eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNowe technologie w rekrutacji: konieczność nie opcja

Nowe technologie w rekrutacji: konieczność nie opcja

2018-07-31 10:30

Nowe technologie w rekrutacji: konieczność nie opcja

Rekrutacja © alphaspirit - Fotolia

Co trzeci Polak (32%) znalazł pracę dzięki wyświetlanej w mediach społecznościowych reklamie. 22% poszukiwało jej za pomocą aplikacji mobilnej, a co piąty (21%) wymieniał wiadomości z potencjalnym pracodawcą. Nowe technologie w rekrutacji to już chleb powszedni. To niektóre z wniosków, do których prowadzi lektura raportu z przeprowadzonego przez ManpowerGroup badania „Siri, szukaj ofert pracy”.

Przeczytaj także: Trendy technologiczne w rekrutacji 2018

Postęp technologiczny zatacza coraz to szersze kręgi, obejmując swym zasięgiem niemal każdą dziedzinę życia. Nie jest więc niczym zaskakującym, że wyraźnie zaznacza swoją obecność podczas podejmowania aktywności związanych z poszukiwaniem pracy. Zjawisku temu postanowił przyjrzeć się ManpowerGroup. Z raportu „Siri, szukaj ofert pracy” dowiadujemy się, jak i gdzie kandydaci poszukują pracy oraz jakie z wirtualnych wykorzystują w tym celu.

Okazuje się, że wśród dostępnych rozwiązań technologicznych najwięcej pożytku przyniosły Polakom wyświetlane przez media społecznościowe - za ich pośrednictwem o ofercie zatrudnienia dowidziało się 32% kandydatów. 22% pozyskało te informacje poprzez aplikacje mobilne, 21% pisząc wiadomości do organizacji, a 12% brało udział w wirtualnych targach pracy. Nieco rzadziej badani korzystali z wideokonferencji z potencjalnym pracodawcą– 9% oraz czatu z pracodawcą na jego stronie internetowej – 8%, z wyszukiwania głosowego przy pomocy wirtualnego asystenta korzystało 4% ankietowanych. W raporcie „Siri, szukaj ofert pracy” ManpowerGroup wyodrębnił również grupę kandydatów, którzy częściej niż pozostali korzystają z rozwiązań technologicznych w poszukiwaniu nowego zatrudnienia. To osoby, które wykorzystują do tego celu minimum 3 rozwiązania technologiczne – w Polsce tę grupę stanowi 12% badanych, średnia globalna wynosi 11%.
– Obecnie organizacje na całym świecie stawiają czoła największemu od 12 lat niedoborowi pracowników i blisko połowa firm zgłasza trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. W odpowiedzi na tę sytuację organizacje coraz częściej inwestują w technologie, które mają im pomóc przyciągnąć największe talenty. Wdrożenie technologii HR powinno rozwiązać istniejące problemy, a nie być celem samym w sobie. Technologie HR są wartością dodaną tylko wtedy, jeśli stoją za nimi kreatywni ludzie, którzy potrafią wykorzystać w pełni ich potencjał i wiedzą, jak dzięki nim rozwiązać istniejące problemy – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.

W ujęciu globalnym, wśród dostępnych rozwiązań technologicznych, najczęściej wykorzystywane przez kandydatów do poszukiwania ofert pracy są reklamy w mediach społecznościowych – średnia globalna wynosi 31%, a najwyższy wynik w grupie analizowanych krajów uzyskano w Brazylii – 44%. Aplikacje mobilne globalnie wykorzystuje 17% kandydatów, najwięcej w Indiach – 38%. Indie przodują również w wymianie przez kandydatów wiadomości tekstowych z firmą – korzysta z nich 24% badanych, podczas gdy średnia globalna wynosi 11%.

fot. alphaspirit - Fotolia

Rekrutacja

Organizacje coraz częściej inwestują w technologie, które mają im pomóc przyciągnąć największe talenty


Kandydaci cenią relacje


Mimo że kandydaci zarówno w Polsce, jak i na świecie chętnie korzystają z nowych technologii, to wciąż przykładają dużą wagę do budowania relacji międzyludzkich i bezpośrednich spotkań z rekruterami. Większość kandydatów poproszona o wskazanie jednej preferowanej formy poszukiwania pracy wybrała właśnie bezpośrednie spotkania w formie rozmów kwalifikacyjnych – powiedziało tak 30% kandydatów w Polsce i 26% na świecie. Wysoki wynik dla preferencji kandydatów uzyskało samodzielne wyszukiwanie informacji o nowej pracy w internecie (25% dla Polski vs. 24% dla świata), wykorzystywanie do tego celu reklam w mediach społecznościowych (8% vs. 12%) lub aplikacji mobilnych (8% vs. 7%).
– Kontakt z drugim człowiekiem zawsze będzie miał ogromny wpływ na doświadczenia kandydata, a odpowiednie podejście do technologii powinno pozytywnie wpływać na jakość tych doświadczeń. Pracodawcy, którzy za pomocą nowych technologii przekazują swoją kulturę organizacyjną, wizerunek i markę powinni pamiętać, że nic nie zastąpi bezpośredniego spotkania i nawiązania relacji z kandydatem. Rozwiązania technologiczne to tylko narzędzie, najistotniejsze jest wciąż dostarczenie spersonalizowanego przekazu. Bezpośredni kontakt z organizacją może ją wyróżnić spośród innych i zapisać się w coraz bardziej zautomatyzowanym doświadczeniu pracownika – dodaje Iwona Janas.


O badaniu:
Międzynarodowe badanie preferencji kandydatów „Siri, szukaj ofert pracy” zostało przeprowadzone na grupie 18 000 osób aktywnych zawodowo, w wieku 18–65 lat, z 24 krajów. Kandydaci określili, co jest dla nich najważniejsze w procesie poszukiwania pracy. W Polsce badania zostało przeprowadzone na grupie blisko 750 uczestników. W grupie respondentów znaleźli się: doświadczeni pracownicy na stanowiskach niekierowniczych, osoby na stanowiskach kierowniczych, studenci I i II stopnia, osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową, dyrektorzy wykonawczy oraz kadra kierownicza wyższego szczebla.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: