Koniunktura konsumencka V 2018
2018-05-25 13:55
W maju nastroje konsumentów nieco się pogorszyły © fotogestoeber - Fotolia
Nastroje polskich konsumentów pikują. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że wraz z nadejściem maja zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej obniżyły swe loty względem poprzedniego miesiąca.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w maju 2018 r.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 1,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,9*. Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (6,5 p. proc.). Wzrost o 3,0 p. proc. wystąpił jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów. W porównaniu do maja 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2,8 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,8*. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe spadki odnotowano w ocenach dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy ( spadki odpowiednio o 3,8 i 3,3 p. proc.). W maju br. WWUK osiągnął wartość o 2,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2017 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycz-nie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W maju 2018 r. przeprowadzono 1316 wywiadów w okresie 07-16.05.2018 r. (w tym 104 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)