Rozwój kin w centrach handlowych
2018-05-09 11:13
![Rozwój kin w centrach handlowych [© bernardbodo - Fotolia.com] Rozwój kin w centrach handlowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-kinowy/Rozwoj-kin-w-centrach-handlowych-205504-200x133crop.jpg)
Kino © bernardbodo - Fotolia.com
Pierwsze kino wielosalowe powstało przed dwoma dekadami w Poznaniu. Od tego czasu rynek kinowy nad Wisłą rozwija się nieustająco. Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży biletów osiągnął 8,7%, a to oznacza, że kina odwiedziło 56,6 mln widzów. Dziś w całym kraju mamy już 1300 sal zlokalizowanych w blisko 500 kinach. Kina wielosalowe, a więc takie, w których mieszczą się co najmniej 2 sale, stanowią 25% ogółu kin w Polsce. Jeżeli jednak pod uwagę wziąć ilość ekranów, to odsetek ten wzrasta do 75%. Większość z nich jest zlokalizowana w centrach handlowych. I wprawdzie nasycenie rynku jest obecnie całkiem spore, to do Europy Zachodniej ciągle nam jeszcze daleko. To z kolei oznacza, że nadal mamy duży potencjał rozwojowy.
Przeczytaj także: Ulice handlowe, osiedla, biurowce. Nowe preferencje zakupowe
Ręka w rękę z centrami handlowymi
O potencjale polskiego rynku kinowego najlepiej jest mówić, porównując liczbę ekranów przypadających na 1 mln mieszkańców. Dane International Union of Cinemas wskazują, że w minionym roku na 1 mln Polaków przypadało ich niespełna 40. Taki wynik plasuje nas na dość odległej 21. pozycji w Europie. Wyprzedzamy jedynie Łotwę, Turcję, Rosję, Bułgarię, Litwę, Węgry, Rumunię oraz Bośnię i Hercegowinę. Bezapelacyjnymi liderami tego zestawienia są m.in. Irlandia, Francja, Czechy, Norwegia i Szwecja, w których wskaźnik ten jest niemal dwukrotnie wyższy. Warto przy tym podkreślić, że rozwój rynku kinowego w naszym kraju jest wyraźnie powiązany z rozwojem wielkopowierzchniowych centrów handlowych. W przypadku najbardziej nowoczesnych obiektów, udział najemców z branży rozrywkowej i gastronomicznej sięga już 20% powierzchni.
Czterech do gry w kino
Rynek mini- i multipleksów w Polsce jest skonsolidowany w rękach czterech wiodących operatorów posiadających łącznie ponad 90% udziału w rynku.
Rozwój operatorów kinowych postępuje wraz z rozwojem nowoczesnych formatów handlowych. Po 1998 roku, w ciągu 4 pierwszych lat segment kin wielosalowych rozwijał się tylko w największych aglomeracjach. W miastach poniżej 400 tys. mieszkańców nowe sale kinowe zaczęły pojawiać się dopiero od 2002 roku. A od 2011 roku uwagę operatorów przyciągnęły jeszcze mniejsze rynki, czyli miasta poniżej 100 tys. mieszkańców. Mniejszy rynek wymusza odpowiednie dostosowanie rozmiaru kina – przeważają tu obiekty 2-4 salowe, a dominujący na tych rynkach operatorzy to Helios (35% udziału w rynku wg liczby obiektów i 25% udziału wg liczby ekranów) i Cinema 3D (odpowiednio 9% i 5%). Cinema City (27% i 39%) i Multikino (25% i 27%) preferują większe ośrodki miejskie, w których otwierają nawet 8-12 salowe kina.
fot. bernardbodo - Fotolia.com
Kino
Obecnie funkcjonuje już ponad 1300 sal w blisko 500 kinach w całym kraju.
Wyzwania i zagrożenia
Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach na reprezentatywnej próbie 2048 Polaków uczęszczających do kina, ponad połowa badanych korzysta z tej formy rozrywki raz w miesiącu i częściej. Z badań wynika również, że kina najczęściej odwiedzane są przez osoby młode.
Przeciętna odwiedzalność kin na mieszkańca Europy Zachodniej jest ustabilizowana na poziomie 1,9, w Polsce póki co jest to tylko 1,5 wizyty w roku, ale wartość ta szybko rośnie.
Podczas gdy średnie tempo sprzedaży biletów w Europie wynosi 2% r/r, to w Polsce w ubiegłym roku było to aż 8,7%. Co istotne, wprowadzone ograniczenie handlu w niedzielę, nie powinno mieć negatywnego wpływu na dalszy rozwój segmentu kin. Kina, nawet te w zamkniętych w niedziele galeriach, pozostaną otwarte. Dodatkowo, duże znaczenie ma również fakt, że na seans chętniej wybieramy się w piątek i sobotę niż w niedzielę.
Konkurencyjne dla tradycyjnej branży kinowej są z pewnością media strumieniowe czy wideo na życzenie (VoD). Na polskim rynku jest kilka serwisów tego typu, a najbardziej popularne to Showmax, HBO GO i Netflix, który działa już niemal na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Korei i Syrii). Niezależnie jednak od rozwoju tego typu usług, kino zawsze pozostanie jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu.
Przeczytaj także:
Parki handlowe to 3/4 realizowanych na rynku inwestycji
![Parki handlowe to 3/4 realizowanych na rynku inwestycji [© radesigns z Pixabay] Parki handlowe to 3/4 realizowanych na rynku inwestycji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/galerie-handlowe/Parki-handlowe-to-3-4-realizowanych-na-rynku-inwestycji-264902-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)