Powierzchnie handlowe: kolejne 400 tys. mkw. jeszcze w tym roku
2018-05-25 12:02
Centrum handlowe © ksi - Fotolia
Przed nami najnowsza odsłona opracowanego przez Cushman & Wakefield raportu "MARKETBEAT: Rynek powierzchni handlowych w Polsce", którego autorzy dokonali podsumowania sytuacji z I kwartału br. Czego dowodzi opracowanie? Okazuje się m.in., że mamy dziś do czynienia z wyraźnym wzrostem znaczenia mniejszych miast i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, które odpowiadać będą za przeszło 30% tegorocznej podaży nowej powierzchni handlowej w naszym kraju.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe. Dobre wyniki i wielkie wyzwania
Na skróty
- Swój udział w centrach handlowych w coraz większym stopniu zaznacza oferta gastronomiczna i rozrywkowa.
- Obecnie trwają prace przy przeszło 500 000 m kw. powierzchni handlowej. Niemal 80% z nich trafi na rynek jeszcze w bieżącym roku, z czego niemal 60% w największych aglomeracjach.
- Wyraźnie zaznacza się coraz większe znaczenie mniejszych miast i miejscowości zamieszkiwanych przez mniej niż 100 tys. mieszkańców,. W tym roku ma przypaść na nie ponad 30% podaży nowej powierzchni handlowej.
Jak podają autorzy raportu, w pierwszych trzech miesiącach br. łączne zasoby powierzchni handlowych nad Wisłą osiągnęły poziom 14,3 mln m kw. U schyłku marca br. do użytkowania oddano zaledwie 52 600 m kw. powierzchni zlokalizowanej w obrębie trzech nowo powstałych centrów handlowych: Gemini Park o pow. 36 600 m kw. w Tychach, Rondo Wiatraczna o pow. 11 000 m kw. w Warszawie oraz Galeria Nad Potokiem o pow. 5 000 m kw. w Radomiu. Na rynku kontynuowany jest trend związany z modernizacją, przebudowami i rozbudowami istniejących centrów handlowych, którego przyczyną są starzenie się istniejących obiektów, zmieniające się oczekiwania klientów oraz coraz silniejsza konkurencja. W ramach zmian w pierwszym kwartale 2018 roku modernizację przeszły m.in. Futura Park w Krakowie, Auchan Bydgoszcz i Arkady we Wrocławiu. Rośnie również znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej w nowoczesnych centrach handlowych. Obiekty handlowe zmieniają się z tradycyjnych miejsc do robienia zakupów w ośrodki do spędzania wolnego czasu i spotkań ze znajomymi. Udział najemców z sektora „entertainment” i F&B w całkowitej powierzchni handlowej najlepszych obiektów sięga już nawet 20%.
fot. ksi - Fotolia
Centrum handlowe
Obecnie w budowie pozostaje ponad 500 000 m kw. powierzchni, z czego prawie 80% zostanie oddane do użytku w 2018 roku. Blisko 60% nowej podaży będą stanowić otwarcia centrów handlowych w największych aglomeracjach tj. Forum Gdańsk (62 000 m kw.) czy Galerii Libero w Katowicach (45 000 m kw.). Wzrost aktywności deweloperskiej odnotują również mniejsze miasta i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% nowej podaży zaplanowanej na rok 2018. To rynki z dużym potencjałem zakupowym, gdzie nasycenie powierzchnią handlową jest stosunkowo niskie.
- Dużym wyzwaniem dla rynku handlowego w Polsce jest wprowadzenie zakazu handlu w niedziele oraz jego potencjalny wpływ na liczbę odwiedzających i wielkość obrotów. Wstępne dane wskazują na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, piątki i poniedziałki oraz spadek w soboty. Zarządzający zarówno centrami handlowymi, jak i relacjami z najemcami uważnie obserwują, jak będą zmieniać się zachowania klientów. Bardziej szczegółowa analiza będzie możliwa dopiero po 4-6 miesiącach – komentuje Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka raportu.
W przyszłym roku nowa podaż będzie niższa niż w 2018, głównie dlatego, że planowane jest otwarcie tylko jednego dużego centrum handlowego, Galerii Młociny w Warszawie o powierzchni 71 000 m kw. Obecnie, obiekt jest już wynajęty w 75%.
- Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku e-commerce w Polsce. Obecnie rynek ten dynamicznie rozwija się, a wzajemne uzupełnianie się kanałów sprzedaży internetowej i tradycyjnej jest istotnym trendem, do którego muszą dostosować się wszyscy jego uczestnicy. Rozwój handlu internetowego może być dodatkową szansą dla sieci handlowych na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie lojalności klientów – powiedziała Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
- Początek roku nie zapowiadał, aby na polskim rynku handlowym pojawiły się nowe marki. Inwestorzy uważnie obserwują rynek i wstrzymują się z decyzjami obserwując ruch w centrach handlowych po wprowadzeniu częściowego zakazu handlu w niedzielę. W konsekwencji, w pierwszym kwartale 2018 roku w Polsce zadebiutowały dwie nowe marki: Fissman z gastronomicznym wyposażeniem domu oraz Dealz, międzynarodowa sieć sklepów, będąca częścią największej w Europie sieci dyskontów Poundland, oferująca m. in. produkty przemysłowe, spożywcze, drogeryjne, zabawki i dekoracje dla domu. W tym roku również kolejne marki, jak np. Tedi sklep z artykułami gospodarstwa domowego, papierniczymi, elektrycznymi, zabawkami i asortymentem do majsterkowania planują otwarcia pierwszych punktów w Polsce – dodaje Lucyna Śliż, Associate, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.
Przeczytaj także:
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, nieruchomości handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)