Ile wydajemy na slow life?
2018-06-30 00:44
Wydatki na slow life
Na które kategorie slow life polscy konsumenci wydają najwięcej? Na pierwszym miejscu listy plasują się wyjazdy blisko natury, a kolejne należą do sprzętu związanego z aktywnościami DIY, np. wyposażenie przeznaczone do samodzielnego przygotowywania przetworów, czy majsterkowania (23 proc. wskazań) oraz ekologicznej żywności (22 proc. wskazań). Co piąta z badanych kobiet stawia również na naturalne kosmetyki, a w najmłodszej grupie badanych (15 – 18 lat) widoczne jest wyraźne zorientowanie na aktywność fizyczną (43 proc.).
fot. mat. prasowe
Na jakie kategorie zakupowe związane z ideą slow life wydajesz najwięcej?
Na liście kategorii slow, na które wydajemy najwięcej, po wydatkach na wyjazdy blisko natury, jest sprzęt i wyposażenie DIY.
Na co chcielibyśmy wydawać więcej
Raport „Slow life w Polsce” wskazuje również kategorie, na które chcielibyśmy wydawać więcej. Okazuje się, że niemal jedna czwarta badanych chciałaby móc zainwestować większe środki w wakacje i urlopy, a 16 proc. w naturalne kosmetyki - wśród kobiet ten odsetek jest wyższy i wynosi 24 proc. Z kolei osoby z najstarszej grupy wiekowej najchętniej więcej wydawaliby na zdrową, ekologiczną żywność (29 proc. wskazań).
Innowatorki slow life
Warto podkreślić, że bardzo zaawansowane w strukturze wydatków na slow life są kobiety, które regularnie kupują kosmetyki naturalne, które są również klientkami Naturativ. Jak pokazało badanie Naturativ ta grupa przyznaje, że największe wydatki w kategorii slow ponosi na naturalne kosmetyki (96 proc. wskazań), żywność ekologiczną (67 proc. wskazań), wakacje (48 proc. wskazań)) i wyjazdy blisko natury (42 proc.). W zasadzie każda z badanych kategorii wydatków (poza DIY) uzyskała w grupie użytkowniczek kosmetyków naturalnych między 2 a 2,5 raza więcej wskazań niż średnio wsród Polaków. Dodatkowo 61 proc. kobiet w tej grupie przyznało, że ostatnio ich wydatki na kategorie związane z ideą „slow life” wzrosły.
fot. mat. prasowe
Na które kategorie zakupowe związane z ideą slow life chciałbyś wydawać więcej?
Na szczycie listy wakacje i urlopy oraz naturalne kosmetyki.
Trend slow life rozwija się w Polsce od kilku lat. Coraz więcej osób podejmuje świadome wybory w kierunku zdrowego stylu życia począwszy od kupna ekologicznej żywności, aktywności fizycznej, używania naturalnych kosmetyków, czy kontaktu z naturą. Chcieliśmy – jako marka rozwijana w nurcie slow – sprawdzić, jak Polacy rozumieją to pojęcie, w jakim stopniu i w jakich obszarach je realizują. Tak powstał pierwszy w Polsce raport, który holistycznie przedstawia to podejście do życia – podkreśla Magda Hajduk, prezes Naturativ.
8 kluczowych wniosków z badania Slow Life
- Pojęcie „Slow Life” jest znane 27% Polaków. Najczęściej badani łączą je z życiem bez pośpiechu, skupianiem się na przeżywaniu „tu i teraz”, życiową harmonią oraz równowagą pomiędzy pracą zawodową i obowiązkami, a życiem prywatnym i odpoczynkiem. W jedenastostopniowej skali (0-10) Polacy oceniają, zarówno atrakcyjność tego podejścia, jak stopień realizacji we własnym życiu dość wysoko - odpowiednio na 6.42 i 5,76.
- 34% badanych osób uważa, że z ideą świadomego życia ściśle wiąże się zdrowe odżywianie. Na kolejnym miejscu znajduje się obcowanie z naturą (27%), natomiast jedna czwarta Polaków jest zdania, że podejście slow life związane jest z rozwojem duchowym i świadomymi zakupami. Ponad jedna piąta Polaków uważa, że życie zgodnie z ideą slow life nie przyjęło się jeszcze w Polsce.
- 26% Polaków zwraca uwagę na to, czy żywność, jaką kupują i spożywają jest ekologiczna/fair trade. Szczególnie dotyczy to kobiet oraz osób w wieku 35-44 lata. Jeśli chodzi o ochronę środowiska, najpopularniejszym zachowaniem „slow” jest segregowanie śmieci, które deklaruje aż 39% Polaków.
- 14% konsumentów korzysta z aplikacji zdrowotnych, które np. przypominają o piciu wody lub skanują skład produktów. 49% badanych czyta natomiast skład produktów spożywczych zanim je zakupi. Jednakże tylko 38% rodaków bada się profilaktycznie i sprawdza maksymalnie co 2 lata stan swojego zdrowia.
- 45% Polaków robi sobie czasem „czas tylko dla siebie”. Wśród pań popularnym sposobem na spędzenie tego czasu jest zrobienie sobie domowego SPA - np. gorącej kąpieli z olejkami lub nałożenie odżywczej maseczki na twarz. Polacy lubią także wyciszyć się z ulubioną książką lub przy relaksującej muzyce, czy odcinku serialu. Co ciekawe, dla wielu osób najlepszy czas tylko dla siebie to…drzemka.
-
25% Polaków kupuje naturalne kosmetyki. Przede wszystkim argumentują to ich składem (36%). Następnie bierzemy pod uwagę pozytywne opinie zamieszczone w internecie oraz atrakcyjne promocje (po 28%). Wśród wymagań wobec kosmetyków ogólnie Polacy najczęściej deklarują, że: muszą one dawać jak najlepsze efekty
stosowania (25%) oraz być wydajne (24%). 16% osób wskazało, że ważny jest dla nich też naturalny skład produktu. - Polacy posiadają swoje stałe rytuały pielęgnacyjne związane z ich ciałem. Najpopularniejszy jest masaż i wklepywanie kremu (23%), a zaraz za nim, uzyskując po 20% wskazań, regularne używanie balsamu, masła lub olejku i stosowanie masek na twarz oraz domowe zabiegi na włosy, np. wmasowywanie olejków czy masek
- Idea „slow” objawia się również w kuchni. Istnieje wiele zdrowych i nowoczesnych podejść, które są realizowane w kuchni Polaków. Najpopularniejszą jest próba wyeliminowania cukru z diety, którą deklaruje 29% badanych. 26% natomiast stara się jeść więcej warzyw, a 24% unika potraw, które są smażone lub pieczone w tłuszczu.
oprac. : eGospodarka.pl
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)