eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieProgramyAplikacje zakupowe walczą o klienta

Aplikacje zakupowe walczą o klienta

2018-06-28 00:22

Aplikacje zakupowe walczą o klienta

Aplikacje zakupowe walczą o klienta © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Aplikacje zakupowe to dziś bez wątpienia skuteczne narzędzie w pozyskiwaniu i budowaniu lojalności klientów - wszak już co drugi użytkownik ma na swoim zarządzeniu zainstalowany choć jeden program tego typu. Jednocześnie jednak walka o klientów musi być i zacięta i przemyślana. Dowodzi tego chociażby najnowsza analiza Just Run App oraz Spicy Mobile, z której wynika, że większość aplikacji mobilnych w pierwszych miesiącach traci nawet 80% pozyskanych użytkowników.

Przeczytaj także: Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Forrester, 63% użytkowników znajduje aplikacje bezpośrednio w sklepie z tego rodzaju oprogramowaniem. Dotrzeć do klienta nie jest jednak łatwo - tylko w Google Play znajduje się już 98 tys. aplikacji zakupowych. Są to zarówno programy lojalnościowe, gazetki promocyjne, aplikacje z kuponami, jak i typowe aplikacje sprzedażowe. Jeszcze gorzej jest z użytkownikami Apple - jeszcze do 2016 roku w App Store nie było kategorii „Zakupy”, dziś jest, mieści się w niej około 29 tys, aplikacji, ale część z nich ciągle jest porozrzucana w innych miejscach sklepu.

W ujęciu globalnym ilość aplikacji zakupowych nie jest wprawdzie przytłaczająca - stanowią one 3% apek w Google Play i 1,33% oprogramowania w App Store - jednak jeśli przyjrzeć się liczbie pobrań, jasne staje się, że wydawcom wcale nie jest łatwo zaistnieć w kanale m-commerce. Z analizy, jaką przeprowadziły agencja Spicy Mobile oraz Just Run App, wynika, że jedynie 4% aplikacji zakupowych w Google Play może pochwalić się liczbą pobrań na poziomie ponad 50 tysięcy. Biorąc pod uwagę fakt, że tego typu rozwiązania są tworzone przez firmy z myślą o konkretnym celu – wsparciu sprzedaży, wzrost z inwestycji może być dla wielu bardzo trudny do osiągnięcia.
„Rynek jest bardzo konkurencyjny i opanowany przez aplikacje międzynarodowych sieci handlowych oraz duże sklepy internetowe. Wśród nich najliczniejszą grupę tworzą branża odzieżowa, spożywcza oraz drogerie” – komentuje wyniki Michał Pietruszka, stojący na czele zespołu Just Run App, specjalizującego się w rozwoju i promocji aplikacji m-commerce. – „Nowym graczom trudno zaistnieć z aplikacją sprzedażową. Średni miesięczny potencjał instalacyjny na polskim rynku szacuję na poziomie ok. 12 tysięcy pobrań. Oczywiście, w przypadku rozpoznawalnej marki handlowej może być on dużo, dużo wyższy”.

fot. mat. prasowe

Ranking aplikacji zakupowych

Na szczyt rankingu wdarła się aplikacja przygotowana przez drogerię Rossmann.


O skali trudności w promocji aplikacji – i tym samym pozyskaniu mobilnego konsumenta – świadczy dodatkowo fakt, że przeciętny użytkownik instaluje na swoim smartfonie lub tablecie zaledwie kilka aplikacji miesięcznie. Jednocześnie, część z aplikacji już zainstalowanych usuwa. Większość aplikacji traci 70-80% użytkowników pozyskanych dzięki kampanii reklamowej w ciągu 60 dni od dnia instalacji. Wiąże się to z niedopasowaniem aplikacji do potrzeb konsumentów, instalowaniem produktu z ciekawości lub nieprzemyślanymi działaniami reklamowymi ze strony wydawców – nastawionymi na pozyskanie jakiegokolwiek ruchu a nie wartościowych użytkowników.
„Na rodzimym rynku m-commerce nie brak spektakularnych sukcesów, które pokazują, jak wiele pozostaje do ugrania” – dodaje Michał Pietruszka. – „W ubiegłym roku, na przykładzie aplikacji drogerii Rossmann, okazało się, że możliwe jest wprowadzenie w ciągu zaledwie kilku miesięcy aplikacji z niszowym zasięgiem do pierwszej dziesiątki aplikacji mobilnych w Polsce. Również rosnąca w krótkim czasie liczba pobrań aplikacji sieci handlowej Auchan, ok. 50 tysięcy pobrań w dwa miesiące, świadczy, że konsumenci są zainteresowani takimi produktami, a wydawcy muszą inwestować w atrakcyjność aplikacji i jej regularną promocję”.

Wyniki Spicy Mobile oraz Just Run App pokazują, że popularność aplikacji zakupowych rośnie z miesiąca na miesiąc. W marcu br. korzystało z nich już 49% użytkowników z systemem operacyjnym Android (41% w grudniu 2017 r.). Rośnie także miesięczna liczba wywołań aplikacji zakupowych przypadająca na jednego użytkownika – z 56 w styczniu do 85 w marcu 2018 r., co oznacza wzrost o ok. 50% w ciągu zaledwie trzech miesięcy.

Do najbardziej popularnych aplikacji należą: OLX.pl, Rossmann, AliExpress Shopping App oraz Allegro. Warto wspomnieć, że jeszcze dwa lata temu rynek był zdominowany przez dwóch graczy – Allegro oraz OLX.pl. Rok temu do tej dwójki dołączyła aplikacja chińskiego giganta handlu online – AliExpress. Dziś, rynek jest już bardziej rozdrobniony. W czołówce rankingu, z zasięgiem ponad 10%, są już cztery aplikacje. Doszło także do znacznych przetasowań związanych z pojawieniem się nowych graczy.

Zdaniem ekspertów na dalszy wzrost popularności aplikacji zakupowych będą wpływać inwestycje dużych sieci handlowych, zmiana podejścia do klienta mobilnego, a także ułatwienia w zakresie płatności mobilnych. Aplikacje – poza prezentacją aktualnej oferty promocyjnej – będą coraz częściej oferować „wartość dodaną”, dostępną jedynie dla swoich użytkowników. Mogą to być programy lojalnościowe, rozwiązania gamifikacyjne czy też dostępność w sprzedaży wybranych produktów wyłącznie z poziomu aplikacji. Równolegle będziemy świadkami innej rewolucji – przeniknięcia sfery online i offline. W sklepach przyszłości aplikacja pomoże nam dokonać zakupów szybko i bez zbędnych utrudnień. Wybierając przepis kulinarny, automatycznie dodamy wszystkie potrzebne składniki do listy zakupów, a dzięki rozwiązaniom „scan&go” unikniemy kolejki przy kasie.
„Do urządzeń mobilnych przenosimy coraz więcej funkcji z tzw. dużego internetu. Wydawcy muszą jednak pamiętać, że kanał mobile nie jest jego kopią. Rynek aplikacji jest dużo bardziej konkurencyjny, a użytkownicy selekcjonują instalowane aplikacje. Poza atrakcyjnością aplikacji, na sukces składają się działania promocyjne: umiejętność pozyskania wysokiej jakości ruchu i zdobycie wysokiej pozycji w rankingu sklepu z aplikacjami” – podsumowuje Michał Pietruszka.

Wyniki aplikacji zakupowych pochodzą z badania Mobience. Jest to pasywny pomiar korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety z systemem operacyjnym Android, co oznacza że jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Kantar Millward Brown.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: