Badanie kondycji polskich firm 2006
2006-05-17 08:26
Przeczytaj także: Lewiatan: sektor małych i średnich przedsiębiorstw 2008
Osłabiła się nieco siła negatywnego wpływu biurokracji w bankach na dostęp MSP do kapitału. Obniżyła się także negatywna siła oddziaływania popytu na produkty i usługi na rynku krajowym.
Najważniejsze bariery rozwoju MSP to niezmiennie od lat:
- wysokie pozapłacowe koszty pracy
- wysokie podatki i wysoki koszt ich pobierania
- nieefektywane procedury administracyjne
- nieelastyczne prawo pracy
- zatory płatnicze
- konkurencja ze strony uprzywilejowanych przedsiębiorstw
- konkurencja ze strony szarej strefy
- biurokratyczne procedury bankowe
- niski poziom infrastruktury gospodarczej
- niski popyt na niektóre produkty/usługi na rynku polskim
- sytuacja polityczna w kraju
Najważniejszą barierą, na którą wskazują przedsiębiorstwa małe i średnie, są pozapłacowe koszty pracy (to opinia 88,8% MSP). Ich wysokość ogranicza siłę konkurencyjną MSP, zmniejsza bowiem zdolności akumulacyjne firm, zdolności kredytowe, a tym samym skłonność do inwestowania, co w kontekście rosnącej w wyniku wejścia Polski do UE konkurencji jest działaniem ograniczającym możliwości rozwoju całego sektora MSP. Wysokie pozapłacowe koszty pracy ograniczają również skłonność małych i średnich przedsiębiorstw do zwiększania zatrudniania, co przy ciągle bardzo wysokiej stopie bezrobocia (18%) i niskiej stopie zatrudnienia (52,6%) jest działaniem mającym negatywny wpływ na całą gospodarkę.
Podatki od działalności gospodarczej, mimo ich obniżenia w 2004 r. do 19%, stanowią ciągle istotną barierę rozwoju przedsiębiorstw (w opinii 83,7% MSP). Zapewne łatwiej byłoby przedsiębiorstwom pogodzić się z tym obciążeniem, gdyby wydatki, które państwo w Polsce finansuje z podatków, miały w większej mierze charakter prorozwojowy, a nie socjalny. Problemem, w opinii przedsiębiorstw, jest nie tyko wysokość podatków, ale także brak jednoznaczności przepisów podatkowych, ciągła ich zmienność i brak możliwości przewidywania zmian.
Uciążliwe procedury administracyjne ciągle zajmują wysokie, trzecie miejsce na liście barier rozwoju małych i średnich firm (72,6% MSP). Nie jest to dziwne, jeśli kierownictwo małych i średnich firm musi poświęcać dziennie przeciętnie 1 godzinę i 20 minut na dopełnianie różnych formalności urzędniczych (uzyskiwanie zgód i zezwoleń, kontakt z urzędami). W przypadku firm małych i mikro jest to wyjątkowo uciążliwa bariera, gdyż zatrudniają one niewielu pracowników i dodatkowe obowiązki uniemożliwiają im wykonywanie podstawowych zadań.
Przeczytaj także:
Pozapłacowe koszty pracy główną barierą rozwoju MSP
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sektor MSP, małe i średnie przedsiębiorstwa, konkurencyjność MSP, badania MSP, bariery przedsiębiorczości