Google wprowadza nowe produkty
2006-05-14 12:05
Przeczytaj także: Wojny internetowe
"Historia Google staje się coraz bardziej skomplikowana i bardziej złożona" - powiedział Elliot Schrage, wiceprezes ds. globalnej komunikacji w Google - "Jest wiele nieopowiedzianych historii Google".Chociaż Schrage nie podał szczegółów, jest jasne, że Google ma teraz wiele problemów: od wezwań do sądu federalnego w sprawie zapytań do wyszukiwarki przez współpracę z władzami chińskimi, po inne kontrowersyjne sprawy, których Google, z racji swojej wielkości i sukcesu, nie może dłużej unikać.
"Zobowiązujemy się do bardziej zrozumiałego sposobu pracy z wami wszystkimi" - powiedział Eric Schmidt, CEO w Google.
Dla Google przejrzystość jest ważna nie tylko do uspokojenia prasy, ale jak to ujął Schrage, w celu "uniknięcia zagmatwania rynku". Sukces Google zależy coraz częściej od partnerów biznesowych, pracujących nad tym, żeby rozszerzyć platformę wyszukiwania Google na rynki o dużym znaczeniu, dlatego musi utrzymywać swoich klientów poinformowanych.
Schmidt zaakcentował jednak, że wyszukiwanie pozostanie podstawowym celem Google. "Wyszukiwanie nadal jest celem głównym" - powiedział, dodając później: "Dużo zainwestowaliśmy w nowe algorytmy wyszukiwania".
Żeby to udowodnić, Jonathan Rosenberg, wiceprezes ds. zarządzania produktem i Marissa Mayer, wiceprezes ds. produktów do wyszukiwania i doświadczeń użytkownika, ujawnili cztery nowe produkty, które mają poprawić praktykę wyszukiwania: Google Co-Op, Google Desktop 4, Google Trends i Google Notebook.
Google Co-Op stanowi przykład nowej otwartości, do której dąży Google: Pozwala użytkownikom poprawić wyniki wyszukiwania przez rozprowadzanie ich wiedzy. Jednostki lub organizacje mogą teraz określać lub klasyfikować strony internetowe i udostępnić te wpisy do subskrypcji. Dla subskrybentów te wpisy i skojarzone linki zostaną dodane do zapytań wyszukiwania, kiedy będą istotne.
Na przykład lekarz mógłby dodawać wpisy z swojej dziedziny, aby stworzyć grupę stron, które są szczególnie godne uwagi. Pacjenci mogą wtedy zaprenumerować te wpisy i zobaczyć linki dodane do istotnych zapytań, które oferują sklasyfikowane podzbiory wyników. Odpowiedzią Google na pionowe, z określonymi kategoriami, silniki wyszukiwarek jest mądrość jego użytkowników.
To jest szczególnie godne uwagi, ponieważ zespołowa inteligencja jest podstawą najbardziej udanej technologii Google, algorytmu PageRank, który zlicza linki w sieci, kiedy wybiera znaczące strony w sieci. To odejście od zautomatyzowanych systemów jakie Google preferuje jako metodę działania na dużą skalę.
Znaczącą innowacją w Google Desktop 4 są Google Gadgets, małe aplikacje, które mogą funkcjonować na pulpitach użytkownika lub w środowisku Google Desktop. Są odpowiedzią Google na Dashboard Apple.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl