Millenialsi w MŚP. Jak oni leasingują?
2018-04-12 12:36
Jak leasingują Millenialsi? © photon_photo - Fotolia.com
Korzystanie z leasingu deklaruje już niemal 2 na 3 milenialsów (65 proc.) prowadzących działalność gospodarczą. To cztery razy częściej niż przy zakładaniu biznesu, które współfinansuje leasingiem zaledwie 15 proc. „igreków”. Opracowany przez EFL raport „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” wyraźnie wskazuje na zależność pomiędzy wiekiem przedsiębiorcy, wielkością i stażem firmy a chęcią do korzystania z leasingu. Im starszy przedsiębiorca i im starsza i większa firma, tym częściej uwzględnia tę formę finansowania działalności. To dowód na ciągle niewielką świadomość płynących z leasingu korzyści oraz na niewielką jego dostępność dla osób stawiających pierwsze kroki w biznesie.
Przeczytaj także: Millenialsi w MŚP. Jak finansują działalność?
EFL w badaniu „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” poprosił przedsiębiorczych Y o wskazanie sposobów jakimi finansują założenie firmy. Z udzielonych przez nich odpowiedzi wynika, że najczęściej służą temu oszczędności, na które wskazało aż 52 proc. badanych. Na kolejnych pozycjach uplasowały się pożyczka w banku (41 proc.) oraz wsparcie finansowe ze strony najbliższych (29 proc.). Na drugim biegunie znalazły się z kolei finansowanie społecznościowe oraz fundusze typu seed capital oraz venture capital, którym nie udało się uzyskać nawet 1 proc. wskazań.- Kiedy zapytaliśmy milenialsów, w jaki sposób finansowali założenie swojej firmy, ponad połowa wskazała na własne oszczędności, 4 na 10 na pożyczkę z banku, a co trzeci na wsparcie rodziny lub przyjaciół. Leasing pojawił się dopiero na piątym miejscu z zaledwie, a może aż, 15% odpowiedzi. Sytuacja wyraźnie zmienia się w czasie prowadzenia przez „igreka” działalności gospodarczej. Kiedy szef-milenials nabiera doświadczenia biznesowego, jego firma rośnie i zwiększa obroty, leasing jest zdecydowanie chętniej wybieranym narzędziem finansowania inwestycji. Taki obrót spraw może wskazywać na dwa rzeczy. Po pierwsze, na mniejszą skłonność do ryzyka najmłodszych firm, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wciąż niską świadomość zalet i korzyści, jakie przynosi leasing, wśród aspirujących lub świeżo upieczonych przedsiębiorców – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL S.A.
Wiek ma znaczenie
Większość milenialsów prowadzących swoje firmy wie, czym jest leasing i aktywnie z niego korzysta - 65 proc. wskazań. Tylko co czwarty przedsiębiorczy Y nie miał do czynienia z tą formą finansowania. Im starszy milenials, tym chętniej korzysta z tej formuły. W grupie powyżej 31 lat, 68 proc. badanych deklaruje, że używa leasingu w swej działalności, w wieku 25-30 lat – 59 proc., a najmłodsze Y do 24 lat – 37,5 proc.
fot. photon_photo - Fotolia.com
Jak leasingują Millenialsi?
Leasing jako forma finansowania inwestycji jest popularniejsza w średnich firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników (69 proc. wskazań) niż w mikro (59 proc.). Podobnie sprawa wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę wiek firmy. Im dłużej działa na rynku, tym chętniej sięga po leasing.
Pozytywnie oceniany
W gronie podmiotów, które miały okazję skorzystać z leasingu, przeważają pozytywne opinie na jego temat – w sumie 55 proc. wspomina o dobrych doświadczeniach z tym instrumentem finansowania. Wśród nich zdecydowana większość wskazuje na ekonomiczną opłacalność tego rozwiązania dla przedsiębiorstw oraz wygodę zwłaszcza w porównaniu z innymi źródłami finansowania. Dla części respondentów na ogólną pozytywną ocenę leasingu wpłynęła również wysoka jakość obsługi w instytucji finansowej, która leasing oferuje. Na korzyści z leasingu wskazuje Michał Nowak, milenials prowadzący firmę oferującą wyposażenie szpitali oraz gabinetów lekarskich.
- W naszej firmie często korzystamy z leasingu. Uważam, że to finansowanie nie ma słabych stron. Finansowanie jest w ratach, przedsiębiorca wpisuje sobie je do kosztów funkcjonowania, co jest największym atutem. A można leasingować wiele rzeczy. Nie tylko samochody, ale i urządzenia czy budynki. I często tłumaczymy to naszym klientom. Teraz leasing sprzętu medycznego też jest bardzo popularny, choć jak wchodziliśmy na rynek, prawie go nie było – mówi Michał Nowak, współwłaściciel Ronomed Sp. z o.o. Sp. k.
Co ciekawe, najmłodsi milenialsi mają najlepiej wykrystalizowane, pozytywne nastawienie do leasingu. Ponad 83% Y w wieku do 24 lat bardzo dobrze ocenia ten instrument finansowy, podczas gdy wśród milenialsów powyżej 30 roku życia ten odsetek wynosi nieco ponad 50 proc.
Jedynie 1 proc. ma o leasingu złe zdanie.
Metodologia badania:
Badanie „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” zostało zrealizowane przez Ecorys Polska na zlecenie EFL S.A. na reprezentatywnej grupie 500 firm z sektora MŚP prowadzonych przez milenialsów, dobranych w sposób losowo-kwotowy. Przebadano przedsiębiorców z pokolenia Y ze wszystkich województw z następujących branż: budownictwo, handel, hotele i gastronomia, ICT, produkcja, rolnictwo i przetwórstwo, transport, usługi. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, tyle samo mali przedsiębiorcy zatrudniający do 49 osób, a 20 proc. średni przedsiębiorcy z maksimum 249 osobami na pokładzie. Ogólnopolska próba uwzględnia zróżnicowanie ze względu na zatrudnienie, działalność i liczbę firm przypadających na województwo. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiedzialne za rozwój firmy (właściciel, wspólnik, prezes, dyrektor zarządzający, dyrektor finansowy, dyrektor ds. rozwoju, szef działu B+R, specjalista ds. inwestycji lub inne z wskazane jako odpowiedzialne za rozwój). Badanie wykonano metodą ilościową, techniką CATI (wywiad telefoniczny) w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Przeczytaj także:
Millenialsi w MŚP. Jak wykorzystują nowe technologie?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
milenialsi, pokolenie Y, własny biznes, przedsiębiorczość, rozwój firmy, finansowanie działalności, finansowanie inwestycji
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)