Koniunktura konsumencka VI 2018
2018-06-22 13:35
Konsumenci w lepszych nastrojach © kegfire - Fotolia.com
Przyszedł czerwiec, a wraz z nim poprawa nastrojów panujących wśród polskich konsumentów. Obydwa badane przez Główny Urząd Statystyczny wskaźniki (bieżący i wyprzedzający) okazały się niższe aniżeli przed miesiącem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w maju 2018 r.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,2 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 6,1*. Spośród składowych wskaźnika największy wzrost odnotowano w ocenie obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (2,8 p. proc.). Wartości niższe niż przed miesiącem osiągnęły oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,3 i 0,7 p. proc.). W porównaniu do czerwca 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,3 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju 2018 r.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,2 p. proc. w sto-sunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 4,0*. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynął przede wszystkim wzrost oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (5,0 p. proc.). Niższą wartość odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 0,5 p. proc.). W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 2,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2017 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycz-nie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W maju 2018 r. przeprowadzono 1316 wywiadów w okresie 07-16.05.2018 r. (w tym 104 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)