Nowe technologie a powierzchnie handlowe i magazyny
2018-05-21 12:13
![Nowe technologie a powierzchnie handlowe i magazyny [© Chlorophylle - Fotolia.com] Nowe technologie a powierzchnie handlowe i magazyny](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/automatyzacja/Nowe-technologie-a-powierzchnie-handlowe-i-magazyny-205973-200x133crop.jpg)
Magazyn © Chlorophylle - Fotolia.com
Przeczytaj także: Co wpływa na rynek pracy w sektorze finansów i nieruchomości?
Jak podaje Cushman & Wakefield o rozwoju rynku nieruchomości handlowych i magazynowych zadecyduje ten sam zestaw czynników. Wśród najbardziej kluczowych należy wymienić:- rozwój modelu D2C,
- wdrażanie nowoczesnych technologii,
- zmiany natury demograficznej
- zmiany w prawie oraz
- przekształcenia w modelu transportu i mobilności (towaru i ludzi).
Model D2C
Nowe technologie to czynnik, który sprawia, że obecnie dotarcie do potencjalnych klientów jest znacznie mniej skomplikowane niż przed laty. Dziś firmom o wiele łatwiej jest zadebiutować na rynku, a konsumenci z kolei zyskują możliwość zamawiania towaru bezpośrednio u producenta, bez konieczności odwiedzania sklepu.
Wraz z rozwojem koncepcji „smart” życie staje się łatwiejsze – o zakupy w domach może zadbać np. „inteligentna” lodówka. Przy dodaniu do tego automatyzacji procesów i odnawialnych subskrypcji/zamówień, model direct-to-consumer stanie się bardzo popularny. Jeśli tradycyjny handel detaliczny nie będzie w stanie wykorzystać tego trendu na swoją korzyść, może – w rezultacie – stracić na znaczeniu. Podobne wyzwanie może stanąć przed zarządcami powierzchni magazynowych. W rzeczywistości, w której coraz bardziej powszechne stanie się bezpośrednie zamawianie różnego rodzaju dóbr u producenta, z pewnością zmieni się popyt na powierzchnie magazynowe, ale zmianie ulegną również oczekiwania względem tego typu powierzchni.
fot. Chlorophylle - Fotolia.com
Magazyn
W przypadku sektora logistycznego i magazynowego, nowe technologie zmienią sposób, jakość i efektywność zarządzania.
Nowe technologie
Od lat e-commerce jest postrzegany jako zagrożenie dla handlu tradycyjnego, ale należy podkreślić, że umiejętne włączenie sprzedaży internetowej w strategię firmy (m.in. w postaci sprzedaży wielokanałowej/omnichannel) może przynieść tradycyjnemu sektorowi handlowemu dodatkowy zysk. Współczesne technologie pozwalają znacznie skuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy już teraz oczekują od zarządców i właścicieli galerii handlowych wprowadzenia zmian, np.: przekształcenia charakteru i urozmaicenia oferty parków handlowych, wykorzystywania technologii bluetooth czy sieci wi-fi do celów marketingowych.
– W związku ze zmianą stylu życia konsumentów od dawna obserwujemy wzrost sprzedaży w sektorze e-commerce. Centra handlowe są coraz rzadziej postrzegane jako jedyne miejsce do robienia zakupów – coraz częściej traktuje się je jako alternatywny sposób na spędzanie wolnego czasu, jako miejsce rozrywki czy spotkań z przyjaciółmi, szczególnie w sezonie zimowym. Stawia to przed właścicielami galerii handlowych nowe wyzwania. Muszą oni sukcesywnie rozszerzać ofertę rozrywkową oraz gastronomiczną, a co za tym idzie – realizować duże inwestycje, mające na celu zwiększenie fizycznej odwiedzalności galerii handlowych przez klientów. Ostatnio wprowadzona w życie w Polsce regulacja prawna dotycząca zakazu handlu w niedziele przyczyni się niewątpliwie do dalszego wzrostu sprzedaży w sektorze e-commerce, a klienci będą poszukiwać nowych sposobów na wykorzystanie wolnego czasu, skupiając się na sporcie i rozrywce, w związku z czym uważam, że sektor entertainment/rozrywki w galeriach handlowych to potencjał najbliższej przyszłości – tłumaczy Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
W przypadku sektora logistycznego i magazynowego, nowe technologie zmienią sposób, jakość i efektywność zarządzania. To również istotny bodziec na rynku pracy w tym obszarze – w zdecydowanie większym stopniu odczuwalny będzie popyt na wykwalifikowaną siłę roboczą, w tym specjalistów IT czy inżynierów.
Demografia
Współczesne przekształcenia demograficzne w znacznym stopniu wpłyną na rynek powierzchni handlowych. Wraz ze wzrastającą świadomością społeczeństwa i rosnącą zamożnością, dłuższym życiem w zdrowiu i zmianami w sposobie życia, rosnąć będzie także zapotrzebowanie na powierzchnię handlową. Ponadto, w związku ze zmianami w strukturze demograficznej, sklepy będą musiały dostosować swoją ofertę do potrzeb i gustów różnych pokoleń. Postępujący wzrost świadomości społecznej, a także rosnące oczekiwania konsumentów sprawią, że utrzymanie lojalności klientów będzie coraz trudniejsze. Dla sektora logistycznego szczególnie istotna będzie postępująca migracja do miast oraz rozwój sektora e-commerce. Będzie to oznaczało przekształcenia tradycyjnej sieci dostaw (magazyn-sklep/firma) na bardziej różnorodną i elastyczną (sklepy, punkty dostaw, domy etc.).
– Od kilku lat obserwujemy poważne zmiany zachowań konsumenckich objawiające się m.in. zmianą oblicza handlu detalicznego i popularyzacją zakupów w sieci. Wraz z rosnącą urbanizacją i starzeniem się społeczeństw, nowe zwyczaje zakupowe będą się nasilać, a znaczenie sprzedaży internetowej będzie rosło. Jednocześnie zwiększać się będzie presja na podniesienie jakości dostaw i skrócenie ich czasu.
Już dziś sklepy e-commerce prześcigają się w tym zakresie – jest to bowiem jeden z najistotniejszych elementów wyróżniających w sieci, wpływający bezpośrednio na ocenę sklepu i ponowny zakup. Rosnące wymagania będą możliwe do zrealizowania tylko dzięki odpowiedniej infrastrukturze magazynowej. W najbliższych latach z pewnością zwiększy się ilość nie tylko dużych centrów dystrybucyjnych dla e-commerce, ale również miejskich obiektów logistycznych, dostosowanych do wymogów najemców z tej branży, obiektów kurierskich (cross-dock) czy obiektów wyspecjalizowanych w obsłudze posprzedażowej – komentuje Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Cushman & Wakefield.
Transport
To, w jaki sposób ludzie będą się masowo poruszać, jest kluczowe dla handlu oraz branży logistycznej. Należy pamiętać, że pojazdy w pełni autonomiczne są perspektywą najbliższych 10-15 lat, a w tym czasie, w obszarze mobilności, być może nastąpią jeszcze jakieś inne istotne zmiany. Będzie to miało wpływ na postrzeganie odległości i dostępność danego miejsca. Oznaczać to może, że lokalizacja danego centrum handlowego (lub magazynu) przestanie być wystarczającym atutem, co w znacznym stopniu może prowadzić do istotnych zmian na rynku (w tym również korekty cen za powierzchnię). Ponadto rewolucja w transporcie publicznym może spowodować zmniejszenie popytu na powierzchnie parkingowe i wykorzystanie powierzchni zajmowanej uprzednio przed duże parkingi w zupełnie innych celach.
Uregulowania prawne
To, jak poszczególne rządy będą podchodzić do aktualnych i przyszłych wyzwań w obszarze handlu i logistyki, jest jedną z wielu niewiadomych. Kluczowe obszary, które z całą pewnością należy obserwować to: prawa konsumenta, prawo podatkowe, prawo pracy, prawo dotyczące środowiska naturalnego (w tym możliwe ograniczenia w transporcie drogowym), a także przepisy związane z ochroną danych, czy wykorzystywaniem cookies.
![Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta? [© StockSnap z Pixabay] Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/cyfryzacja/Polska-gospodarka-cyfrowa-ile-jest-warta-260833-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)