Różnorodność w firmie - same korzyści?
2018-06-13 10:47
Zespół pracowników © Monkey Business - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czym jest zarządzanie różnorodnością w organizacji?
Różnorodność w organizacji to zespół cech, które odróżniają od siebie pracowników. Są to m.in. płeć, wiek i kolor skóry. Zarządzanie różnorodnością zaczyna się już na etapie rekrutacji, podczas której należy zadbać, aby proces był wolny od zachowań dyskryminacyjnych i stereotypowych. Pracodawcy w coraz większym stopniu doceniają różnorodność, widząc w niej nie tylko element dobrych praktyk czy społecznej odpowiedzialności, ale także wymierne korzyści ekonomiczne. Ciągle jednak do zrobienia jest wiele. 14 proc.mężczyzn i co trzecia kobieta (34 proc.) przynajmniej w pewnym stopniu zgadzają się ze stwierdzeniem, że w ich firmach różnorodność i równe szanse na awans to kwestie, które wymagają poprawy. Całkiem pokaźna jest również grupa tych, którzy nie widzą, czy w ich organizacji istnieje usystematyzowania i oficjalna polityka w zakresie różnorodności.fot. mat. prasowe
Czy twoja firma zmaga się z brakiem różnorodności płciowej lub nierównymi szansami na rozwój?
Z tegorocznego badania Hays Poland wynika, że co trzeci pracownik nie wie czy w firmie obowiązuje oficjalny zbiór zasad wspierających różnorodność lub dobre praktyki w tym zakresie. Często nawet organizacje, które mogą pochwalić się atrakcyjnymi rozwiązaniami wspierającymi różnorodność, przykładają zbyt małą wagę do promowania ich w swojej komunikacji. To wielka strata, ponieważ istnieje bardzo wiele obszarów biznesowych, które potencjalnie mogłyby skorzystać na różnorodności.
fot. mat. prasowe
Czy twoja firma wdrożyła oficjalną politykę różnorodności?
POZYTYWNY WPŁYW
Różnorodność w firmie pozytywnie wpływa na kulturę organizacyjną, morale pracowników, reputację organizacji oraz styl zarządzania.
– Różnorodność pozwala firmie patrzeć na świat z różnych perspektyw, a dzięki temu lepiej rozumieć klientów, otoczenie biznesowe, decyzje innych. Na różnorodności korzysta także efektywność, innowacyjność oraz zaangażowanie pracowników wyjaśnia – Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland. – Czerpiąc z doświadczeń innych, uczymy się nowych sposobów patrzenia na świat i poszerzamy swoje horyzonty, co przekłada się na proponowanie lepszych rozwiązań. W świecie dynamicznych zmian kluczem do sukcesu jest elastyczność i innowacyjność, a te zapewniane są przez różne perspektywy patrzenia na biznes i pojawiające się wyzwania – dodaje.
fot. mat. prasowe
Które aspekty działalności firmy najbardziej korzystają na różnorodności?
WSPARCIE DLA ZRÓŻNICOWANIA
Obok firm, których pracownicy wskazują na brak różnorodności w strukturze, na rynku nie brakuje również dobrych przykładów. Część pracodawców świadomie i dojrzale podchodzi do kwestii różnorodności. 16% kobiet i 25% mężczyzn, którzy wzięli w tegorocznym badaniu Hays Poland podkreśla, że firma w której obecnie pracują, wdrożyła oficjalną politykę różnorodności. W takich organizacjach o awansie i możliwościach rozwoju pracownika decyduje jego chęć, doświadczenie, kompetencje oraz umiejętność współpracy, a nie płeć, wiek lub inny czynnik społeczny.
Pracodawcy, którzy kierują się polityką różnorodności podkreślają, że zapewnienie pracownikom takich samych możliwości awansu i podnoszenia kwalifikacji jest korzyścią dla firmy, ponieważ pozwala zwiększać pulę kandydatów na kluczowe stanowiska i zmniejsza rotację. Polityka różnorodności zaczyna się u nich od zaufania, zrozumienia pracowników oraz zapewnienia wspierającego środowiska pracy. Pomocne są benefity w postaci pracy elastycznej – ruchomy czas pracy, możliwość zdalnej realizacji zadań – oraz wszelkie rozwiązania, które wspierają pracujących rodziców.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)