Cyfrowa transformacja wyzwaniem dla firm produkcyjnych
2018-07-24 11:28
Sztuczna inteligencja w fabryce © phonlamaiphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Produkcja stawia na innowacje
Ostatnia edycja badania KPMG „Global Manufacturing Outlook 2018. Transforming for a digitally connected future” dowodzi, że dwóch na trzech prezesów firm produkcyjnych deklaruje gotowość na radykalne przeorganizowanie modelu operacyjnego w swojej organizacji. Co drugi CEO z globalnych firm prognozuje, że osiągnięcie zwrotów z inwestycji w cyfrową transformację zajmie od 1 do 3 lat.Producenci są na bardzo różnych etapach transformacji cyfrowej. Chociaż niektórzy stosunkowo wcześnie rozpoczęli działania w tym kierunku, to osiągniecie zadowalającego zwrotu z inwestycji może wymagać jeszcze wiele wysiłku. Dla innych przytłaczająca może być sama skala zmian, które należy wprowadzić, aby osiągnąć korzyści z cyfryzacji. Niemniej pytanie jak rozpocząć transformację cyfrową swojego biznesu wyraźnie zastąpiło już pytania czy i kiedy to zrobić – mówi Anna Sińczuk, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.
Jest oczywiste, że za sukces transformacji w znacznym stopniu odpowiadają ludzie. Potwierdza to również badanie KPMG, które dowodzi, że stworzenie innowacyjnego systemu myślenia, w tym np. szkolenia, jest istotniejsze niż samo wdrażanie rozwiązań technologicznych. 66 proc. respondentów zgadza się, że sztuczna inteligencja stworzy więcej miejsc pracy niż wyeliminuje, a naukowcy zajmujący się danymi będą najbardziej poszukiwanymi ekspertami umożliwiającymi zapewnienie rozwoju w dziedzinie produkcji.
fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com
Sztuczna inteligencja w fabryce
Cyfrowa transformacja dotyka praktycznie każdą branżę i każdą funkcję biznesową. Znamienne jest to, że nie ogranicza się do tradycyjnie podatnych na innowacje obszarów jak logistyka czy planowanie produkcji, ale wkracza coraz wyraźniej w obszary kojarzone ze stabilnym modelem pracy – w tym w szczególności w obszar finansowy i podatkowy. Coraz liczniejsze zespoły do spraw technologii podatkowych są widocznym dowodem, że rewolucja cyfrowa jest już na bardzo zaawansowanym poziomie – mówi Andrzej Pałys, starszy menedżer w zespole Technologii Podatkowych w KPMG w Polsce.
Wiodące firmy produkcyjne widzą potrzebę silniejszego partnerstwa w szybko rozwijającym się ekosystemie. Ponad jedna trzecia respondentów wyraziła opinię, że strategiczne sojusze są najbardziej preferowaną strategią dla osiągnięcia celów wzrostu w ciągu najbliższych 3 lat.
Obawy przed cyberatakiem w większym stopniu widoczne są w przemyśle, niż w innych branżach, a tylko 50 proc. firm czuje się dobrze przygotowana do rozpoznawania nowych zagrożeń na cyberatak. Jest to wynik o 14 pkt. proc. mniejszy niż w przypadku prezesów z innych branż. Zdaniem respondentów, gotowość do reagowania na wszelkie incydenty powinna być priorytetem dla zarządzających, którzy wdrażają nowe technologie.
O RAPORCIE
Raport KPMG International pt. „Global Manufacturing Outlook 2018. Transforming for a digitally connected future” oparty jest na odpowiedziach od 300 prezesów z globalnych firm produkcyjnych, biorących udział w badaniu CEO Outlook 2018. Globalne badanie CEO Outlook 2018 przeprowadzono na grupie 1300 prezesów firm w 11 krajach na początku 2018 r.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)