Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe?
2018-06-18 11:57
Gdzie się podziały kompetencje cyfrowe? © agnieszka_marcinska - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cyfryzacja w Polsce. W firmach źle, w domach jeszcze gorzej
Ranking DESI to coroczne badanie, które bierze pod lupę postępy, jakie czynią państwa UE pod względem gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Jego autorzy oceniają 5 obszarów, w tym:- stopień rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (Łączność),
- kompetencje cyfrowe społeczeństwa (Kapitał ludzki),
- korzystanie z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (Korzystanie z internetu),
- digitalizację przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (Integracja technologii cyfrowych) oraz
- dostęp do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (Cyfrowe usługi publiczne).
PROBLEMEM NISKIE KOMPETENCJE CYFROWE
Opublikowany u schyłku maja br. ranking nie pozostawia złudzeń - zarówno aktywności w internecie, jak i ogólnym kompetencjom cyfrowym Polaków daleko jest do średniej europejskiej. Liderom zestawienia (Danii, Szwecji i Finlandii) udało się osiągnąć rezultat dwukrotnie wyższy niż nam. Gorzej niż w Polsce jest jedynie we Włoszech, Bułgarii, Grecji i Rumunii.
Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.
Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej, najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe kompetencje cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).
fot. mat. prasowe
DESI 2018
Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym “Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.
Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.
Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej. Podobnie widzą ten problem młode pokolenia Polek i Polaków, które uważają, że jedną z najczęstszych czynności, do jakich ich rodzice, teściowie czy dziadkowie wykorzystują sieć, jest właśnie czytanie wiadomości z kraju i świata (taką opinię wyraża 66 proc. osób w wieku 15-35 lat).
Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)