YouTube angażuje bardziej niż Facebook
2018-05-18 11:20
YouTube angażuje bardziej niż Facebook © gustavofrazao - Fotolia.com
Przeczytaj także: Portale społecznościowe: ranking stworzony przez Polki
Między Facebookiem i YouTubem toczy się walka o użytkowników. Podczas gdy pierwszy nasyca swoją platformę coraz to większą liczbą materiałów wideo, drugi rozszerza swoje funkcje społecznościowe. To zacieśnianie więzi z użytkownikami jest możliwe dzięki możliwościom, które YouTube otrzymuje od Google. Mowa tu chociażby o zakładce "Społeczność", która jest widoczna na kanałach posiadających ponad 10 000 subskrypcji. Ta zmiana w charakterze serwisu YouTube to krok do wzmocnienia pozycji subskrybenta. Nie jest on już wyłącznie stałym widzem, ale zaangażowanym członkiem powstającej wokół danego youtubera społeczności.Analiza zaangażowania odbiorców
Czy jednak YouTube ma szanse na wygraną z gigantem Zuckerberga? Wydaje się, że tak. Dowodem na to mogą być wyniki zrealizowanej przez LifeTube analizy zaangażowania subskrybentów obu serwisów, z których wynika, że pierwszy może poszczycić się ponad dwukrotnie (!) wyższym poziomem zaangażowania odbiorców. Do analizy wykorzystano 400 postów opublikowanych w 2018 roku przez 10 wybranych twórców (dobór losowy spośród youtuberów zrzeszonych w sieci LifeTube, publikujących posty w zakładce “Społeczność” na YouTube i aktywnie prowadzących fan page na Facebooku). Postom na Facebooku odpowiadały posty z karty “Społeczność” YouTube. Postom zawierającym wideo - opublikowane filmy.
Engagement rate, liczony jako suma interakcji (reakcje i komentarze) podzielona przez odpowiednio liczbę fanów lub subskrybentów, wyniósł w przypadku Facebooka niecałe 12%, na YouTube ponad 25%.
Co to oznacza dla marketerów?
YouTube to nie tylko platforma wideo, ale również kanał społecznościowy, który skutecznie angażuje odbiorców, a dzięki takim rozwiązaniom jak karta Społeczność pozwala na jeszcze lepszą interakcję na linii twórca-widz. Możliwości jakie daje ta funkcjonalność (publikacja ankiet, GIF'ów etc.) sprawiają, że użytkownik nie musi korzystać z innych mediów społecznościowych, żeby skontaktować się ze swoim ulubionym youtuberem. Z powodzeniem może prowadzić dyskusję w obrębie jednego serwisu. Dla marketerów oznacza to, że, planując współpracę z influencerami, warto wykorzystać ten potencjał, a zakładkę Społeczność na YouTube traktować jako kolejny kanał do prowadzenia dialogu z konsumentem. Na ten moment jest to obszar przez marki zupełnie niewykorzystana – komentuje Gabriela Barnat, Sales&Strategy Director w LifeTube.
fot. mat. prasowe
Facebook vs YouTube - zaangażowanie
Co to oznacza dla twórców?
Na przewagę YouTube nad Facebookiem w zaangażowaniu publiczności składa się kilka czynników. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że youtuber swoją publiczność gromadzi i rozwija głównie wokół kanału – to tu znajduje się serce jego działalności, to tu najbardziej dba o swoją publiczność. Kolejnym ważnym czynnikiem są organiczne zasięgi. Facebook coraz bardziej ogranicza dotarcie postów na fanpage’ach, a na YouTube twórcy coraz chętniej korzystają z zakładki “Społeczności”. Dodatkowym elementem, który sprzyja większemu zaangażowaniu na YT, jest też bardziej personalny charakter interakcji widza z influencerem – twórca, którego widać i słychać w wideo, który zwraca się bezpośrednio do widza np. we vlogach, a w trakcie filmów często korzysta z call to action, zwiększa zaangażowanie i “klikalność” wśród oglądających – mówi Przemysła Gajos, Support Manager w LifeTube.
fot. mat. prasowe
Co objęła analiza?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)