Firmy produkcyjne w obliczu wyzwań związanych z Przemysłem 4.0
2018-04-26 11:28
Przemysł 4.0 © Sondem - Fotolia.com
Internet rzeczy, Big Data, cyberbezpieczeństwo – to terminy, które wkrótce będą nierozerwalnie związane także z bieżącą pracą w fabrykach. Nowoczesne technologie wnikają do przemysłu i zadamawiają się tam na dobre. Przemysł 4.0 stał się faktem, ale nie wszystkie zakłady przemysłowe są na niego gotowe. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby obserwacje firmy KPMG, które wyraźnie pokazują coraz większą różnicę pomiędzy ambicjami firm produkcyjnych, a ich faktyczną transformacją w kierunku Przemysłu 4.0.
Przeczytaj także: Produkcja w Polsce. Na granicy między rewolucją a tradycją
Potencjał drzemiący w Przemyśle 4.0 wzrasta niemal z dnia na dzień i niewątpliwie już niebawem stanie się kluczowym elementem większości strategicznych decyzji, które przyjdzie podejmować kierownictwu firm produkcyjnych. Nie ma przed tym ucieczki i to nie tylko dlatego, że postęp technologiczny jest niezbędny dla sektora produkcyjnego, ale głównie ze względu na to, że wraz z rozwojem rynku powiększają się również oczekiwania wobec przedsiębiorców.Wywiady zebrane w firmach produkcyjnych potwierdzają, że wielkość nakładów finansowych wcale nie musi być tym, co bezpośrednio przesądza o osiągnięciu sukcesu w Przemyśle 4.0. Równie ważne jest bowiem podejmowanie odważnych działań związanych z opracowaniem i realizacją ogólnofirmowej strategii Przemysłu 4.0. Strategia ta powinna uwzględniać aktywności zgodne z długoterminowymi celami biznesowymi i przyszłym modelem operacyjnym.
Trudno podejmować odważne decyzje mając do czynienia z szybko zmieniającą się technologią, która istotnie wpływa na rynek produkcji przemysłowej. Odważne decyzje nie są jednoznaczne z większymi nakładami inwestycyjnymi. Najczęściej chodzi o zmianę sposobu myślenia w organizacji. Dla jednych oznacza to kompleksowe podejście do zmieniających się tradycyjnych łańcuchów wartości pod wpływem technologii związanych z Przemysłem 4.0 i konieczność opracowania w odpowiedzi właściwego planu działań. Inni z kolei mogą na podstawie obserwowanych zmian na rynku rozwijać się w szybszym tempie i tworzyć nowe generacje produktów lub usług. Aby zmaksymalizować wartość i zwiększyć przewagę konkurencyjną zarządzający firmami przemysłowymi muszą przyjąć strategiczne i biznesowe podejście do Przemysłu 4.0. Powinni kompleksowo myśleć o kluczowych kwestiach, takich jak zarządzanie talentami, innowacyjnością i wydajnością. Muszą patrzeć na firmę z perspektywy członka organizacji i jednocześnie obserwatora, a także muszą być w stanie zmierzyć i wykazać wartość swoich inwestycji w Przemysł 4.0 – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
O RAPORCIE
Raport KPMG International pt. „Beyond the hype. Separating ambition from reality in Industry 4.0” opisuje aktualny stan wdrożenia idei Przemysłu 4.0 na rynku. Opiera się na serii porównań pomiędzy wiodącymi producentami przemysłowymi na całym świecie. Publikacja wskazuje także, w jaki sposób dzisiejsi liderzy rynku wykorzystują kompleksowe strategie Przemysłu 4.0, aby dokonać zmian w swoich modelach biznesowych, modelach operacyjnych i łańcuchach wartości.
Przeczytaj także:
Prowadzenie działalności produkcyjnej: Polska najlepsza w EMEA?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
przemysł, przemysł 4.0, produkcja przemysłowa, postęp technologiczny, firmy produkcyjne
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)