Biznes nie zdąży przed GDPR
2018-05-21 10:26
Biznes nie zdąży przed GDPR © Jamrooferpix - Fotolia.com
Przeczytaj także: 2/3 firm spóźni się na RODO
Od 25 maja 2018 roku przedsiębiorstwa działające w Europie lub obsługujące klientów z Unii Europejskiej muszą dostosować się do RODO, czyli unijnych regulacji odnośnie ochrony danych osobowych (EU General Data Protection Regulation – GDPR). Dokument ten nakłada na firmy nowe obowiązki w zakresie odpowiedzialności, praw konsumenta oraz wprowadza istotne obostrzenia w kwestii przepływu danych. Nowe przepisy mają sprawić, że obywatele krajów Unii Europejskiej zyskają większą kontrolę nad przetwarzaniem ich danych osobowych przez przedsiębiorstwa.W lutym tego roku firma SAS przeprowadziła globalne badanie pośród 183 specjalistów, na których barkach spoczywa przygotowanie organizacji do zmian niesionych przepisami GDPR. Zebrane wnioski umożliwiają wskazanie największych wyzwań i szans, jakie stawiają przed biznesem nowe przepisy o ochronie danych osobowych.
Biznes nie zdąży przed GDPR
Informacje o wycieku danych z Facebooka do firmy Cambridge Analytica sprawiły, że kwestia ochrony danych osobowych zyskała jeszcze większą wagę. 93% respondentów badania przeprowadzonego przez SAS przyznało, że nie są w pełni gotowi na nowe regulacje. Mniej niż połowa (46%) wszystkich firm twierdzi, że uzupełni braki do 25 maja 2018 – dnia, kiedy zacznie obowiązywać RODO. Spośród amerykańskich organizacji tylko 30% uważa, że zdąży na czas. Firmy z krajów Unii Europejskiej wydają się być lepiej przygotowane i podobną deklarację składa ponad połowa z nich (53%).
fot. mat. prasowe
GDPR - gotowość i przygotowania
Oczekiwania związane z wysokim poziomem ochrony danych osobowych są coraz większe. Chcemy mieć pewność, że organizacje są gotowe, aby pomóc swoim klientom zrozumieć, w jaki sposób ich dane są wykorzystywane – mówi Todd Wright, Senior Product Marketing Manager w SAS. Chcąc zrealizować ten cel biznes musi uwzględnić każdy element swojej działalności w długoterminowej strategii ochrony danych osobowych. Pozostawienie tego zadania tylko w rękach działu IT to recepta na porażkę – dodaje.
Badanie SAS pokazało, że większość organizacji nie jest gotowa na GDPR, które zacznie obowiązywać już za 10 dni. 93% z badanych wdrożyło plan działania lub ma zamiar to zrobić. Większość respondentów oczekuje, że zapewnienie zgodności z RODO przyniesie ich firmom korzyści.
fot. mat. prasowe
Wyzwania i wpływ AI
Obecnie klienci oczekują gwarantowanego przez GDPR poziomu bezpieczeństwa danych osobowych – tłumaczy Todd Wright. Firmy, które spełnią wymogi rozporządzenia znacznie zwiększą swój potencjał analityczny, co z kolei prowadzi do większej produktywności, a także lepszego zrozumienia potrzeb klientów.
84% respondentów globalnie i 91% z Unii Europejskiej twierdzi, że regulacje GDPR będą miały istotny wpływ na usprawnienie procesu zarządzania danymi w ich organizacji. 68% przyznaje, że rozporządzenie zwiększy zaufanie między nimi a klientami. Zdaniem badanych, poprawa jakości danych wpłynie korzystnie na wizerunek firmy oraz będzie krokiem w kierunku stworzenia organizacji działającej w oparciu o dane.
fot. mat. prasowe
Korzyści
Dodatkowe wnioski z badania SAS:
- 58% respondentów z całego świata twierdzi, że posiada ustrukturyzowany plan zgodności z GDPR, a kolejne 35% badanych planuje jego wdrożenie. Oznacza to wzrost o 13% w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego przez SAS w zeszłym roku, kiedy to gotowość odpowiedniej strategii deklarowało jedynie 45% przedstawicieli biznesu.
- Jednak 15% respondentów z USA i 4% z Unii Europejskiej twierdzi, że ich organizacje nie planowały wdrożenia ustrukturyzowanych procesów mających zapewnić zgodność z GDPR.
- 75% respondentów twierdzi, że skorzystało (lub planuje skorzystać) z konsultacji prawnych w celu zapewnienia zgodności z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych.
- 63% badanych przyznaje, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na sposób działania ich firm.
- Identyfikacja wszystkich źródeł przechowywanych danych osobowych, a następnie zdobycie umiejętności niezbędnych do zarządzania informacjami zgodnie z RODO to główne wyzwania, którym organizacje muszą stawić czoła przygotowując się na wejście w życie nowych regulacji.
- Ponadto, prawie połowa respondentów (49%) przyznało, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na projekty sztucznej inteligencji prowadzone w ich organizacjach.
- Uzyskanie świadomej zgody na przetwarzanie danych, rejestracja, prezentacja audytorom informacji odnośnie profilowania oraz udział człowieka w procesach decyzyjnych podejmowanych przez sztuczną inteligencję to cztery najbardziej niepokojące respondentów badania SAS wymogi zgodności z RODO.
- 75% badanych jest zdania, że GDPR znacząco wpłynie na prowadzone przez nich działania IT.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)