Koniunktura konsumencka IV 2018
2018-04-19 11:39
Nastroje w kwietniu lepsze © MG - Fotolia.com
Przyszedł kwiecień, który przyniósł wzrosty w nastrojach panujących wśród polskich konsumentów. Obydwa badane przez Główny Urząd Statystyczny wskaźniki (bieżący i wyprzedzający) okazały się wyższe aniżeli przed miesiącem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka III 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2018 r.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 7,8*. W porównaniu do kwietnia 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,6 p. proc. Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa do-mowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,3 i 3,7 p. proc.). Pogorszyła się natomiast ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,8 p. proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,8 p. proc. w sto-sunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,7*. W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 8,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2017 r. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Najwyższe wzrosty odnoto-wano w ocenach dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicz-nej kraju (odpowiednio o 4,6 i 2,8 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycz-nie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W kwietniu 2018 r. przeprowadzono 1357 wywiadów w okresie 03-12.04.2018 r. (w tym 93 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)