Szczęśliwi pracownicy to wyższe zyski
2018-04-03 13:21
Szczęśliwi pracownicy © YakobchukOlena - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co ma największy wpływ na satysfakcję z pracy?
Jeżeli ponad 60% Polaków jest nieszczęśliwych pracy, a tak wskazują badania PracujeBoLubie.pl i Sedlak&Sedlak, to łatwo policzyć, że poczucie braku szczęścia towarzyszy nam przez co najmniej 1/3 życia. To złe wieści nie tylko dla samych unieszczęśliwionych, ale również dla ich pracodawców. Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badania dowiodły, że koszty generowane przez brak satysfakcji z pracy to przeszło 500 mld dolarów rocznie. Szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni i aż o 86% bardziej kreatywni niż ich niezadowoleni koledzy. I to właśnie te dane stały się inspiracją projektu – akcji społecznej PracujeBoLubie.pl oraz raportu Employer Branding Institute i EY pt. „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”.Szczęście w pracy ma 4 filary
Z badań zrealizowanych w minionym roku przez Work Service wynika, że problemy ze znalezieniem i dopasowaniem pracowników dotykają już co drugiego polskiego pracodawcę. A to oznacza, że zatrudniający muszą przyłożyć szczególną wagę do optymalizacji działań i strategicznego podejścia do zarządzania, w szczególności w takich aspektach jak: dopasowanie kandydatów, lojalność pracowników i budowanie ich zaangażowania. Dlatego Employer Branding Institute powołał do życia inicjatywę społeczną PracujeBoLubie.pl mającą na celu zadbanie o nasze szczęście z pracy – zwrócenie uwagi pracodawców na zagadnienie szczęścia w pracy i zachęcenie pracowników do wyjścia z inicjatywą i aktywnego zabiegania o elementy, które dają spełnienie i satysfakcję.
Instytut wyróżnił także 4 najważniejsze filary, które wpływają na satysfakcję pracowników. Są to zdrowie, atmosfera i emocje, flow w pracy i sens pracy. Poziom szczęścia rośnie wraz z odpowiednim dbaniem o jeden lub więcej filarów. Działania te przekładają się bezpośrednio na zaangażowanie oraz satysfakcję z wykonywanej pracy.
fot. YakobchukOlena - Fotolia.com
Szczęśliwi pracownicy
Szlachetne zdrowie
Najlepszy pracodawca to taki, który dba o zdrowie swoich pracowników. Niestety w Polsce ten elitarny klub to tylko 3% pracodawców, podczas gdy średnia światowa wynosi 29%. Teoretycznie do znalezienia się w tej grupie wystarczyć powinny szeroko zakrojone pakiety health & wellness. Zdrowi pracownicy oznaczają nie tylko spore oszczędności, lecz także korzyści płynące z większego zaangażowania. Mniej zestresowani pracownicy są nawet o 29% bardziej usatysfakcjonowani swoją pracą i czują się nawet o 25% ważniejsi dla swojej organizacji.
- Nie wolno nam zapominać, że w dbaniu o pracowników powinno chodzić właśnie o pracowników. Ułatwmy im codzienne funkcjonowanie. Zadbajmy o to, żeby czas, który chcą mieć wolny, faktycznie był wolny - wtedy odwdzięczą się nam większym zaangażowaniem i efektywniejszą pracą. A idealnemu pracodawcy zależy, by Idealni Pracownicy byli szczęśliwi. Pozwólmy też pracownikom współtworzyć programy health & wellness, tak, żeby odpowiadały na ich realne potrzeby – mówi Kinga Makowska, Creative Strategist z wieloletnim doświadczeniem w HR i marketingu konsumenckim.
- Niezastąpionym narzędziem, które pozwoli pracownikom realnie mieć wpływ na to, jaką ofertę świadczeń zapewni firma jest crowdsourcingowa platforma angażowania pracowników. Pozwala ona wypowiedzieć się załodze w tej, ale także w każdej innej ważnej sprawie, a efektywna technologia i metoda angażowania zapewni wysoki odzew. Czasy ankiet pracowniczych, których głównymi wadami jest to, że stawiają konkretne tezy i mało kto ma radość z ich wypełniania, odchodzą do lamusa – dodaje Eliza Skotnicka, Doświadczony Menedżer w Zespole People Advisory Services w EY.
Po pierwsze atmosfera
Według badań Graftona, aż 94% kandydatów wskazuje atmosferę jako najważniejszy czynnik dla swojej aplikacji na ofertę pracy, stawiając ją ponad elastycznymi godzinami pracy i możliwościami rozwoju zawodowego.
- To, co nasi pracownicy wskazują, jako najważniejszy czynnik wpływający na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy to środowisko i ludzie, z którymi pracują. Wspólne wartości oraz otwartość na różnorodność, współpraca, cel i poczucie, że projekty, które realizujemy mają realny wpływ na zmiany i sukces u naszych klientów, wzmacniają relacje pomiędzy pracownikami. Dzięki temu, mówią oni, że lubią ze sobą przebywać nie tylko w godzinach pracy, ale również chętnie spotykają się prywatnie. Przyjaźnie i znajomości, które są nawiązywane podczas pracy pozostają na długie lata, a nasi alumni wspominają swoje zespoły i ludzi z dużym sentymentem – mówi Anna Woźniak, Doświadczony Menedżer ds. Rekrutacji w EY.W innowacyjnym budowaniu kultury w firmie wcale nie chodzi o to, by pracowników na siłę łączyć, tylko by łączyły ich wspólne wartości i różnorodność. Z tego powodu coraz więcej firm zmienia swoje podejście do kultury organizacji, zastępując ją ideą wspólnych wartości.
Flow, czyli przepływ
Efektywna praca jest celem zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Flow, będąc najbardziej sprzyjającym pracy stanem naszego umysłu, przyczynia się do odczuwania przez nas głębokiej satysfakcji z wykonywanego zadania i pomaga wspiąć się na wyżyny efektywności. Pracownik czuje, że spędza czas na robieniu czegoś pozytywnego - co sprawia, że jest szczęśliwy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że pracownik realizujący przez pracę swoją pasję jest w nią mocniej zaangażowany i utożsamia się z nią. Gdy pracownik identyfikuje się ze swoją pracą, pracuje dużo bardziej produktywnie, co przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy. Żeby unaocznić sobie, że to działa: G. Spreitzer i C. Porath przeprowadzili badania na pracownikach fizycznych i umysłowych. Ci, którzy mieli w pracy flow, mieli aż o 27% lepsze wyniki, a pracownicy umysłowi wyprzedzali stawkę o 16%.
Poczucie sensu buduje zaangażowanie
- Pracownicy chcą godnie zarabiać, ale chcą też widzieć sens w tym, co robią i zwyczajnie czuć się dobrze w miejscu, w którym spędzają większość swojego dnia. Wyścig o najlepsze benefity, najbardziej kreatywne imprezy integracyjne czy pokoje gier, które najczęściej nie odpowiadają na faktyczne potrzeby pracowników, już nie wystarcza – mówi Barbara Zych, doktor psychologii, CEO Employer Branding Institute.Dla millenialsów w Polsce, stanowiących już ok. 25% rynku pracy, sens wykonywanych zadań w pracy jest jedną z kluczowych wartości (SAR, 2017), ważniejszą niż pieniądze czy benefity. Potwierdzają to też badania przeprowadzone wśród różnych grup wiekowych w Stanach Zjednoczonych przez APA. Szczęście w pracy oraz poczucie sensu tego, co się robi wiąże się z większym poczuciem zaangażowania, lojalnością oraz większą produktywnością w pracy. Zarówno zagraniczne, jak i polskie badania (CBOS) pokazują, że ludzie wierzą (95%), że każdą pracę powinno wykonywać się z pasją.
– Zaangażowanie pracowników, poczucie ich wpływu i mocy sprawczej w organizacji można zwiększać, np. dzięki wykorzystaniu crowdsourcingowej platformy angażowania pracowników zintegrowanej z wewnętrznymi systemami firmy. Również w tym przypadku sprawdza się ta metoda bazująca na pomyśle outsourcowania problemu do szerokiej grupy ludzi (tu: pracowników) i zaangażowania ich w rozwiązanie wyzwań. Całość dopełnia system ciekawej, wyróżniającej się komunikacji i oryginalnych zachęt/nagród. Cały projekt poprzedzony jest warsztatami, podczas których diagnozowane są przeszkody, które dotychczas nie pozwalały pracownikom na angażowanie się w tego typu inicjatywy – mówi Eliza Skotnicka.
Azymut na cel
W jaki sposób firmy mogą podejść do stworzenia takiego idealnego miejsca pracy? Według EY pomysłem na to jest znalezienie i ustalenie wspólnego, biorącego pod uwagę również interesariuszy i społeczeństwo celu, dla którego zarówno pracownicy, kadra zarządzająca, jak i właściciele angażują się w przedsięwzięcie, jakim jest dana firma. Celem tym nie powinny być krótko- ani długoterminowe ambicje finansowe, ale idea, myśl, która wyznaczać będzie kierunek wszelkich działań w organizacji. Cel to aspiracyjny powód istnienia, odpowiedź firmy na pytanie „dlaczego, po co istnieje”. Takie organizacje ukierunkowane na cel (ang. purpose driven organisations) znacznie lepiej łączą – wydawałoby się z natury przeciwstawne - interesy tych różnych grup.
- Pracownicy firm ukierunkowanych na cel są szczęśliwsi w pracy, trzy razy bardziej prawdopodobne jest, że pozostaną w niej na dłużej niż w przypadku innych organizacji. Jednocześnie ich zaangażowanie jest prawie 1,5 raza wyższe niż osób pracujących u innych pracodawców. A już 5% wzrost indeksu zaangażowania pracowników, podnosi zysk firmy o prawie jeden procent – mówi Michał Grzybowski, Lider Zespołu People Advisory Services, Partner EY. - Jednocześnie zaangażowani pracownicy znacznie chętniej będą promować własnego pracodawcę, niż tacy, którzy nie czują się dobrze w swojej pracy – podsumowuje.
Wypracowanie i aktywowanie celu w całej organizacji to zadanie, które stoi przed zarządami, menedżerami i działem HR. By wypracować cel lub dostosować globalny cel na potrzeby polskiego biznesu warto skorzystać ze sprawdzonych metod dostępnych na rynku, ale jednocześnie nowych dla danej firmy – pozwalających przełamać stereotypy i zaangażować wszystkie poziomy organizacji. Aktywacja celu to proces ciągły, który wymaga sprawnego systemu i przyjaznej technologii. Warto przy tej okazji zdiagnozować procesy i narzędzia funkcjonujące w firmie od dawna, ale nieprzynoszące już oczekiwanych efektów, których czasy świetności minęły (np. intranet, ankieta pracownicza) i postawić na nowe narzędzia i metodologię angażowania pracowników w wypracowywanie rozwiązań na wyzwania – dodaje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)