Zakupy w sieci coraz popularniejsze. Rośnie też skala problemów
2018-04-18 09:58
Ponad 90% polskich internautów robi zakupy w sieci © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
Najświeższy sondaż dowodzi również czegoś, co z jednej strony jest dość oczywiste, a z drugiej jest kwestią, nad którą e-sprzedawcy powinni niewątpliwie popracować. Okazuje się bowiem, że wraz ze wzrostem popularności e-zakupów rośnie liczba kupujących, którzy napotykali problemy przy zakupie lub na etapie realizacji zamówienia.Handel w sieci znajduje coraz szerszą rzeszę swoich zwolenników. Potwierdzeniem tego jest przygotowane na zlecenie Trusted Shops badanie SW Research pt.: „Zakupy Polaków w internecie”. Wynika z niego, że do zakupów online przyznaje się już 93% internautów. Dla porównania, jeszcze w minionym roku aż 62% badanych deklarowało, że nie kupuje przez internet. Co interesujące, tylko co 6. z badanych (16%) robi zakupy w sieci regularnie – minimum raz w tygodniu. Przeszło połowa ankietowanych robi je sporadycznie – raz lub dwa razy w miesiącu, a co czwarty dopiero je testuje, dokonując zakupów zaledwie raz na pół roku.
fot. mat. prasowe
Częstotliwość zakupów online
Ile wydajemy online?
Jednostkowe kwoty, które przeznaczamy na zakupy w internecie są są podobne do tych w latach poprzednich. 34% internautów robi zakupy o wartości od 60 do 100 PLN, natomiast 35% kupuje online za 100 – 249 PLN, co oznacza niewielki spadek względem lat ubiegłych. Wzrosła natomiast liczba drobnych transakcji o wartości do 59 PLN (16%) oraz zdecydowanie droższych zakupów powyżej 500 PLN, które stanowią już ponad 5%.
fot. mat. prasowe
Średnia kwota
Najczęstsze problemy kupujących online
Wraz ze wzrostem popularności e-zakupów i liczby transaksji, pojawia się coraz więcej problemów z realizacją zamówień. Tylko 54% kupujących przyznaje, że nie miało żadnych trudności z zamówieniem. W przypadku aż 17% respondentów, sklepy nie dotrzymywały terminu dostaw, natomiast 11% miało problem z uszkodzoną przesyłką. Na trzecim miejscu są trudności ze zwrotem i odzyskaniem wpłaconych pieniędzy, które zgłasza już co dziesiąty ankietowany. Zdarza się natomiast mniej pomyłek w stosunku do ubiegłego roku – niecałe 10% w porównaniu do 15%. Niestety tak jak w poprzednim roku aż 7% badanych przyznaje, że przesyłka nigdy do nich nie dotarła i nie udało się odzyskać pieniędzy.
„Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Nasze badania wskazują, że coraz więcej internautów kupuje online. Więcej jest również osób „testujących” nową formę zakupów. Niestety problemy obecne rok i dwa lata temu są nadal aktualne. Klienci otrzymują towar z opóźnieniem, a w skrajnych przypadkach paczki nie docierają do adresatów. Negatywne doświadczenia mogą potęgować obawy konsumentów, którzy boją się, że nie odzyskają swoich pieniędzy, jeżeli nie wszystko pójdzie zgodnie z planem lub zostaną oszukani przez nierzetelnego sprzedawcę. Warto pamiętać, że wiarygodne sklepy oferują ochronę kupującego, czyli gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku braku dostawy lub braku zwrotu pieniędzy po odstąpieniu od umowy. Dzięki temu możemy kupować online bezpiecznie i wygodnie” – komentuje wyniki badania Anna Rak, country manager firmy Trusted Shops.
fot. mat. prasowe
Problemy podczas zakupów w sieci
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)