Regionalizacja e-commerce. Gdzie sklep internetowy jest rzadkością?
2018-07-02 12:35
E-commerce © marcus_hofmann - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?
Jak wynika z danych zgromadzonych przez Shoper, najwięcej sklepów internetowych (23 proc.) prowadzi swoją działalność na terenie Mazowsza. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Małopolska (13,3 proc.) oraz Śląsk (13 proc.).Na podkreślenie zasługuje jednak fakt, że liderzy ciągle wprawdzie zajmują silną pozycję pod względem nasycenia działalnością e-commerce, ale jednak jest ona nieco słabsza niż rok temu (49 porc. vs 50 proc.).
- Niekoniecznie znaczy to, że ubyło sklepów w tych trzech województwach - wyjaśnia Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper. - Raczej przybyło e-sklepów w innych regionach - dodaje.
Tuż za podium znalazły się: Wielkopolska (9,2 proc.) oraz Dolny Śląsk (7,5 proc.). Okazuje się również, że 8 ostatnich województw w zestawieniu skupia na swoim terenie mniej sklepów internetowych (19 proc.) niż samo Mazowsze. Najsłabszy wynik (1,6 proc.) należy do województwa opolskiego. Nieznacznie lepsze rezultaty osiągają Warmia i Mazury (1,7 proc.) oraz Podlasie (1,8 proc. wszystkich sklepów internetowych).
fot. mat. prasowe
Regionalizacja e-commerce
Z jednej strony dla e-commerce najważniejsze jest nie geograficzne ulokowanie sklepu, a dotarcie z informacją o produkcie do swoich klientów, którzy mieszkają w całej Polsce, a nawet na całym świecie. Kluczem do sukcesu jest znalezienie zapotrzebowania na produkt i zapełnienie tej niszy. Sklepy obecne na platformie Shoper mają podobne historie - właściciel zna konkretną branżę i w jej ramach dostrzega pole do działania. Z drugiej strony nie bez powodu w zaledwie trzech województwach koncentruje się 49 proc. wszystkich sklepów. Znaczenie bowiem ma logistyka, dostęp do dystrybutorów, lepsze skomunikowanie z resztą kraju i dostępność specjalistów od e-commerce, co przekłada się na możliwość szybszego dostarczania towaru. A dla konsumentów ma to coraz większe znaczenie. Inną kwestią jest dostępność sklepów stacjonarnych w danym regionie i odległości od miasta. Może mieć to miejsce w województwie lubuskim, które dwukrotnie powiększyło swój udział w porównaniu do ubiegłego roku lub w świętokrzyskim, gdzie wzrost był również zauważalny. Gdy najbliższy duży sklep znajduje się 50 km od miejsca zamieszkania e-commerce pomoże mieszkańcom zaspokoić także podstawowe potrzeby - mówi Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.
Najpopularniejsze kategorie produktów w e-sklepach
W polskim e-handlu dominują sklepy z trzema kategoriami produktów - dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda. Najpopularniejsze są zdecydowanie produkty domowe, które tylko w łódzkim i lubelskim ustąpiły modzie.
fot. mat. prasowe
Kategorie produktów najczęściej oferowane w danym województwie
Znaczny udział w polskim e-commerce mają także e-sklepy sprzedające produkty związane ze zdrowiem i urodą. W prawie każdym województwie to trzecia najpopularniejsza kategoria - tylko na opolszczyźnie zajęła drugie miejsce. Na Podlasiu więcej mieści się sklepów z prezentami i akcesoriami niż kosmetykami.
Dane pochodzą z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu wrzesień 2017 – czerwiec 2018.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)