Koniunktura konsumencka VII 2018
2018-07-18 13:03
Spadają nastroje polskich konsumentów © hbrh - Fotolia.com
Spadają nastroje polskich konsumentów. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że wraz z nadejściem lipcowego deszczu zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej obniżyły swoje loty względem poprzedniego miesiąca.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2018
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w maju 2018 r.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,2*.
Wśród składowych wskaźnika, wartości niższe niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,9 i 2,6 p. proc.).
Poprawę ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy wzrost (o 1,6 p. proc.) wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
W porównaniu do lipca 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,2 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w maju 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 2,4*.
Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły głównie pogarszające się oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,2 i 2,6 p. proc.). Nieznaczną poprawę odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia.
W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 1,1 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2017 r.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach
* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lipcu 2018 r. przeprowadzono 1262 wywiady w okresie 02-11.07.2018 r. (w tym 85 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)