Wakacje 2018: Turcja przestaje być tania?
2018-04-06 11:59
Turcja © vvr - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wakacje 2018: ciągle taniej
I. Ważne wydarzenia ostatniego tygodnia w turystyce wyjazdowej.
Możliwe, że w raportach PZOT wycofano się już z podawania dynamiki wzrostu wycieczek zrealizowanych…
W mediach pojawiła się już dwudziesta trzecia odsłona raportu z systemu MerlinX (12/2018), poświęconego rezultatom sprzedaży wycieczek organizowanych w sezonie 2017/2018. Czego dowodzi? W opracowaniu można znaleźć informację odnośnie kosmetycznego spadku ilości sprzedanych wycieczek względem poprzedniego tygodnia, a sprzedaż pozostaje na poziomie o około 28 procent niższym od rekordu, który padł w sprzedaży w drugim tygodniu stycznia.
Roczna dynamika sprzedaży najważniejszych z punktu widzenia branży wycieczek lotniczych podskoczyła do +23,8 procent (+10,4 procent tydzień temu), co jednak jest przede wszystkim efektem obniżenia zeszłorocznej, wysokiej bazy odniesienia. Dynamika dwuletnia osiągnęła +120,0 procent, podczas gdy przed tygodniem ukształtowała się ona na poziomie +50,9 procent.
TravelDATA po raz kolejny zaznacza, że bieżącą koniunkturę lepiej jest oceniać na podstawie dwuletniej dynamiki wzrostu. Ciągle bowiem nie wiadomo, czy obecne dane odnoszą się do poprawionej, czy do niepoprawionej bazy danych - a były w niej spore błędy anonsowane przez autorów w raporcie 07/2017, a potem kolejne poprawione skokowo pod koniec wakacji w raporcie 33/2017 - bardziej pragmatyczna staje się obserwacja dwuletniej dynamiki wzrostu opartej o bazę z sezonu 2015/16, która jest mniej więcej w zgodzie z danymi oficjalnymi. Przy okazji można zaznaczyć, że powtórzenie w obecnym sezonie zeszłorocznej dynamiki wzrostu oznaczałoby dwuletnią dynamikę wzrostu branży oscylującą w okolicach 55-60 procent.
fot. mat. prasowe
Dynamiki wzrostu sprzedaży wycieczek lotniczych wg raportów PZOT
Warto też zauważyć, że w ostatnim czasie w raportach zerwano z comiesięczną tradycją jaką było podawanie procentowej zmiany liczby zrealizowanych wycieczek wobec analogicznego miesiąca poprzedniego sezonu. Być może było to po prostu niedopatrzenie, ale równie dobrze mógł to być efekt bardzo dużych różnic in minus pomiędzy danymi z systemu MerlinX, a danymi alternatywnymi.
Dane o dominujących w branży imprez czarterowych prezentowane przez lotniska pokazują w tym sezonie bardzo wysokie wzrosty sięgające średnio kilkudziesięciu procent, podczas gdy średnia wzrostu (ogólna) w raportach PZOT wyniosła za trzy pierwsze miesiące zimy zaledwie 3,4 procent. Tak duże różnice zastanawiają i być może warto byłoby jednak spróbować je jakoś merytorycznie wytłumaczyć, a nie do znudzenia prezentować odbiorcom groźnie brzmiące ostrzeżenia przed innymi opiniami niż zawarte w przedstawianych raportach.
Bieżąca sprzedaż wycieczek nieco mniej imponująca, ale i tak lepsza od większości oczekiwań
Pomimo pewnej tendencji spadkowej trwającej z małymi wyjątkami od połowy stycznia, generalnie sprzedaż i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie, a koniunktura w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej powinna zadowalać większość organizatorów. Jak już zaznaczaliśmy we wcześniejszych materiałach zasadnicze czynniki mające wpływ na turystyczną koniunkturę przedstawiają się na ogół pomyślnie.
Wzrost płac realnych kształtuje się na tle krajów naszej części Europy niezbyt imponująco, ale w ostatnich miesiącach przyspiesza i wyraźnie zmierza już w stronę regionalnej średniej. Nastroje konsumenckie i wskaźniki z nimi skorelowane obniżają się wprawdzie już drugi miesiąc z rzędu, ale z bardzo wysokich, a niekiedy z historycznie rekordowych poziomów. Wyraźnie słabną obawy przed zjawiskami terroryzmu, co obok dużego napływu na rynek nowych słabiej sytuowanych klientów ma istotny wpływ na dość energiczne zmiany w geografii turystycznych wyjazdów. Rosnący udział mniej kosztownych kierunków wyjazdów dodatkowo poprawia relację dochody/ceny imprez i wspiera turystyczną koniunkturę.
U sąsiadów też turystyczny zawrót głowy
Należy jednak przyznać, że pod względem branżowej koniunktury nie jesteśmy w tej części Europy jakimś wyjątkiem. U naszych północno-wschodnich i zachodnich sąsiadów przybiera ona również wyjątkowo korzystny obrót.
U tych pierwszych świadczą o tym podane ostatnio przez notowany na warszawskiej GPW Novaturas bardzo aktualne dane o przyroście przychodów i liczby klientów za luty i styczeń tego roku. Są one dość reprezentatywne dla branży turystyki wyjazdowej w krajach nadbałtyckich, gdyż wymieniony organizator ma tam aż 44 procent udziału w rynku, czyli sam stanowi bardzo znaczącą jego część. Wzrost przychodów za luty wyniósł 54 procent, a za styczeń i luty łącznie 50 procent. Dynamika wzrostu liczby klientów ukształtowała się na poziomach odpowiednio 55 i 52 procent.
Liczby te są bardziej korzystne niż w naszej branży (pomijając fakt, że raporty PZOT podają wartości jednocyfrowe, ale są to dane zaniżone) lecz jest też ku temu kilka przyczyn. Dynamika płac realnych była tam przez kilka kwartałów wyraźnie wyższa niż w Polsce, ale za to pozostaje ona w ostatnich miesiącach w trendzie malejącym, zaś u nas jest odwrotnie, co nie pozostaje bez wpływu na długoterminowe perspektywy koniunktury. Odmienna jest też sytuacja w zakresie nastrojów konsumenckich. W Polsce są one generalnie lepsze, ale ostatnio nieco opadają, a tam są słabsze, ale z tendencją zwyżkową.
Ze względu na istotnie różną geografię wyjazdów (znacznie większy udział Turcji i Egiptu) koniunktura turystyczna w krajach nadbałtyckich ma znacznie większe wsparcie ze strony malejącego poziomu obaw wyjeżdżających, a podobna sytuacja jest również w kwestii większej skali poprawy relacji dochodowo-kosztowych w turystyce wyjazdowej. W sumie przewaga korzystnych czynników jest po stronie naszych północno –wschodnich sąsiadów, co w dużym stopniu tłumaczy szybszy obecnie rozwój tamtejszej branży turystycznej.
Niemcy zadziwieni koniunkturą w turystyce
U naszych sąsiadów z zachodu liczby nie są bezwzględnie tak imponujące, ale odnoszone do danych historycznych oraz biorąc pod uwagę bardzo wysoką bazę odniesienia czynią podobne, o ile nie większe wrażenie. Skumulowany wzrost sprzedaży wycieczek na sezon letni wyniósł na koniec lutego 16 procent, a na zimowy 10 procent, co daje łączną dynamikę w bardzo wysokiej jak na Niemcy wysokości około +14 procent. Zrealizowana już sprzedaż odniesiona do poprzedniego lata sięga już 57 procent (w Polsce około 29 procent), a np. liczba rezerwacji na majówkę wrosła o astronomiczne - jak na tamtejsze warunki - 41 procent.
W Niemczech wzrost realnych płac (jak w całej Europie Zachodniej) jest wprawdzie mizerny (z reguły poniżej 1 procent), ale za to nastroje konsumenckie biją tam niemal historyczne rekordy (są najwyższe od aż 2001 roku). Korzystnie dla turystyki zmienia się też geografia wyjazdów, a tańsze Egipt i Turcja (i ewentualnie Grecja) wypierają kosztowną Hiszpanię i Włochy.
Przy tej okazji wypada też przypomnieć najbardziej aktualną i historyczną sytuację w zakresie rezerwacji w Niemczech na najważniejszych kierunkach turystycznych w ujęciach rocznym i dwuletnim, którą przedstawiają poniższe tabele.
fot. mat. prasowe
Dynamika sprzedaży wg kierunku - Niemcy
Podobnie jak w Polsce, gdzie w sezonie zimowym zawrotną karierą cieszy się Egipt, a latem świetnie jak dotąd sprzedaje się Turcja, ostatnie styczniowe wyniki sprzedaży u naszych zachodnich sąsiadów również wskazują na bardzo wysoką dynamikę tych kierunków. Wzrost sprzedaży Turcji wyniósł w styczniu + 99 procent, a w lutym +13 procent, zaś dla Egiptu odpowiednie liczby wynoszą + 61 i + 44 procent, a za to jednocześnie wyraźny kryzys wykazuje sprzedaż Majorki i Wysp Kanaryjskich, na których spadki przekraczają już 20 procent.
A co w Polsce - tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl
Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w branży sieci Wakacje.pl., tym bardziej, że systematycznie zwiększa ona w niej swój udział, czyli w konsekwencji coraz dokładniej oddaje aktualną i historyczną sytuację na rynku turystycznym.
Zmiany w okresie ostatniego tygodnia - sezon letni 2018
Realizując wcześniejszą zapowiedź kolejny raz przedstawiamy zmiany udziałów skumulowanych najważniejszych kierunków dla polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej w poszczególnych tygodniach w postaci wykresów z krótkim komentarzem dotyczącym najważniejszych aspektów ich przebiegu. Początek wykresów rozpoczyna się w pierwszym tygodniu grudnia, gdyż październik i listopad cechowały się jeszcze dość dużą niestabilnością związaną z wprowadzaniem bądź uzupełnianiem ofert przez niektórych touroperatorów. Dla celów większej przejrzystości podzieliliśmy kierunki na dwie grupy według przybliżonego kryterium najważniejszych kierunków „wschodnich” i pozostałych.
Historyczny przebieg wykresów pozwala zorientować się w spadkach i wzrostach bieżącego znaczenia danego kierunku w ogólnej sprzedaży rynkowej, która w dużej mierze jest powiązana ze zmianami relatywnej atrakcyjności cenowej danego kierunku.
W nieodległej przyszłości będziemy także podawać przybliżone bieżące tygodniowe tempo sprzedaży (liczone udziałem w sprzedaży ogółem), które można ustalić na podstawie zmian udziału skumulowanego danego kierunku w okresie tygodnia.
fot. mat. prasowe
Tygodniowe zmiany skumulowanych udziałów rezerwacji na sezon lato 2018
fot. mat. prasowe
Tygodniowe zmiany skumulowanych udziałów rezerwacji na sezon lato 2018 cd.
Poniżej przedstawiono krótkie zestawienie ostatnich zmian w zakresie sytuacji ogólnej wraz z krótkimi komentarzami dotyczącymi poszczególnych kierunków:
Egipt: wzrost o 0,64% - zyskuje nieprzerwanie na znaczeniu od pierwszego tygodnia stycznia jako kierunek bardzo wyraźnie „lastowy”. W minionym tygodniu Egipt nadal zwiększał udziały rynkowe w większości miesięcy, a zwłaszcza w kwietniu, a nieznaczne straty odnotował w odległych: wrześniu i październiku. Coraz szybsze przyrosty udziałów mogą wynikać z energicznego nadrabiania relatywnie niskiego stopnia zaawansowania przedsprzedaży, które wyraźnie przeważa nad efektem słabszego poziomu nastrojów w tzw. Polsce B. W następnych tygodniach dynamika wzrostu udziałów rynkowych powinna nadal pozostawać wysoka wobec wchodzenia w „zasięg” przedsprzedaży Egiptu kolejnych popularnych terminów wyjazdów do tego kraju.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)