Nowe technologie zacierają granice między pracą a życiem prywatnym
2018-06-22 10:03
Nowe technologie zacierają granice między pracą a życiem prywatnym © bunditinay - Fotolia.com
Przeczytaj także: Coś więcej niż work-life balance
Nowe technologie rzeczywiście są w stanie zatrzeć granice między pracą a sferą osobistą pracowników. Czy taki obrót spraw przypada do gustu samym zainteresowanym? Okazuje się, że zdania są podzielone. Z opracowanego przez Gumtree.pl raportu pt. „Aktywni + Praca w życiu, życie w pracy” wynika, że 35% z nas integracja pracy z prywatnością nawet się podoba. Równie duża (29%) jest jednak grupa tych, którzy utrzymują, że taki stan rzeczy owocuje w ich przypadku brakiem czasu na sprawy osobiste.– Chociaż wpływ technologii na zjawisko work-life integration jest niewątpliwy, Polacy nie oceniają go jednoznacznie, w sposób pozytywny bądź negatywny – zauważa Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl i autor raportu – Z jednej strony wiemy, że dzięki dostępowi do nowych technologii możemy szybko i bez uszczerbku dla naszych zadań zawodowych, na przykład za pomocą komunikatorów, załatwić sprawę prywatną czy skontaktować się z członkiem rodziny w czasie pracy. Z drugiej strony, nie dziwią nas zadania służbowe wykonywane w czasie prywatnym, na przykład za pomocą smartfona, telefony od pracodawcy, współpracowników czy odpisywanie na maile służbowe.
Prywatne konta używane do celów służbowych częściej, niż na odwrót
Przeprowadzone przez Gumtree.pl badanie dowiodło także istnienia pewnego ciekawego trendu. Okazuje się bowiem, że Polacy częściej wykorzystują prywatne konta, profile i urządzenia do spraw służbowych, niż odwrotnie. Okazuje się, że podczas gdy prywatnego telefonu komórkowego używa do celów zawodowych 39% badanych, telefon służbowy wykorzystywany jest w sprawach prywatnych już tylko przez 17% respondentów.
Jeszcze większy rozdźwięk dotyczy skrzynki mailowej – 69% aktywnych zawodowo Polaków korzysta z osobistej poczty e-mail do załatwiania spraw służbowych, ale ze służbowej do prywatnych – tylko 6%. Drugim najczęstszym medium społecznościowym, którego Polacy używają do celów zawodowych, jest Facebook oraz Messenger.
Co jednak interesujące, mimo że Polacy wykorzystują prywatne konta w mediach społecznościowych do załatwiania spraw służbowych, aż połowa badanych twierdzi jednocześnie, że nie powinny one być używane do takich celów.
Szef wśród znajomych w mediach społecznościowych?
Mimo że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zgodnie zauważają, że dobre relacje nie tylko na gruncie zawodowym są bardzo istotne, tylko co czwarty polski pracownik nie ma nic przeciwko temu, by pracodawca lub bezpośredni przełożony miał dostęp do informacji zawartych na ich prywatnych profilach w mediach społecznościowych (26%).
Dlaczego tylko jedna czwarta aktywnych zawodowo Polaków chce utrzymywać kontakt z przełożonymi na przykład na Facebooku? Jak wynika z raportu Gumtree, według 43% pracodawców, wiedza o życiu prywatnym pracownika, między innymi o jego problemach osobistych, ma wpływ na decyzje zawodowe w obszarze zarządzania zespołem.
– Znaczenie zjawiska work-life integration wzrasta także ze względu na zauważalne zmiany w relacji między pracodawcą a pracownikiem. Obecnie obu stronom zależy, aby skracać dystans i pozostawać w dobrych relacjach również poza pracą – zauważa Alina Michałek, ekspert HR, HRlink. – Może to jednak powodować, że zarówno pracodawca, jak i pracownik, na przykład poprzez media społecznościowe, zyska informacje o życiu prywatnym drugiej strony, które mogą rzutować na relacje.. Powinna zatem obowiązywać tutaj zasada zdrowego rozsądku.
Jak wskazuje raport Gumtree, 52% pracodawców oczekuje także od pracowników stałej dostępności i możliwości kontaktu niezależnie od kanału komunikacji.
fot. mat. prasowe
Prywatne kanały w sprawach zawodowych
– Przenikanie się życia prywatnego i zawodowego wpływa także na zróżnicowanie kanałów, jakimi komunikują się obecnie pracodawcy i pracownicy – zauważa Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl i autor raportu. - Ponad połowa pracodawców używa dziś prywatnych kanałów do komunikacji z pracownikami. Ważne jest jednak, aby technologie służyły sprawniejszej komunikacji i lepszej atmosferze w pracy, nie natomiast pogarszały relacje w pracy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)