Jakie zwyczaje zakupowe mają Ukraińcy w Polsce?
2018-06-02 00:44
Zakupy © Syda Productions - Fotolia.com
Nadeszły czasy, w których pracodawcy muszą stawić czoła coraz bardziej dającym się we znaki niedoborom kadrowym. Nieocenioną pomocą w uzupełnianiu wakatów okazują się pracownicy z Ukrainy. Ci ostatni stają się również coraz silniejszą rzeszą nabywców. Nowej grupie konsumentów i ich zwyczajom postanowił przyjrzeć się ośrodek badawczy MASMI Poland. Czym kierują się Ukraińcy przy wyborze produktów i marek?
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne: w tym roku więcej za mniej
Kluczowe wnioski
- Dla decyzji zakupowych podejmowanych przez Ukraińców najważniejsza są cena i jakość produktów
- Czas, który obywatele Ukrainy spędzają na zakupach, najczęściej ograniczany jest do minimum. Najczęściej wybierają się na nie raz w tygodniu (weekend), odwiedzając np. Tesco i Auchan
- Ukraińców charakteryzuje wysoka skuteczność, jeżeli chodzi o optymalizację kosztów (dzielenie mieszkania, transportu do/z pracy, korzystanie z promocji w trakcie zakupów, unikanie droższych sklepów sieciowych jak Żabka czy Freshmarket
- Większość dnia (8:00 – 20:00) Ukraińcy spędzają w pracy, niejednokrotnie świadcząc pracę na rzecz kilku pracodawców
- Pracowników fizycznych raczej nie spotkamy w lokalach gastronomicznych, ponieważ jedno wyjście do pubu czy restauracji to dla nich wydatek równy wartości zakupów w Biedronce na cały tydzień
- Ukraińcy w Polsce są wobec siebie bardzo pomocni. Wspierają się w znalezieniu pracy (formalności), mieszkania, a także uczą jak żyć i radzić sobie w nowym środowisku
- Kontakty z pozostawioną na Ukrainie rodziną są dla mieszkających w Polsce Ukraińców bardzo ważne
Liczby nie kłamią
Nie powinno nikogo dziwić, że właśnie tę grupę odbiorców MASMI wybrało jako cel swoich badań – Ukraińcy stanowią najliczniejszą część pracowników z zagranicy. W 2017 roku aż 81% wszystkich zezwoleń na pracę dotyczyło właśnie obywateli Ukrainy. Inne dane mówią wprost: w Polsce jest 1,2 miliona pracowników pochodzenia ukraińskiego (2016 rok), a prognozy zakładają 200-300 tys. osób przybywających każdego roku, aż do końca 2020. Średnia pensja pracownika z Ukrainy wynosi 2100 zł netto. Bardzo istotne jest również to, że ukraińscy konsumenci, tylko w IV kwartale 2017, wydali w Polsce 2,1 mld złotych. Warto także dodać, że do polskiego obrotu detalicznego zostało dołożone ok. 7,8 mld zł dzięki pracy Ukraińców.
fot. mat. prasowe
Przywożone z Ukrainy
Coraz więcej specjalistów
Obecnie można zaobserwować bardzo dużą dynamikę rynku pracy migrantów zza wschodniej granicy. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na czterokrotny wzrost ilości wydawanych zezwoleń na pracę w Polsce w 2017 roku, w stosunku do 2015 roku. Z drugiej strony, zmienia się specyfika pracowników – przybywa coraz więcej informatyków, lekarzy i innych specjalistów. Za tymi zmianami idzie oczywiście grono osób które, z uwagi na wyższe zarobki, ma większą siłę nabywczą. Tacy konsumenci więcej pieniędzy wydają na terenie Polski, choć i tak znaczną część zarobków Ukraińcy wysyłają do bliskich w swoich rodzinnym kraju.
Ukraińcy w Polsce optymalizują koszty i ciężko pracują
Dzięki swoim badaniom jakościowym, przeprowadzanym w języku ukraińskim, MASMI zebrało szczegółowe informacje na temat typowego dnia Ukraińca w Polsce, jego komunikacji z innymi oraz z rodziną w kraju, a także o jego przyzwyczajeniach zakupowych, sposobie wyboru marek i kryteriach zakupowych, chętnie odwiedzanych miejscach, czy celu przyjazdu.
fot. mat. prasowe
Znane z Ukrainy
Ukraińcy komunikują się ze sobą w dwóch płaszczyznach – online i offline. Spotkania ze znajomymi uzupełniają przez aktywność w serwisach społecznościowych, takich jak rosyjski VKontakte, ale i Facebook. Niezmiernie ważny jest dla nich stały kontakt z rodziną oraz z innymi Ukraińcami w Polsce.
Pracownicy zza granicy potrafią się świetnie zorganizować, wspierać się nawzajem i optymalizować ponoszone koszty tak, aby w jak największym stopniu móc wesprzeć finansowo rodzinę w domu. Ukraińcy wynajmują wspólnie mieszkania, wspólnie organizują transport oraz wspólnie robią zakupy, rozdzielając rachunki na kilka osób. W swoich wyborach, w wielu kategoriach najczęściej kierują się w pierwszej kolejności ceną, a dopiero potem jakością produktu. Starają się także optymalizować czas poświęcany na zakupy – robią je jednorazowo, na cały tydzień, wybierając duże, popularne dyskonty. Kupując w galeriach handlowych czy hipermarketach, często starają się znaleźć produkty z Ukrainy.
Co ciekawe, jakość jest dla nich szczególnie ważna w przypadku wyboru słodyczy - co może wynikać z dobrego rozwinięcia rynku słodyczy na Ukrainie. Proces zakupowy podzielili na trzy stopnie: w pierwszej kolejności przywożą produkty z Ukrainy ze sobą, w drugiej kupują w Polsce te, które znają z kraju, a na końcu korzystają z produktów podobnych do rodzimych.
fot. mat. prasowe
Inne produkty
Czas jest dla nich niezmiernie ważny, ponieważ, jak pokazały badania, większą część dnia spędzają w pracy. Pracownicy fizyczni nie wychodzą do kawiarni, restauracji czy pubu, ponieważ jest to dla nich zbyt duży wydatek, równoważny z całotygodniowymi zakupami.
- Już ponad milion obywateli Ukrainy pracuje bądź studiuje w Polsce – mówi Piotr Idzik, Managing Director MASMI Poland - Wszyscy oni stają się uczestnikami polskiej gospodarki zarabiając oraz wydając zarobione pieniądze. O istotności tej grupy konsumentów mogą świadczyć pojawiające się coraz częściej reklamy skierowane do tej grupy docelowej, czy też strony internetowe dostępne w ukraińskiej wersji językowej. Dodaje również, że dzięki coraz większemu wpływowi konsumentów z Ukrainy na Polski rynek i oraz ich wkład w gospodarczy rozwój kraju, Ukraińcy stali się obiektem zainteresowań nie tylko producentów, ale także ośrodków badawczych.
Przeczytaj także:
W 2018 r. Ukraińcy zostawili w Polsce 7,5 mld zł
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)