sektor usług profesjonalnych i biznesowych, który stanowi niemal połowę MŚP w Hongkongu
Jako jeden z wiodących na świecie międzynarodowych centrów finansowych, Hongkong stał się nowoczesną, dynamiczną i kosmopolityczną gospodarką usługową, stanowiącą fundamenty miasta jako centrum globalnego biznesu. Ekonomiczne atuty Hongkongu obejmują solidny system bankowy, mocny system prawny, rygorystyczne środki antykorupcyjne i ścisłe związki z Chinami kontynentalnymi, które wpływają na rozwój biznesu – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej zajmującej się finansowaniem przedsiębiorstw z sektora MŚP Bibby Financial Services w Polsce.Jak wynika z raportu Global Business Monitor 2017, w Singapurze znaczny wzrost popularności dotyczył ostatnio produkcji. To właśnie ten sektor, wraz z przemysłem elektronicznym i mechaniką precyzyjną, był głównym kołem zamachowym rozwoju Singapuru. Pokaźną część tego wzrostu wygenerował rosnący globalny popyt w eksporcie singapurskim, który dostrzegalny był przede wszystkim w branży transportowej i magazynowej.
fot. fotofabrika - Fotolia.com
Jakie nastroje ma azjatycki sektor MŚP?
Brak optymizmu wśród prowadzących biznes w Hongkongu
Według badania Global Business Monitor nastroje panujące wśród przedsiębiorców z Hongkongu nie są optymistyczne. Aż dwie piąte (40%) właścicieli firm w tym obszarze uważa, że lokalna gospodarka osiąga słabe wyniki, a ponad jedna czwarta (28%) spodziewa się, że jej stan pogorszy się w najbliższym czasie. Zdaniem prowadzących biznes w odniesieniu do globalnej gospodarki obawy prowadzących biznes dotyczą wojny, terroryzmu i konfliktów (17%), rosnących stóp procentowych (13%) i polityki USA (13%). Lokalnie trzy piąte przedsiębiorców (62%) twierdzi, że polityka rządu nie jest korzystna dla ich biznesu, a tylko jedna piąta twierdzi, że polityka biznesowa wspiera sektor MŚP w Hongkongu. Małe i średnie przedsiębiorstwa pesymistycznie oceniają wyniki swojej działalności, a mniej niż połowa (45%) odnotowała spadek sprzedaży w 2017 r. Patrząc w przyszłość, ponad jedna trzecia (35%) spodziewa się, że sprzedaż pozostanie bez zmian, ale taka sama proporcja (35%) uważa, że nastąpi spadek sprzedaży.
Według ponad połowy badanych (52%) w Global Business Monitor rosnące koszty ogólne stanowią największe wyzwanie dla ich działalności teraz i w ciągu najbliższych 12 miesięcy (50%). Oprócz rosnących kosztów pracy, surowców również wysokie ceny nieruchomości są uważane za poważny problem dla firm w Hongkongu – komentuje Jerzy Dąbrowski.
Atmosfera w Singapurskim biznesie
Wyniki badania Global Business Monitor przeprowadzonego wśród singapurskich przedsiębiorców z MŚP obrazują mniejsze zaufanie do globalnej gospodarki niż wśród przedstawicieli sektora z Europy i Ameryki Północnej. Zapytani o zagrożenia dla globalnego wzrostu gospodarczego w 2017 r., wskazywali politykę USA (31%), spowalniający wzrost w Chinach (19%) i spadek handlu międzynarodowego (15%). Prowadzący biznes w tym regionie, wykazują jednak optymizm oceniając rodzimą gospodarkę. Ponad jedna trzecia (34%) uważa, że lokalny rynek działa pozytywnie, a 40% spodziewa się dalszego wzrostu w najbliższym czasie.
Płynność finansowa w krajach dalekiego wschodu
Jeśli chodzi o zarządzanie przepływem gotówki w Hongkongu, dwie piąte przedsiębiorców (43%) twierdzi, że najbardziej problematyczne jest terminowe otrzymywanie płatności od klientów. Wyniki pokazują, że trzy piąte (63%) klientów MŚP potrzebuje 30 dni lub więcej, aby dokonać płatności. W porównaniu z innymi krajami uwzględnionymi w badaniu, małe i średnie przedsiębiorstwa w Hongkongu czekają najdłużej, aby otrzymać płatności od klientów (41 dni). Utrzymanie płynności finansowej z perspektywy przedsiębiorców z Singapuru również jest wyzwaniem. Zdecydowana większość prowadzących biznes w sektorze MŚP (79%) potrzebuje 30 dni lub więcej, aby dokonać płatności, a 18% - potrzebowałoby ponad 60 dni na zapłatę. Przedsiębiorcy w Singapurze czekają na płatności swoich faktur średnio 45 dni. Pomimo wyzwań związanych z przepływem gotówki i praktyką płatniczą, Singapur pozostaje kluczowym centrum finansowym świata, a prawie połowa firm (49%) uważa, że dostępność finansowania dla MŚP jest bardzo dobra.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)